Motor start op 1 cilinder

Cootje1987

Rookie
12 jan 2024
13
3
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Yamaha Virago XV750.
Deze heeft een aantal jaren stil gestaan.
Ik heb alles gereinigd, en alle vloeistoffen vervangen.

De motor liep in het begin erg slecht, en heb daarom de hele carburateur gedemonteerd en gereinigd.
Ik heb de carburateur helemaal uit elkaar gehad en voorzien van een ultrasoon badje, en daarna weer in elkaar gezet en alle O-ringen etc zijn vervangen.
Vlotters zijn ook opnieuw afgesteld.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de motor in de eerste 10 seconden op 1 cilinder loopt, en na een aantal seconden knalt hij een keer of 3, en dan loopt cilinder 2 pas lekker mee.
Vanaf dat moment loopt de motor eigenlijk als een zonnetje!


Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is?

Groetjes Marco.
 
slecht.
ja hij draait mooi stationnair, maar als je gas geeft werkt de rechtse harder dan de linkse.
wil je hem verkopen, dan synchro je stationnair zodat hij heel mooi draait. wil je er zelf mee rijden, synchro je op verhoogt stationnair toerental (2000 bv), zodat alle speling overal weg is en de gaskleppen tegelijk open gaan en beide cylinders even hard werken.
Ik ga er zelf een jaartje mee rijden, dus ik zal hem eens met 2000 toeren afstellen. 👍
Enig idee waarom de enne cilinder sneller oppakt dan de andere? heeft dit dan met de synchronisatie te maken?
 
Laatst bewerkt:
slecht.
ja hij draait mooi stationnair, maar als je gas geeft werkt de rechtse harder dan de linkse.
wil je hem verkopen, dan synchro je stationnair zodat hij heel mooi draait. wil je er zelf mee rijden, synchro je op verhoogt stationnair toerental (2000 bv), zodat alle speling overal weg is en de gaskleppen tegelijk open gaan en beide cylinders even hard werken.
 
Als een soort van ervaringsdeskundige kan ik je zeggen, dat bougies, kabels, bobines en (als belangrijkste) een fatsoenlijke spanningsregelaar wonderen doen bij een Virago. Let met de bougies er op, dat je de NGK BP7ES moet hebben en niet de BPR7ES. In de bougiedoppen zit standaard al een weerstand, en samen met de weerstand in de laatst genoemde bougie, geeft dat problemen. Ook de standaard spanningsregelaar wil nog wel eens de geest geven. Stationair lijkt het prima, maar zo gauw je een beetje gas geeft, zie je de spanning wegvallen (wanneer het niet goed is).

Bovenstaande zorgt er voor dat je bougies bijna letterlijk worden 'opgevreten'.

Daarnaast is het wel een dingetje van deze blokken, dat de achterste cylinder soms wat moeite heeft om 'wakker te worden' met koudere temperaturen. Mijn vermoeden is dat dit met hetgene te maken heeft wat ik hiervoor beschreven heb. Nadat ik mijn complete ontsteking heb vervangen, maar ook een fatsoenlijke spanningsregelaar er op heb gezet, heb ik geen issues meer met het starten op 1 cylinder
 
Terug
Bovenaan Onderaan