korte vraag over kleppen stellen

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Hallo

Ben bezig om voor de 1e keer de kleppen te stellen(vf700c supermagna) alleen vraag ik me af of ik nu het bovenste dode punt heb.

Dit is de foto

IMG123.jpg


Ik denk dat die t2-4 en t1-3 top betekend maar zoek een bevestiging
ook wil ik weten wat die F betekend.

edit: Ik zie dat er 2 strepen zijn voor die t2-4. Moet dan zeker het midden hebben?


Ik moet het bovenste punt hebben voor cilinder 4. Net toen ik voor mn gevoel het bovenste punt had paste 0.15mm er exact tussen. Nu ik deze stand heb op de foto lijkt alles te strak. Zuigerveren staan niet ingedrukt!

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Top dank je! Dus de kleppen staan dan te strak nu? Kreeg er net(toen ik op gevoel met een schroevendraaier bezig was) op het bdp wel 0,15 tussen maar nu met die indicatie niet...

Oeps, had je de verkeerde streepjes gebruikt :?
\Goed dat je het eerst nog uitzoekt, ipv in elkaar zat en op de startknop ramt (altijd eerst met de hand rondgooien en checken.)

Kun je geen wphb vinden, btw?
 
Ik had geen streepjes gebruikt. ik wist dat het bdp het punt is waarbij de veren vrij staan en de zuiger omhoog is. hierna kwam ik pas de streepjes tegen. heb wel een wphb online op www.kabalis.com/supermagna. dan maintanance en valve clearance maar wordt er niet wijzer van
 
Ik had geen streepjes gebruikt. ik wist dat het bdp het punt is waarbij de veren vrij staan en de zuiger omhoog is. hierna kwam ik pas de streepjes tegen. heb wel een wphb online op www.kabalis.com/supermagna. dan maintanance en valve clearance maar wordt er niet wijzer van

Alleen naar de streepjes kijken is niet genoeg, de zuiger moet namelijk in de compressieslag in BDP staan. Je kan dan de inlaat en uitlaat gelijktijdig controleren. Het kan dus zijn dat je de krukas een keer extra moet ronddraaien en dan weer naar de streepjes kijken.
 
Laatst bewerkt:
Alleen naar de streepjes kijken is niet genoeg, de zuiger moet namelijk in de compressieslag in BDP staan. Je kan dan de inlaat en uitlaat gelijktijdig controleren. Het kan dus zijn dat je de krukas een keer extra moet ronddraaien en dan weer naar de streepjes kijken.

ja klopt. Vond al vreemd dat ik m er niet gelijk tussen kreeg! Maar de voorkant is gelukt. Overal netjes 0,15mm. 0,18 past niet dus das goed. Nu wordt er ook verteld dat je na het stellen een keer moet draaien aan de as. Waarom is dit en waar let je op?
 
ja klopt. Vond al vreemd dat ik m er niet gelijk tussen kreeg! Maar de voorkant is gelukt. Overal netjes 0,15mm. 0,18 past niet dus das goed. Nu wordt er ook verteld dat je na het stellen een keer moet draaien aan de as. Waarom is dit en waar let je op?

Twee redenen.

Ten eerste kan alles zich een beetje 'zetten' als je een paar keer ronddraait, dan pas kan je de speling opnieuw goed controleren.

Ten tweede om zeker te weten dat je alles goedgedaan hebt, en dat de zuigers niet de kleppen raken. Dit is vooral bij motoren waarbij je de nokkenas moet verwijderen om de kleppen te stellen.
 
ok gelukkig hoef ik de nokkenas niet te verwijderen. Die techniek gaat me nu nog te ver. Ik draai m wel een paar keer rond en dan zetten we m weer in elkaar. Bedankt allemaal! Laat straks weten hoe het vergaan is
 
Terug
Bovenaan Onderaan