koppakking?

16 nov 2008
41
0
Haarlem
hee,ik heb een gs850 ,mijn koppakking zweette al een tijd en er was niets aan de hand.zojuist ,in heemstede sloeg hij echter door...ben in zijn 1 op het fietspad naar huis gereden...weet iemand of ik de kop er zo af kan halen,of moet het blok eruit?moeten de kleppen weer gesteld worden,of maakt dat niets uit..?de vorige eigenaar beweerde alles vervangen te hebben,je kan idd overal nieuwe pakkingen zien zitten...??
alvast bedankt voor de reacties!
groetjes,
marc
 
Denk erom dat je de juiste vorm en koppel van aanhalen van de kopbouten aanneemt anders trek je geheid de kop krom. Hoop dat het voldoende is maar vrees voor je dat er een nieuwe koppakking op moet . Beter is blok loshalen , werk valt wel mee (2 man om deze eruit te tillen) Koop een boek of download er een.
 
Laatst bewerkt:
Kop kan je demonteren zonder het blok uit het frame te halen,een
GS heeft bovenliggende nokkenassen dus de kleppen hoef je niet te stellen,
maar als je het toch open heb liggen is het aan te raden om de klepspelling
te controleren .
 
Denk erom dat je de juiste vorm en koppel van aanhalen van de kopbouten aanneemt anders trek je geheid de kop krom. Hoop dat het voldoende is maar vrees voor je dat er een nieuwe koppakking op moet . Beter is blok loshalen , werk valt wel mee (2 man om deze eruit te tillen) Koop een boek of download er een.

Je trekt de kop niet krom op een vlak cilinderblok, en al helemaal niet als er ook nog pasbussen op zitten, als een kop al krom raakt, dan is het door verhitting, maar zelfs koppen die te heet zijn geweest vlak ik nooit, want dan komen je nokkenassen krom in de kop te liggen...
Ik vlak alleen als de kop beschadigd of diep gecorrodeerd is.

Aantrekken is zinloos, je hebt zeer waarschijnlijk de koper ringen beschadigd die rond de oliekanalen lopen, dus boel loshalen, controleren op beschadigingen, nieuwe pakking erop, en volgens de gegevens aanhalen normaal is van midden naar de zijkanten toewerken, volgorde is minder belangrijk
 
Je trekt de kop niet krom op een vlak cilinderblok, en al helemaal niet als er ook nog pasbussen op zitten, als een kop al krom raakt, dan is het door verhitting, maar zelfs koppen die te heet zijn geweest vlak ik nooit, want dan komen je nokkenassen krom in de kop te liggen...
Ik vlak alleen als de kop beschadigd of diep gecorrodeerd is.

Aantrekken is zinloos, je hebt zeer waarschijnlijk de koper ringen beschadigd die rond de oliekanalen lopen, dus boel loshalen, controleren op beschadigingen, nieuwe pakking erop, en volgens de gegevens aanhalen normaal is van midden naar de zijkanten toewerken, volgorde is minder belangrijk


dus dan monteer je gewoon weer een kromme kop als ik het goed begrijp?
dat gaat dan toch zowiezo niet goed houden?

ik heb zat koppakkingen van auto's gedaan. worden altijd gevlakt.
en nog nooit problemen erna gehad met de nokkenas
 
dus dan monteer je gewoon weer een kromme kop als ik het goed begrijp?
dat gaat dan toch zowiezo niet goed houden?

ik heb zat koppakkingen van auto's gedaan. worden altijd gevlakt.
en nog nooit problemen erna gehad met de nokkenas

Hoeveel kan een kop krom worden in mm???

Dacht je dat je dat niet rechttrekt met het monteren van 10stuks m10 bouten???

als jij de kop 1 mm afvlakt komt ook de lagering van je nokkenassen even veel uit de maat te liggen!!!
maar daar zijn hele discussie's over, maar ik vlak nooit, en doe gemiddeld 1 kop per maand ( vnl koekblikken)
 
Tank eerst verwijderen . claxons demonteren, klein dekseltje op het kleppendeksel demonteren anders krijg je het kleppendeksel er niet af. kleppendeksel verwijderen.
Nokkenaskettingspanner demonteren. lagerschalen nokkenas demonteren , nokkenassen verwijderen. uitlaat demonteren, carbs demonteren .
kopbouten verwijderen. dan voorzichtig proberen de kop van de cilinder te lichten. als de kop vastkleeft aan de cilinder en je gaat niet voorzichtig te werk heb je kans dat je de cilinder ook iets mee omhoog komt en dan is je voetpakking ook stuk en kun je alles gaan vernieuwen en moet ook je cilinder eraf. ik weet niet hoeveel km er mee is gereden en of de kleppen met de laatste demontage zijn gerodeerd . Als je een pillamp onderaan tegen de klep zet en je kijkt in de in of uitlaatopening mag je helemaal geen lichtspleet zien . is dit wel zo zou ik ineens de kleppen even roderen. zorg wel bij montage dat je timing juist is en ook even de klepspeling controleren.
Eens een lek van de koppakking heeft natrekken helemaal geen zin meer.
veel kans dat als er werkelijk recent een nieuwe koppakking is gemonteerd dat deze nadien niet is nagetrokken . na montage na 500 km moeten deze moeren nagetrokken worden . ofwel zijn ze niet met het juiste koppel aangetrokken.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel kan een kop krom worden in mm???

Dacht je dat je dat niet rechttrekt met het monteren van 10stuks m10 bouten???

als jij de kop 1 mm afvlakt komt ook de lagering van je nokkenassen even veel uit de maat te liggen!!!
maar daar zijn hele discussie's over, maar ik vlak nooit, en doe gemiddeld 1 kop per maand ( vnl koekblikken)
Ik heb in mijn carriere ook al heeel wat koppakkingen vervangen, en soms wel laten vlakken, soms niet. En eigenlijk met geen van beide slechte ervaringen.

Maar waar ik naar aanleiding van jouw reactie wel benieuwd naar ben is waarom jij verwacht dat de lagering van de nokkenassen veranderd na vlakken....?

Bjorn
 
hij bedoelt:
als de kop krom trekt staal hij bol
daardoor komt de nokkenas onder spanning te staan.

als je de kop vlakt is de onderkant weer recht maar de bovenkant nog steeds bol.
als je de kop niet vlakt trekt hij gewoon weer recht



maargoed, de koppakking gaat lekken omdat de kop krom is.
in mijn ogen is dat verschil te groot om gewoon recht te trekken.
dan bedoel ik wel de koppen die wel echt krom zijn.

niet die waar je net aan een licht spleetje onder je stalen rij door ziet
 
bedankt voor de reacties,ik ga as zaterdag aan de slag,weet iemand de aanhaalmomenten vd kopbouten?al met al lijkt het me niet zo een probleem..de motor reed verder uitstekend,op het zweten vd kop na...dus die doorgeslagen koppakking was te verwachten...is er toevallig een mf member in haarlem van wie ik even een momentsleutel kan lenen?
 
maargoed, de koppakking gaat lekken omdat de kop krom is.
in mijn ogen is dat verschil te groot om gewoon recht te trekken.
dan bedoel ik wel de koppen die wel echt krom zijn.

niet die waar je net aan een licht spleetje onder je stalen rij door ziet

koppakkingen gaan meestal om de volgende redenen kapot...
1 te snel motor vol belasten, waardoor de kop meer uitzet dan het onderblok ( onderblok blijft relatief koel, terwijl de hete gassen door de kop stromen) hierdoor werkt de kop elke keer ietsjes meer dan het onderblok, en de koppakking moet dit verschil steeds weer opvangen, waardoor op den duur de boel kapot gaat...
2 door de verschillende materialen in de koppakking ( vaak koperen ringen rond de oliekanalen, kunsstof ( rubber of viton) ringen rond sommige kanalen , en de erosie van de koelvloeistof/water, waardoor er zwakke plekken ontstaan
3 invreten van chemische stoffen in de brandstof op de ringafdichtingen rond de cilinders, waardoor er heel langzaam steeds meer gassen gaan weglekken, en die snijden steeds meer van de ringen weg.
4 te heet worden wegens een defect aan koeling...

nooit omdat een kop kromtrekt , een kop kan wel wat kromtrekken als gevolg van oververhitting
 
Terug
Bovenaan Onderaan