ER5 1999 TDC?

Jmagov

Rookie
18 mrt 2023
7
1
hoi hoi,

Beste motorvrienden. Ik zit een beetje vast en ben op zoek naar wijze raad.
Verleden jaar in de zomer een ER5 gekocht voor een prijsje. (was van een oude dame die er enkel op zondag mee naar de hoogmis gingO-))
Na aankoop in Augustus 2023 olie en filters vervangen. Verse bougiekes gestoken waarbij het opviel dat de rechter wat zwarter zag dan de linker. Dan de banden opgepompt (zijn nog goed, 5jaar oud).
En natuurlijk ook het stuur terug rechtgewrongen, dat was links 11cm lager dan rechts en raakte de tank. Dat is niet zo comfortabel sturen.
Heb ongeveer 3000k gereden. Tussentijds vervangen: spanningsregelaar en speedometerkabel.
In december ben ik na het werk even gaan liggen (in't gras) was wreed moe en dacht dat ik mijn bochten nog kon nemen als toen ik jong en onoverwinnelijk was!
(50 of zo ;()
Tja, life is een teef hé.
Maar goed. Ik ondervond de laatste tijd moeilijkheden bij koude start
-Enkel starten op choke.
-Vreemde geluiden en een onregelmatig stationair toerental.
-start maar op 1 cilinder (links) temperatuur gemeten met mijn super de luxe laserafstandstemperatuurmeter (Lidl 15€)
Na opwarming draait ze wel op twee cilinders. Maar niet zo mooi.
Tijd voor actie dus!
Ik ben in het bezit van Het Grote Haynes Werkplaats Handboek en een nieuwe leesbril. What could go wrong?
Nou, vrij veel, zo blijkt.
Eerste actie, uitmeten bobijntjes, allebei binnen de marges. Bougie kabels en kapjes, ook goed.
Stap twee, carburator.
Voor het synchroniseren eerst even kijken. Is proper en nergens dicht waar het open moet zijn.
Alle bewegende onderdelen bewegen op simpel verzoek.
Stap drie. Kleppen stellen. Geen idee of dat al ooit eerder is gedaan.
En hier loop ik vast. Volgen mijn mooie boek staan bij TDC de T op de rotor netjes boven en de nokken van cilinder 1 naar boven,
bij C zouden de nokken van de tweede cilinder omhoog moeten staan.
helaas, mijn rechteronderarm lijkt nu wel van een olympisch masturbator. Maar ik krijg die T niet op lijn met de nokken naar boven, en de C niet met cilinder 2.
Euh, iemand een goed idee?
En, nee. Ik ben niet te gierig om een garage te zoeken. Maar ik ben wel slechts een arme tramchauffeur met 7 weeskindjes en drie bedlegerige vrouwen. (die wél gierig zijn!)
Alvast bedankt voor het advies!
 

Bijlagen

  • IMG20240227153538.jpg
    IMG20240227153538.jpg
    423,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240227153553.jpg
    IMG20240227153553.jpg
    526,6 KB · Weergaven: 0
is het niet uw cilinder die naar boven moet staan ipv de nokken???
Ja, maar volgens het mooie boek moeten de nokken omhoog staan. Dan zijn de kleppen dichtEn dat doen ze niet. Eerlijk gezegd is het een dikke dertig jaar geleden dat ik nog kleppen gesteld heb🤣. In mijn herinnering ging dat vrij vlotjes.
T is voor de linkse cylinder, terwijl jij naar de rechtse cylinder zit te kijken.
Of gewoon heel slechte foto's plaatst.🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan