Yamaha xj600s loopt op 2 cilinders

Robert12

MF'er
4 feb 2024
37
7
Hallo iedereen,
Mijn naam is Robert en ik ben nieuw op het forum. Dit is ook de eerste keer in mn leven dat ik een bericht plaats.
Ik was op het forum aan het zoeken omdat bij mn motor cilinder 3&4 het niet doen (Yamaha xj600s '1994). Als ik de bougiedoppen eraf trek blijft ie gewoon verder lopen. Als ik dit bij cilinder 1&2 doe, valt ie wel uit. Spuit ik remmenreiniger in carb 3 en4 slaan ze aan spuit ik in cilinder 1&2 dreigt ie uit te vallen. Als ik op carb 3&4 lucht in blaas met de compressor op de sproeier van boven (terwijl die op de motor aangesloten zit en draait) zie ik luchtbellen in mn infuustank, doe ik dit bij 1&2 zie ik geen luchtbellen in mn infuustank. Als ik gewoon lucht blaas in de carb van boven, blaast ie heel veel benzine eruit op 3&4, op 1&2 doet ie dit niet. De inlaatrubbers zijn nieuw.
Nu ging ik ff mn olie bekijken en dacht ik dat ie te hoog stond, heb ik de moer los gedraaid en er komt dan benzine en olie uitlopen. Heb de carbs weer schoongemaakt maar 3&4 blijven maar niet werken.
Wat zou ik eventueel nog meer kunnen doen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Vriendelijke groet,
Robert
 
Ik ga er 1tje bestellen en dan terugzetten.
Maar dit heeft dus niks te maken dat cilinder 3&4 het niet doen?..
Op carb 1&2 voel ik blazen/zuigen als ie erop zit en loopt, op carb 3&4 voel ik helemaal niks. Zou het eventueel iets van een vacüum kunnen zijn of compressie? Of ligt het probleem echt bij de csrburateur?
 
Ik ga er 1tje bestellen en dan terugzetten.
Maar dit heeft dus niks te maken dat cilinder 3&4 het niet doen?..
Op carb 1&2 voel ik blazen/zuigen als ie erop zit en loopt, op carb 3&4 voel ik helemaal niks. Zou het eventueel iets van een vacüum kunnen zijn of compressie? Of ligt het probleem echt bij de csrburateur?
Ik heb nog wel een spanner liggen voor je moet je alleen ff pakking bestellen
 
Ik ga er 1tje bestellen en dan terugzetten.
Maar dit heeft dus niks te maken dat cilinder 3&4 het niet doen?..
Op carb 1&2 voel ik blazen/zuigen als ie erop zit en loopt, op carb 3&4 voel ik helemaal niks. Zou het eventueel iets van een vacüum kunnen zijn of compressie? Of ligt het probleem echt bij de csrburateur?
Dit en de schade aan de spanner lijkt wel een gebroken nokkenas.
Kan je het kleppendeksel er af halen?
 
Draai de bougie van 4 er uit en start dan om te voelen of er lucht uit het bougiegat komt?

Gebroken nokkenas zou kunnen, de inlaat nokkenas heeft een schijf bij cil 1-2 die de as op zijn plaats houd.
Is hij rechts naast het kettingwiel gebroken dan zou het gebroken deel naar rechts kunnen verschuiven zodat je er niets van hoort.
Maar aanslaan op remmenreiniger is dan uitgesloten want de kleppen staan stil in gesloten stand.

Ik zou sowieso even wachten met onderdelen bestellen tot je de oorzaak gevonden hebt.
 
Hoe rijm je dat met geen aanzuigen voelen met zijn hand er voor?
Eén van de twee zal niet kloppen.
Ik snap het ook niet Robinjo.. Ik voel echt dat ie aanzuigt op carb 1&2 en als ik afsluit met mn hand valt ie uit.
Op 3&4 voel ik geen aanzuiging en als ik met mn hand afsluit dan gebeurt er ook niks
 
Draai de bougie van 4 er uit en start dan om te voelen of er lucht uit het bougiegat komt?

Gebroken nokkenas zou kunnen, de inlaat nokkenas heeft een schijf bij cil 1-2 die de as op zijn plaats houd.
Is hij rechts naast het kettingwiel gebroken dan zou het gebroken deel naar rechts kunnen verschuiven zodat je er niets van hoort.
Maar aanslaan op remmenreiniger is dan uitgesloten want de kleppen staan stil in gesloten stand.

Ik zou sowieso even wachten met onderdelen bestellen tot je de oorzaak gevonden hebt.
Ja ik heb de bougies gisteren nog uit 3&4 gedraaid en toen gestart. Er komt flink wat luchtdruk uit. Als ik mn vinger erin stop voel ik ook echt dat de lucht weg wilt
 
Niet aanzuigen op 3&4 maar wel compressie voelen via het bougiegat is ook tegenstrijdig. :?
Ik heb de compressie test gedaan Robinjo. Alle 4 geven bijna 6 bar aan
 

Bijlagen

  • 20240205_114653.jpg
    20240205_114653.jpg
    224,4 KB · Weergaven: 0
Ik heb trouwens iets niet goed vermeld merk ik, excuus.. als ik remmenreiniger stationair inspuit op carb 3&4 gebeurt er niks.. gebeurd alleen wat als ik gas geef en dan erin spuit
 
Hoe lang heb je deze motor al?

Krijg de indruk dat hij totaal versleuteld is en/of lang heeft stilgestaan.
De werking van de carburateurs 3&4 zijn niet oke.
De vlotter werkt niet waardoor er benzine in het carter komt.
De motor zuigt niet aan maar geeft wel compressie?
Werken de gasschuiven en gaskleppen?
Zijn de vacuümrubbers van de gasschuiven nog heel?
Kettingspanner moet sowieso vervangen worden als je hier nog verder mee wil rijden.
Kleppendeksel moet er af om de timing te controleren icm de nieuwe spanner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan