Yamaha xj600s loopt op 2 cilinders

Robert12

MF'er
4 feb 2024
37
7
Hallo iedereen,
Mijn naam is Robert en ik ben nieuw op het forum. Dit is ook de eerste keer in mn leven dat ik een bericht plaats.
Ik was op het forum aan het zoeken omdat bij mn motor cilinder 3&4 het niet doen (Yamaha xj600s '1994). Als ik de bougiedoppen eraf trek blijft ie gewoon verder lopen. Als ik dit bij cilinder 1&2 doe, valt ie wel uit. Spuit ik remmenreiniger in carb 3 en4 slaan ze aan spuit ik in cilinder 1&2 dreigt ie uit te vallen. Als ik op carb 3&4 lucht in blaas met de compressor op de sproeier van boven (terwijl die op de motor aangesloten zit en draait) zie ik luchtbellen in mn infuustank, doe ik dit bij 1&2 zie ik geen luchtbellen in mn infuustank. Als ik gewoon lucht blaas in de carb van boven, blaast ie heel veel benzine eruit op 3&4, op 1&2 doet ie dit niet. De inlaatrubbers zijn nieuw.
Nu ging ik ff mn olie bekijken en dacht ik dat ie te hoog stond, heb ik de moer los gedraaid en er komt dan benzine en olie uitlopen. Heb de carbs weer schoongemaakt maar 3&4 blijven maar niet werken.
Wat zou ik eventueel nog meer kunnen doen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Vriendelijke groet,
Robert
 
Hoe lang heb je deze motor al?

Krijg de indruk dat hij totaal versleuteld is en/of lang heeft stilgestaan.
De werking van de carburateurs 3&4 zijn niet oke.
De vlotter werkt niet waardoor er benzine in het carter komt.
De motor zuigt niet aan maar geeft wel compressie?
Werken de gasschuiven en gaskleppen?
Zijn de vacuümrubbers van de gasschuiven nog heel?
Kettingspanner moet sowieso vervangen worden als je hier nog verder mee wil rijden.
Kleppendeksel moet er af om de timing te controleren icm de nieuwe spanner.
Hey Raymond,
Heb de motor een maandje ongeveer. Denk idd dat de vorige eigenaar(s) flink hebben gesleuteld eraan want ik vind ook op sommige plekken afgebroken boutjes en schroeven :(
-Ik heb de vlotters getest door de carb onderste boven te houden en dan erin te blazen, dan kan ik niet erin blazen. Hou ik de carbs op de orginele stand met inlaat rubbers naar beneden dan kan ik er wel doorheen blazen. Dat is juist dan toch?
- Alle cilinders gaven 6 bar aan met de compressietest
-De gasschuiven gaan omhoog als ik gas geef en de vlinderkleppen gaan ook open, de rubbers aan de bovenkant zijn ook nog allemaal heel, die aan de gaskleppen zitten bedoel ik.
Het lijkt er wel op dat wanneer ik gas geef de schuiven van carb 1&2 iets meer intrekken dan van 3&4..?
-Dan moet wanneer dit probleem is opgelost maar een keer met geweld het kleppendeksel eraf en dan nieuwe schroeven terug..
 
Ik heb de sproeier compartiment van de goed werkende carb 2 omgewisseld naar carb 4, carb 2 zuigt nog steeds lucht aan en carb doet nog steeds niks.
Misschien zit het in de carb zelf ergens?
 

Bijlagen

  • 20240205_153822.jpg
    20240205_153822.jpg
    322,6 KB · Weergaven: 0
Nou, ik ben er sinds vrijdag ook met 1 bezig, en als je hem maar genoeg jaren stilzet in de tuin, dan kom je toch genoeg ellende tegen......vastzittende remmen, roest in tank, carbs vol zooi, enz, enz.
Ja jammer he. Ik had ook een vastzittende voorrem. Heb de pomp en klauw schoongemaakt maar nu bouwt ie druk op en daarna kan ik de hendel doortrekken naar het handvat. Denk dat ik hem nog een keer goed moet ontluchten ofzo.
Maar dat komt nog wel, eerst mn probleem met de 2 cilinders oplossen, daarna weer verder.
Wens je veel succes @bikerfreak
 
Hey Raymond,
Heb de motor een maandje ongeveer. Denk idd dat de vorige eigenaar(s) flink hebben gesleuteld eraan want ik vind ook op sommige plekken afgebroken boutjes en schroeven :(
-Ik heb de vlotters getest door de carb onderste boven te houden en dan erin te blazen, dan kan ik niet erin blazen. Hou ik de carbs op de orginele stand met inlaat rubbers naar beneden dan kan ik er wel doorheen blazen. Dat is juist dan toch?
- Alle cilinders gaven 6 bar aan met de compressietest
-De gasschuiven gaan omhoog als ik gas geef en de vlinderkleppen gaan ook open, de rubbers aan de bovenkant zijn ook nog allemaal heel, die aan de gaskleppen zitten bedoel ik.
Het lijkt er wel op dat wanneer ik gas geef de schuiven van carb 1&2 iets meer intrekken dan van 3&4..?
-Dan moet wanneer dit probleem is opgelost maar een keer met geweld het kleppendeksel eraf en dan nieuwe schroeven terug..
Je vlotternaalden sluiten tenminste, dat heb je getest met dat blazen.
Compressie is iig op alle cilinders gelijk en zal wat hoger worden bij volgasmeting

Maar het lijkt me nog bevorderlijk als je carbs eens n degelijke ultrasoon badje krijgen, er kan toch nog wat dicht zitten intern..🤔
 
Je vlotternaalden sluiten tenminste, dat heb je getest met dat blazen.
Compressie is iig op alle cilinders gelijk en zal wat hoger worden bij volgasmeting

Maar het lijkt me nog bevorderlijk als je carbs eens n degelijke ultrasoon badje krijgen, er kan toch nog wat dicht zitten intern..🤔
Ja ik denk het ook. Ben al een adresje aan het zoeken dicht in de buurt. Is €70 veel voor een ultrasoon reiniging?
 
Ja ik denk het ook. Ben al een adresje aan het zoeken dicht in de buurt. Is €70 veel voor een ultrasoon reiniging?
Of dat veel is..??, je zult wel alles gedemonteerd moeten aanleveren, en hou alles bij elkaar zodat 't weer in dezelfde carbs gemonteerd wordt,

Als hun de carbs demonteren en in elkaar zetten gaat t behoorlijk duurder worden (exclusief vervangings onderdelen).

Maar mss zit er iemand in je omgeving die ff z'n bad ter beschikking stelt, 🤞🙏.

Ikzelf zit te ver weg voor jou..😉
 
Of dat veel is..??, je zult wel alles gedemonteerd moeten aanleveren, en hou alles bij elkaar zodat 't weer in dezelfde carbs gemonteerd wordt,

Als hun de carbs demonteren en in elkaar zetten gaat t behoorlijk duurder worden (exclusief vervangings onderdelen).

Maar mss zit er iemand in je omgeving die ff z'n bad ter beschikking stelt, 🤞🙏.

Ikzelf zit te ver weg voor jou..😉
Ok, bedankt voor de tip!
 
Ik heb de sproeier compartiment van de goed werkende carb 2 omgewisseld naar carb 4, carb 2 zuigt nog steeds lucht aan en carb doet nog steeds niks.
Misschien zit het in de carb zelf ergens?
Heb je trouwens de sproeiers eruit gehaald, en dan wel alle 3? Ik heb dus een sproeier die het diepste zit (ik gok de stationair sproeier), die finaal verstopt zit. Moet nog even een werkplaatshandboek erbij pakken om te kijken welke het echt is. Krijg het gat ook niet open in de sproeier......morgen verder kijken.

Ps, het gaat over de meest rechtse, en dan die het diepste zit. De andere 2 zien er ook lekker uit.:+
 

Bijlagen

  • IMG-20240204-WA0006.jpeg
    IMG-20240204-WA0006.jpeg
    528 KB · Weergaven: 0
Heb je trouwens de sproeiers eruit gehaald, en dan wel alle 3? Ik heb dus een sproeier die het diepste zit (ik gok de stationair sproeier), die finaal verstopt zit. Moet nog even een werkplaatshandboek erbij pakken om te kijken welke het echt is. Krijg het gat ook niet open in de sproeier......morgen verder kijken.

Ps, het gaat over de meest rechtse, en dan die het diepste zit. De andere 2 zien er ook lekker uit.:+
Nee, dat heb ik expres niet gedaan omdat ie op carb 2 wel goed loopt. Dan lijkt mij dat de sproeiers in orde zijn. Daarom het hele compartiment over gezet naar carb 4
 
Terug
Bovenaan Onderaan