Kawasaki ER500a loopt 1 cilinder

Mdijk

Rookie
10 sep 2023
18
10
Almelo
Beste mensen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Kawasaki ER5 met ‘wat werk’. De motor heeft een tijd stil gestaan voordat ik de eigenaar werd. Na het vervangen van de accu, de bougies, de oude benzine en overige vloeistoffen, het vervangen van de filters (lucht en olie) en ook de carburateur sonisch gereinigd te hebben (ook pakkingen en membranen vervangen), start de motor weer.

Na het starten van de motor bleek de toerenteller niet te werken. Dit heeft helaas veel weg van een bekend fenomeen bij deze motoren, een defecte spanningsregelaar met alle gevolgen van dien (zo ook bij deze).

Dus de volgende klus; spanningsregelaar vervangen, toerenteller reviseren en hopen dat de CDI nog wel doet. Na de aanpassingen is de laadspanning van de accu goed en werkt de toerenteller weer naar behoren.

Starten en lopen! Echter mist de motor nog ‘een beetje pit’ en is deze ‘niet snel op het gas’. Weer op onderzoek. Wat blijkt, hij loopt op 1 cilinder omdat de rechter bougie niet vonkt. Toch de CDI?!

Daarop heb ik het volgende ondernomen
  • Bougies uitgewisseld -> Bougie werkt wel op links, rechts geen vonk
    • Geen probleem met de bougie
  • Bobines links en rechts gewisseld -> Bobine van rechts werkt wel op links
    • Geen probleem met de bobine
  • Bedrading van de rechter bobine doorgemeten -> Het signaal komt binnen op de plekken waar dit verwacht wordt (stekker CDI, stuurschakelaar, etc)
    • Geen probleem met de kabelboom
Accu, bougie, bobine en de bekabeling zijn in mijn optiek in orde. De grootste verdacht die dan overblijft, toch de CDI. Ik heb daarop een vervangende CDI (2e hands) besteld en gemonteerd: Het resultaat blijft tegen verwacht in helaas hetzelfde, geen vonk op rechts.

Nu is er in mijn optiek slechts één mogelijkheid;
  • De vervangende CDI heeft hetzelfde probleem
    • Volgens mij is dit alleen te achterhalen door de CDI te wisselen met een werkend exemplaar?
Ik ben er in dit geval gemakshalve vanuit gegaan dat wanneer de pulsgever / pick up coil defect zou zijn, dat dan beide bobines niet vonken in plaats van één van beide.

Of zie ik nog iets over het hoofd? Kan het toch de pulsgever / pick up coil zijn?
 
Lastig verhaal dit, al lijkt een ER5 wel heel simpel in elkaar te zitten en weinig poespas te hebben. Heb je een testlampje? Ik ben benieuwd als je die op het signaal van de CDI zet of dat je het lampje dan aan en uit ziet gaan als je 'm probeert te starten. Als je geen testlampje hebt - ik spreek uit ervaring - kan je er eentje kopen of je kan natuurlijk ook gewoon een 12V lampje maken en aansluiten. Net wat handiger is.

Edit: zie foto. Ik zou dan zelf de bedrading buiten beschouwing laten en direct op de CDI meten om die werking vast te stellen.

Update: beide cilinders draaien mee!

Het testlampje heeft enorm geholpen. Ik heb de signaalkabel van de niet werkende zijde rechtstreeks aangesloten op de CDI. Lampje ertussen en laten lopen, lampje brand. Testlampje op de polen van de bobine, lampje brand. Nieuwe bougie geplaatst en..vonk!

Vervolgens de bestaande bekabeling weer aangesloten, geen vonk!

Ik had het testlampje rechtstreeks achterin de stekker van de CDI geprikt en toen deed alles wel. Toch de stekker maar eens onder de loep nemen, probleem gevonden! De signaalkabel van niet werkende zijde maakt geen / niet goed contact met de CDI.

Omdat ik ook de oude CDI nog had liggen deze ook even geprobeerd om te kijken of het alleen de connectie of ook de CDI het probleem was, geen vonk!

Kort: De motor werkt weer!
Probleem: CDI en een slecht contact van de signaalkabel op de stekker van de CDI

Ondanks de regen, toch een mooie dag vandaag!

Iedereen, nogmaals hartelijk dank voor alle hulp en het meedenken!
 
Update: beide cilinders draaien mee!

Het testlampje heeft enorm geholpen. Ik heb de signaalkabel van de niet werkende zijde rechtstreeks aangesloten op de CDI. Lampje ertussen en laten lopen, lampje brand. Testlampje op de polen van de bobine, lampje brand. Nieuwe bougie geplaatst en..vonk!

Vervolgens de bestaande bekabeling weer aangesloten, geen vonk!

Ik had het testlampje rechtstreeks achterin de stekker van de CDI geprikt en toen deed alles wel. Toch de stekker maar eens onder de loep nemen, probleem gevonden! De signaalkabel van niet werkende zijde maakt geen / niet goed contact met de CDI.

Omdat ik ook de oude CDI nog had liggen deze ook even geprobeerd om te kijken of het alleen de connectie of ook de CDI het probleem was, geen vonk!

Kort: De motor werkt weer!
Probleem: CDI en een slecht contact van de signaalkabel op de stekker van de CDI

Ondanks de regen, toch een mooie dag vandaag!

Iedereen, nogmaals hartelijk dank voor alle hulp en het meedenken!
Lekker man, mooi bericht. Veel plezier en succes met de motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan