koppeling erg zwaar van RM125

Bas2Stroke

MF veteraan
29 mei 2009
1.990
0
Bollenstreek
Hallo,

Mijn koppeling van m'n suzuki RM125 2005 gaat erg zwaar, vergeleken bij mijn andere.
hoe kan ik er voor zorgen dat die iets lichter gaat?

Of anders misschien een hydraulische koppeling op mijn suzuki maken kan dit?

Ik zag het ooit ergens op dit forum bij een SM volgens mij, maar kan het niet meer vinden.

( De KTM van m'n Pa heeft ook hydraulisch en dat koppeld super vind ik.)
 
Kabel goed gesmeerd en op de beide uiteinden van de buitenkabel zit nog een gaaf "tonnetje"? Gat van het draaipunt van de handle niet "onrond" versleten? Geen scherpe kniek/bocht in de kabel of kabel veel te lang?
 
Laatst bewerkt:
Koop er een aantal, want ze gaan ALTIJD stuk als de winkels dicht zijn. :z

En goed smeren. Ik smeerde die kabels met kogellagervet maar 10w40 schijnt ook te kunnen (staat in de meeste werkplaatshandboeken).
 
En als je dan gaat zoeken, haal dan de kabel eens helemaal los en laat hem niet tussen de tank doorlopen maar aan de buitenkant van de motor. Zo voorkom je knikken van de kabel. Loopt ie dan een stuk soepeler, dan moet je je kabel gewoon vervangen.
Zoals eerder gezegd, smeren zou ik ook niet doen, trekt alleen maar zand aan.
Hydraulisch maken kan ook, zijn wel ombouwkits voor. Reken er wel op dat alleen de bediening op je stuur al richting de 250 euro gaat, kun je toch wel enkele nieuwe kabels voor kopen ;)
 
En als je dan gaat zoeken, haal dan de kabel eens helemaal los en laat hem niet tussen de tank doorlopen maar aan de buitenkant van de motor. Zo voorkom je knikken van de kabel. Loopt ie dan een stuk soepeler, dan moet je je kabel gewoon vervangen.
Zoals eerder gezegd, smeren zou ik ook niet doen, trekt alleen maar zand aan.
Hydraulisch maken kan ook, zijn wel ombouwkits voor. Reken er wel op dat alleen de bediening op je stuur al richting de 250 euro gaat, kun je toch wel enkele nieuwe kabels voor kopen ;)

ja klopt dat zag ik ook al, van Hebo 225 euro hydraulische koppeling voor RM125.
Maar je hebt denk met zo'n kabel meer gevoel, en dat vind ik toch eigelijk fijner.
 
Een stroeve koppeling kan aan de kabel liggen...
Maar ook aan de koppeling zelf.
Vaak is de koppeling zelf van aluminium, en de platen kunnen daar inslaan. Dan gaat het zeker stroef!
Dan zal je een nieuw koppelingshuis, binnen of buiten moeten monteren, als je pech hebt, of de zaak opschonen met de vijl of de dremel.
Op mijn DT 125 uit 1977 ging de koppeling ook erg stroef. En er zaten rubber dempingsringen tussen de platen, iets wat ik nog nooit op een motor heb gezien. Die ringen heb ik eruit gehaald, de koppeling gaat nog steeds een beetje zwaar, maar wel een stuk beter. Ik denk dat die ringen door ouderdom slecht waren.
Dus maar eens de kabel onderzoeken, zoals hierboven al genoemd, en als daar geen oplossing inzit, eens naar de koppeling zelf kijken, kost je in ieder geval een nieuwe pakking, en in het ergste geval een nieuw koppelingshuis.Dat zal niet in de miljoenen gaan lopen.
Succes ermee.
Groeten,
Eduard
 
lijkt me sterk, blok heeft 12 uur geleden een blokrevisie gehad. Maar ik zal het allemaal wel effe nakijken.

Moet eerst m'n voorpoten er weer opzetten dan kan ik hem verplaatsen zodat ik er bij kan :+

Bedankt voor de reactie iniedergeval :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan