kopervet - toepassingen

Nightwolf

MF veteraan
17 apr 2004
1.242
0
België
Ik heb me vandaag een tube kopervet gekocht om er een beetje van aan mijn nieuwe bougies te smeren voor montage. Nu zit er wel redelijk veel in die tube en indien ik die enkel gebruik om een likje vet aan nieuwe bougies te smeren gaat die tube wel 200 jaar mee. Of nog slechter, mss wordt kopervet wel slecht na enkele jaren?
Dus dacht ik: misschien zijn er wel meer onderdelen die blij zijn met een likje kopervet?
Wat kan ik nog doen met m'n kopervet? :+
 
Binnenkant (niet remmende kant zeg maar) van je remblokjes, tegen het piepen.

Hamburgers bakken? Niet nader te noemen sexuele handelingen?

Gewoon proberen joh!

:+
 
Vooral bouten/moeren die heet worden (bevestiging uitlaatbochten aan de clinderkop etc.) en/of korrosie gevoelig zijn, b.v. moeren onder aan de vorkpoten etc.
 
Doe al 20 jaar met m'n blik kopervet. 't is nog steeds goed, althans... wat ik me herinner is dat het er nog steeds zo uitziet als 20 jaar terug
 
m'n remmen piepen niet, dus daar hoef ik al geen kopervet te smeren.
Bouten is goed idee, als ik wat losmaak smeer ik er meteen ook wat vet tussen.

Ik las laatst ergens dat bougies juist "droog" gemonteerd moeten worden...

Nou, ik las het net andersom... :? dus juist wel een beetje vet ertussen. Heb het speciaal daarvoor gekocht

Doe al 20 jaar met m'n blik kopervet. 't is nog steeds goed, althans... wat ik me herinner is dat het er nog steeds zo uitziet als 20 jaar terug

Da's alvast positief dat het niet binnen de paar jaar om zeep is

en waar koop je dat in een zo klein mogelijke hoeveelheid? :)

Mijne komt van bij Hein Gericke (na eerst in een 4-tal doe-het-zelf zaken gezocht te hebben). Is 100 gram (een grote tube tandpasta zeg maar)
 
en waar koop je dat in een zo klein mogelijke hoeveelheid? :)
wil je een sambalpotje ofzo van mij hebben?

in de Racerij gebruiken we het absoluut niet...

Niet doen, zei m'n teammanager, het is allemaal veel te vaak open. Kan niet vastrotten...
 
Mmm ik doe op het werk 3 a 4 weken met een tube kopervet, en we hebben ook nog roze vet grease nog wat heet dat, nog handiger hoogstens 2 weken, ideaal, voor alle bouten en dergelijke duw ik erin dan pas draai ze vast, veel prettiger en minder snel bouten kapot draien.
Maar het belangrijkste voor de draagvlakken van de remblokken, dat ze goed gangbaar blijven, niet piepen, niet blijven hangen, geen onnodig slijtage of warmlopen door aanlopen enz.....


edit: Voor bougies, is wel handig, de een zegt dat het kan vreten in je cilinderkop de ander niet.
Tja als een bougie goed vast gerot zit of moeilijk erin draaid kun je je schroefdraad kapot draaien, liever niet toch?
 
Vroeger kon je nog wel eens kopervet gewoon bij een doe-het-zelf-zaak kopen. Maar ik vraag me af waar je tegenwoordig zo'n tube nog kunt kopen hier in de buurt.
 
Vroeger kon je nog wel eens kopervet gewoon bij een doe-het-zelf-zaak kopen. Maar ik vraag me af waar je tegenwoordig zo'n tube nog kunt kopen hier in de buurt.
Vroeger kon je het helemaal niet kopen... Tegenwoordig een stuk makkelijker. Menig autozaak heeft het, en al zeker die toeleveranciers voor de autobranche, die bestellertjes die je altijd rond ziet karren..
 
Vroeger kon je nog wel eens kopervet gewoon bij een doe-het-zelf-zaak kopen. Maar ik vraag me af waar je tegenwoordig zo'n tube nog kunt kopen hier in de buurt.

Ik zocht ze ook eerst in doe-het-zelf zaken maar als je daar om kopervet vraagt kijken ze eerst es raar en proberen je dan gewoon vet 'aan te smeren' (leuke woordspeling ;) )
Maar ik denk dat je ze in de meeste motorzaken wel vindt hoor
 
Kopervet is een par jaar geleden een korte tijd uit de handel geweest, verboden omdat het een hoogst giftig goedje is. Maar na een paar maanden hebben ze weer toegelaten omdat er nog steeds geen goede alternatieven voor zijn.

Zelf gebruik ik het alleen voor de bouten van mijn remklauwen, uitlaat en exup.

Gewone bouten van kuip etc kan je beter met motorolie of gewoon vet vastzetten, want kopervet wil nog wel eens in je kuip vreten.
 
Ik hoorde van mijn buurman dat je ook kopervet zou kunnen gebruiken om je kuipruitje weer krasvrij en netjes te maken. Heeft iemand hier ervaring mee, ik betwijfel dit gebruik namelijk een beetje :X .
Wel onderstreepte mijn buurman dat deze "tip" door een motorrijder aangegeven was. Door dit gegeven kon hij mij nog niet overtuigen :P .
 
Terug
Bovenaan Onderaan