Beste mensen,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Kawasaki ER5 met ‘wat werk’. De motor heeft een tijd stil gestaan voordat ik de eigenaar werd. Na het vervangen van de accu, de bougies, de oude benzine en overige vloeistoffen, het vervangen van de filters (lucht en olie) en ook de carburateur sonisch gereinigd te hebben (ook pakkingen en membranen vervangen), start de motor weer.
Na het starten van de motor bleek de toerenteller niet te werken. Dit heeft helaas veel weg van een bekend fenomeen bij deze motoren, een defecte spanningsregelaar met alle gevolgen van dien (zo ook bij deze).
Dus de volgende klus; spanningsregelaar vervangen, toerenteller reviseren en hopen dat de CDI nog wel doet. Na de aanpassingen is de laadspanning van de accu goed en werkt de toerenteller weer naar behoren.
Starten en lopen! Echter mist de motor nog ‘een beetje pit’ en is deze ‘niet snel op het gas’. Weer op onderzoek. Wat blijkt, hij loopt op 1 cilinder omdat de rechter bougie niet vonkt. Toch de CDI?!
Daarop heb ik het volgende ondernomen
Nu is er in mijn optiek slechts één mogelijkheid;
Of zie ik nog iets over het hoofd? Kan het toch de pulsgever / pick up coil zijn?
Ik ben sinds kort eigenaar van een Kawasaki ER5 met ‘wat werk’. De motor heeft een tijd stil gestaan voordat ik de eigenaar werd. Na het vervangen van de accu, de bougies, de oude benzine en overige vloeistoffen, het vervangen van de filters (lucht en olie) en ook de carburateur sonisch gereinigd te hebben (ook pakkingen en membranen vervangen), start de motor weer.
Na het starten van de motor bleek de toerenteller niet te werken. Dit heeft helaas veel weg van een bekend fenomeen bij deze motoren, een defecte spanningsregelaar met alle gevolgen van dien (zo ook bij deze).
Dus de volgende klus; spanningsregelaar vervangen, toerenteller reviseren en hopen dat de CDI nog wel doet. Na de aanpassingen is de laadspanning van de accu goed en werkt de toerenteller weer naar behoren.
Starten en lopen! Echter mist de motor nog ‘een beetje pit’ en is deze ‘niet snel op het gas’. Weer op onderzoek. Wat blijkt, hij loopt op 1 cilinder omdat de rechter bougie niet vonkt. Toch de CDI?!
Daarop heb ik het volgende ondernomen
- Bougies uitgewisseld -> Bougie werkt wel op links, rechts geen vonk
- Geen probleem met de bougie
- Bobines links en rechts gewisseld -> Bobine van rechts werkt wel op links
- Geen probleem met de bobine
- Bedrading van de rechter bobine doorgemeten -> Het signaal komt binnen op de plekken waar dit verwacht wordt (stekker CDI, stuurschakelaar, etc)
- Geen probleem met de kabelboom
Nu is er in mijn optiek slechts één mogelijkheid;
- De vervangende CDI heeft hetzelfde probleem
- Volgens mij is dit alleen te achterhalen door de CDI te wisselen met een werkend exemplaar?
Of zie ik nog iets over het hoofd? Kan het toch de pulsgever / pick up coil zijn?