Kortsluiting

Dropkick

MF veteraan
1 nov 2002
2.274
1
Utrecht
Hoi lui ik probeer mijn probleem zo goed mogelijk uit te leggen want ik kom er niet meer uit....

Ik reed op de snelweg al een tijdje met hogere snelheden, een tijdje ervoor was er ineens een lampje kapot gegaan in mijn teller (kan gebeuren dacht ik nog) maar na een flink stuk (zeker wel 60km) verder te hebben gereden. *PATS* alles uit en hij deed niks meer. Kortsluting gehad dus. Ik zet de hoofdzekering weer terug en draai aan contactslot. *pats* de boel er weer uit. Einde oefening.
Wat bleek? -> draad en een stekker gesmolten en lekte zo naar het frame. Dat is inmiddels vervangen, maar nou bleek vlak voordat ik weg wilde rijden van garage dat mijn spanning dus op 14,7 volt stond en naar de 14,8 volt sprong met grootlicht en hoge toeren. (niet meer, niet minder en constante spanning)
Maximaal mag mijn motor 14,5 volt hebben, daarboven zou de spanningregelaar kaduuk zijn. Maar nou vraag ik mij werkelijk af, kan een complete stekker en draad smelten door die \'net\' wat te hoge spanning?!?!?! Ik vermoed dat die draden echt niet door zoiets kunnen zijn doorgebrand want dan was er toch al veel meer doorgebrand?! Toen die draadjes dus echt waren doorgebrand sloeg de hoofdzekering eruit (is met zo\'n knoppie erop) dus wat is nu de oorzaak?
In elk geval heeft die gast mij toch kleine stukje op de motor laten rijden, maar ik ben bang dat ik nog es in de fik ga vliegen!! :( Hij zei: klein stukkie kan wel als je maar geen hoge toeren en grote afstanden rijd, ik geloof er dus geen ZAK van!! Waarom brandde bijv. alleen dat stukkie draad door, zit er iets te zwaar gezekerd?

Wat is jullie mening hierover? Of nog vragen erover? please help! Ik heb al gezocht bij andere topics maar kom er echt niet uit.
 
Ik ben net terug van een avondje stappen, dus ik kan nu alleen maar zeggen, dat de stroomsterkte in je kabel, op die plaats te hoog was, waarschijnlijk zit daar ergens een kortsluiting. (of een te veel gebruikende verbruiker)
Ik zal morgen proberen het eea beter uit te leggen.

Paul.
 
Ik ben heel benieuwd in welk gedeelte van de kabelboom de kortsluiting zat.
Verder vraag ik me af wat voor Voltmeter je hebt en of je AC of DC gemeten hebt.

Ro
 
Misschien een beetje ver gezocht maar heb je het kapotte lampje vervangen danwel eruit gehaald, ook de lamphouder zelf nakijken. Kan weleens zijn zijn dat de kortsluiting (grootverbruiker zoals paul schreef) zich in het lampje bevind. Dat wil zeggen dat op een of andere manier de toevoerdraden wellicht in het lampje zelf vast aan elkaar zitten en daardoor de hoofdzekering eruit gaat. Tis misschien een idee.
Anders zul je de bundel bedrading moeten nalopen m.b.v een schema om het \"rotte\" circuit uit te sluiten en opnieuw aan te sluiten. Want hoe dan ook er is een grote stroom gaan lopen. Kijk ook eventueel naar de bundel bedrading voor schuurplekken oid of ergens waar die geklemmed op het frame/motorblok

Succes
 
Hoi,
Monteur van vd Bosch motoren te Utrecht heeft het zelf nagemeten. Dus ik mag hopen dattie dat op zijn minst goed heeft gedaan met goede voltmeter! Ik kan hetzelf hier niet nameten bij gebrek aan goeie voltmeter. :(

Als er nog iemand in Utrecht is, die zo vriendelijk is? ;) bericht ff?!

Monteur kon me verder alleen vertellen (was na slutingstijd inmiddels) dat dit probleem verdacht veel leek op een bekend probleem van mijn fiets en dat is als je te lang de startmotor zou gebruiken dat dan de boel doorbrandt. (dat valt ook onder (te) groot verbruiker Paul e.a.?) Alleen dit is NOOIT het geval geweest, na 3 slagjes hooguit start mijn motor al direct en loopt verder direct als een zonnetje. Dus ik neem aan dat het daar ergens was doorgefikt, hoewel ik er dus niet echt duidelijk antwoord op heb gehad. Ik ga straks maar eens even zelf de kuipdelen eraf schroeven om te kijken WAT er nu precies vervangen is.

Nog even een puntje:
Verder heb ik toen ik de motor verkocht wel direct de accu vervangen, motor had zeker een half tot 1 jaar stilgestaan en de accu was dus niet meer fit,maar heb deze direct vervangen (misschien dit nog iets?) Heb er inmiddels met nieuwe accu alweer meer dan 2000km op zitten voordat de problemen begonnen.
 
Volgens mij heb je 2 problemen.

Zoals al ergens gezgd, de bedrading of het stekkertje zullen wel kapotte isolatie gehad hebben. Hierdoor echte of halve kortsluiting, ieg een te hoge stroom voor de zekering. Isolatie herstellen, nwe zekering en klaar, naar ik schat.

De spanning van 14,8 v is denk ik wat te hoog, zeker als je die bij stationair lopen hebt gemeten.
Bij een paar duizend toeren mag die niet hoger dan 14,5v zijn.
Je kan misschien de spanningsregelaar nastellen, anders zit je aan en andere vast.

succes ermee.
 
Volgens mij heb je 2 problemen.

Zoals al ergens gezgd, de bedrading of het stekkertje zullen wel kapotte isolatie gehad hebben. Hierdoor echte of halve kortsluiting, ieg een te hoge stroom voor de zekering. Isolatie herstellen, nwe zekering en klaar, naar ik schat.

De spanning van 14,8 v is denk ik wat te hoog, zeker als je die bij stationair lopen hebt gemeten.
Bij een paar duizend toeren mag die niet hoger dan 14,5v zijn.
Je kan misschien de spanningsregelaar nastellen, anders zit je aan en andere vast.

succes ermee.
 
Volgens mij heb je 2 problemen.

Zoals al ergens gezgd, de bedrading of het stekkertje zullen wel kapotte isolatie gehad hebben. Hierdoor echte of halve kortsluiting, ieg een te hoge stroom voor de zekering. Isolatie herstellen, nwe zekering en klaar, naar ik schat.

De spanning van 14,8 v is denk ik wat te hoog, zeker als je die bij stationair lopen hebt gemeten.
Bij een paar duizend toeren mag die niet hoger dan 14,5v zijn.
Je kan misschien de spanningsregelaar nastellen, anders zit je aan en andere vast.

succes ermee.
 
Als ik het zo lees, lijkt het er verdacht veel op, dat de kabel van de regelaar is doorgebrand.
Als er een slechte accu in zat zoals je schreef, dan wordt die met veel ampères geladen, waardoor de stroomsterkte in je kabels v/d regelaar behoorlijk hoog is.
deze kabels worden langzaam maar zeker steeds warmer, totdat er iets smelt, dat is meestal de stekkerverbinding, dit omdat daar een zekere \"overgangsweerstand\" in kan zitten door iets gecorrodeerde/vervuilde contacten.
Als deze kabel smelt, en contact met massa maakt, gaat de laadstroom van de regelaar direct volledig naar massa, waardoor deze een dreun krijgt, en zeer waarschijnlijk vervangen moet worden.(de laadspanning is na het \"ongeval\" ook iets te hoog geworden)
Tevens loopt er nu óók een (zéér hoge) stroom vanuit de accu naar dat massa punt, waardoor de hoofdzekering eruit klapt.
Dit verklaart dus IMHO het hele verhaal wat er zich bij jouw motor heeft afgespeeld.
Let op!, kijk of er een yuasa accu in zit, zoniet -> vervangen door een yuasa, óók als de bestaande accu nog \"nieuw\" is.
Repareer de kabelboom ZORGVULDIG!, het moet er écht netjes uit zien.
Vervang indien nodig de regelaar, als de laadspanning/stroom buiten de fabriekstolerantie zit.(gebruik hier liefst géén imitatie regelaar voor)
Meet je spoelenunit (stator) door, hier mag géén massasluiting in zitten.
Als aan al deze voorwaarden voldaan is, kun je weer met een gerust hart gaan :]

Suuk-6, Groeten Paul.
 
Die kabels waren al gerepareerd hoor. Ik zat met die spanning in mijn maag.

Maar wat is er nu aan de hand?

Mijn spanning loopt op tot maximaal 14,8 maar komt er met geen mogelijkheid boven. De laadstroom is wel o.k. en de accu kookt daardoor niet droog.
Alleen zit er 1 cel in mijn accu die wel een beetje vocht verdampt. Dus ik dnek dat mijn accu gewoonweg 1 rotte cel heeft. Een andere verklaring is er niet. Iemand met electronischeachtergrond heeft het met top-apparaatjes nagemeten, (vooral laadstroom-ding is gaaf, tang óm\'de draad en klaar, alles automatisch meten)

Dus naar ik denk rotte cel in mijn accu?

ik hoor wel
 
Als ik het zo lees, lijkt het er verdacht veel op, dat de kabel van de regelaar is doorgebrand.
Als er een slechte accu in zat zoals je schreef, dan wordt die met veel ampères geladen, waardoor de stroomsterkte in je kabels v/d regelaar behoorlijk hoog is.
deze kabels worden langzaam maar zeker steeds warmer, totdat er iets smelt, dat is meestal de stekkerverbinding, dit omdat daar een zekere \"overgangsweerstand\" in kan zitten door iets gecorrodeerde/vervuilde contacten.
Als deze kabel smelt, en contact met massa maakt, gaat de laadstroom van de regelaar direct volledig naar massa, waardoor deze een dreun krijgt, en zeer waarschijnlijk vervangen moet worden.(de laadspanning is na het \"ongeval\" ook iets te hoog geworden)
Tevens loopt er nu óók een (zéér hoge) stroom vanuit de accu naar dat massa punt, waardoor de hoofdzekering eruit klapt.
Dit verklaart dus IMHO het hele verhaal wat er zich bij jouw motor heeft afgespeeld.
Let op!, kijk of er een yuasa accu in zit, zoniet -> vervangen door een yuasa, óók als de bestaande accu nog \"nieuw\" is.
Repareer de kabelboom ZORGVULDIG!, het moet er écht netjes uit zien.
Vervang indien nodig de regelaar, als de laadspanning/stroom buiten de fabriekstolerantie zit.(gebruik hier liefst géén imitatie regelaar voor)
Meet je spoelenunit (stator) door, hier mag géén massasluiting in zitten.
Als aan al deze voorwaarden voldaan is, kun je weer met een gerust hart gaan :]

Suuk-6, Groeten Paul.

:}
Overgangsweerstand
 
Oh ja deze meneer zei ook:
Er zijn accu\'s in omloop die maximaal 14,8 volt geven en dan pas gaan koken ipv de 14,4 of 14,5 volts... klopt dat?

Welke \"meneer\" zei dat :?

De spanning die een accu geeft ligt aan het aantal cellen, doch als je een 12V accu 30 minuten laadt met 20 volt, dan moet je de klemmen er maar eens afhalen, en binnen 3 seconden eens meten hoe groot het potentiaalverschil (spanning) tussen de + en - pool is.
Zet 10 accu\'s op een rij, en behandel ze hetzelfde, en de uitkomst is 10 keer verschillend, ook al zijn het exact dezelfde accu\'s.
Er is geen (motor)accu in de omloop die bv 7 cellen heeft ipv 6.

(het klopt mijns inziens dus niet!)


Paul.
 
Let op!, kijk of er een yuasa accu in zit, zoniet -> vervangen door een yuasa, óók als de bestaande accu nog \"nieuw\" is.

Suuk-6, Groeten Paul.
paul, kun je me dit uitleggen??, waarom een yuasa accu??
goed is misschien een top merk motor accu, maar als de accu aan de voorwaarden voldoet, waarom dan geen ander merk??

okee heb dan wel een brik, en ik rij al 8 jaar rond met varta(is trouwens m\'n 2e accu in 8 jaar tijd)( goeie ervaring mee, zit hier ook in de auto), maar ben benieuwd waarom nu speciaal yuasa ??( btw, m\'n accu laat ik laden met 14,4 volt bij 3000 toeren, laadstroom van 1,15 A)

btw niet aangevallen voelen, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen
greetings van een brikker :P




trouwens kunnen we hier bij de topicstarter ook denken aan een bijna kabelbreuk( b.v. nog 4 draadjes die de volledige stroom door moeten geven in plaats van de normale volledige stroomdraad??)

[edit2] waarom zou een kapotte spanningsregelaar trouwens strak 14,8 volt afgeven, en geen 16,17 volt of nog meer??[/edit2]
[edit3] mijn laad amperage heb ik btw gemeten met een profesionele amperetang(tja m\'n werk heeft vele voordelen :P )[/edit3]
een brikker die graag bijleert :P
 
Laatst bewerkt:
paul, kun je me dit uitleggen??, waarom een yuasa accu??
goed is misschien een top merk motor accu, maar als de accu aan de voorwaarden voldoet, waarom dan geen ander merk??

okee heb dan wel een brik, en ik rij al 8 jaar rond met varta(is trouwens m\'n 2e accu in 8 jaar tijd)( goeie ervaring mee, zit hier ook in de auto), maar ben benieuwd waarom nu speciaal yuasa ??( btw, m\'n accu laat ik laden met 14,4 volt bij 3000 toeren, laadstroom van 1,15 A)

btw niet aangevallen voelen, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen
greetings van een brikker :P




trouwens kunnen we hier bij de topicstarter ook denken aan een bijna kabelbreuk( b.v. nog 4 draadjes die de volledige stroom door moeten geven in plaats van de normale volledige stroomdraad??)

[edit2] waarom zou een kapotte spanningsregelaar trouwens strak 14,8 volt afgeven, en geen 16,17 volt of nog meer??[/edit2]
[edit3] mijn laad amperage heb ik btw gemeten met een profesionele amperetang(tja m\'n werk heeft vele voordelen :P )[/edit3]
een brikker die graag bijleert :P

Geloof me, ik heb op m\'n werk al zoooooooveel merken accu\'s vastgehad, en TELKENS kom ik WÉÉR tot de conclusie dat yuasa gewoon de beste is.
Ongeveer 6 jaar geleden was ik op een beurs, alwaar een vertegenwoordiger mij zag lopen en me aansprak.
Op gegeven moment ging het gesprek over accu\'s, en hij vertelde me dat ze de BESTE imitatie accu\'s verkochten die er leverbaar waren, en hij was er apetrots op dat ze maar liefst 80% van de kwaliteit/capaciteit van yuasa haalden!
Dit strookte ook precies met mijn bevindingen en mijn ervaringen, want mijns inziens lagen de behaalde resultaten van niet yuasa accu\'s vaak nóg (soms zelfs véél) lager.

Paul.
 
paul, kun je me dit uitleggen??, waarom een yuasa accu??
goed is misschien een top merk motor accu, maar als de accu aan de voorwaarden voldoet, waarom dan geen ander merk??

okee heb dan wel een brik, en ik rij al 8 jaar rond met varta(is trouwens m\'n 2e accu in 8 jaar tijd)( goeie ervaring mee, zit hier ook in de auto), maar ben benieuwd waarom nu speciaal yuasa ??( btw, m\'n accu laat ik laden met 14,4 volt bij 3000 toeren, laadstroom van 1,15 A)

btw niet aangevallen voelen, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen
greetings van een brikker :P




trouwens kunnen we hier bij de topicstarter ook denken aan een bijna kabelbreuk( b.v. nog 4 draadjes die de volledige stroom door moeten geven in plaats van de normale volledige stroomdraad??)

[edit2] waarom zou een kapotte spanningsregelaar trouwens strak 14,8 volt afgeven, en geen 16,17 volt of nog meer??[/edit2]
[edit3] mijn laad amperage heb ik btw gemeten met een profesionele amperetang(tja m\'n werk heeft vele voordelen :P )[/edit3]
een brikker die graag bijleert :P

Edit1, Dan vliegt díe hoofdzekering er niet uit
Edit2, Dat ligt eraan in welke mate de regelaar beschadigd is, dat kan per geval varieren.
Edit3, Er is IMHO niks mis mee om de amperage met een tang te meten, doch het meetpunt ligt mééstal bij 5000 toeren, en niet bij 3000.

Paul.
 
Geloof me, ik heb op m\'n werk al zoooooooveel merken accu\'s vastgehad, en TELKENS kom ik WÉÉR tot de conclusie dat yuasa gewoon de beste is.
Ongeveer 6 jaar geleden was ik op een beurs, alwaar een vertegenwoordiger mij zag lopen en me aansprak.
Op gegeven moment ging het gesprek over accu\'s, en hij vertelde me dat ze de BESTE imitatie accu\'s verkochten die er leverbaar waren, en hij was er apetrots op dat ze maar liefst 80% van de kwaliteit/capaciteit van yuasa haalden!
Dit strookte ook precies met mijn bevindingen en mijn ervaringen, want mijns inziens lagen de behaalde resultaten van niet yuasa accu\'s vaak nóg (soms zelfs véél) lager.

Paul.

Ik heb ooit een bel horen luiden over 3 lagen op platen of zo bij Yuasa en maar 2 op andere merken.

Ro, die ff niet meer weet waar de klepel hangt.
 
Geloof me, ik heb op m\'n werk al zoooooooveel merken accu\'s vastgehad, en TELKENS kom ik WÉÉR tot de conclusie dat yuasa gewoon de beste is.
Ongeveer 6 jaar geleden was ik op een beurs, alwaar een vertegenwoordiger mij zag lopen en me aansprak.
Op gegeven moment ging het gesprek over accu\'s, en hij vertelde me dat ze de BESTE imitatie accu\'s verkochten die er leverbaar waren, en hij was er apetrots op dat ze maar liefst 80% van de kwaliteit/capaciteit van yuasa haalden!
Dit strookte ook precies met mijn bevindingen en mijn ervaringen, want mijns inziens lagen de behaalde resultaten van niet yuasa accu\'s vaak nóg (soms zelfs véél) lager.

Paul.

ben met je eens dat yuasa een heel goed merk is.
maar waarom bij een (voorlopige conclusie met betrekking tot topicstarter, wanneer deze een bijna nieuwe motoraccu mocht hebben)adviseren om deze(evt, zo goed als nieuwe accu(ik denk nu als klant die binnenkomt in een motorzaak met dit probleem)) :) (btw is wel hypotetisch deze vraag, voor hetzelfde geld zit er een verrotte accu in) te vervangen door een yuasa ??

oftewel, wat is het verband(2 goeie accu\'s ik noem geen merk,waarom dan evt een klant adviseren er een yuasa in te zetten :) , zou dit een oplossing zijn voor zijn/haar klacht??)

pff valt niet mee yuasa goed te spellen :P (opmerking voor mezelf bedoeld na 3 keer fout intypen :P )
 
Laatst bewerkt:
Edit1, Dan vliegt díe hoofdzekering er niet uit
Edit2, Dat ligt eraan in welke mate de regelaar beschadigd is, dat kan per geval varieren.
Edit3, Er is IMHO niks mis mee om de amperage met een tang te meten, doch het meetpunt ligt mééstal bij 5000 toeren, en niet bij 3000.

Paul.
edit 1, mee eens, na ff denken
edit 2, is het niet zo met die nieuwerwetse dingen, of goed, of stuk??
edit 3, mijn omslagpunt zit bij 4000 toeren((volgens instructieboek) maar ik heb een brik(hoog onder de 4000rev/m(Amp),laag boven de 4000 rev/m (Amp)
 
ben met je eens dat yuasa een heel goed merk is.
maar waarom bij een (voorlopige conclusie met betrekking tot topicstarter, wanneer deze een bijna nieuwe motoraccu mocht hebben)adviseren om deze(evt, zo goed als nieuwe accu(ik denk nu als klant die binnenkomt in een motorzaak met dit probleem)) :) (btw is wel hypotetisch deze vraag, voor hetzelfde geld zit er een verrotte accu in) te vervangen door een yuasa ??

oftewel, wat is het verband(2 goeie accu\'s ik noem geen merk,waarom dan evt een klant adviseren er een yuasa in te zetten :) , zou dit een oplossing zijn voor zijn/haar klacht??)

pff valt niet mee yuasa goed te spellen :P (opmerking voor mezelf bedoeld na 3 keer fout intypen :P )

Nou John, dat is heel erg simpel...
Het zit \'m gewoon voor het grootste deel in het rendement.
Als een slechte kwaliteit accu enigszins \"gebruikt\" wordt, dan raakt hij verhoudingsgewijs verder leeg dan een yuasa, waardoor de dynamo langer én harder moet werken om \'m weer op peil te krijgen.
Tevens is de inwendige weerstand bij een geladen accu verschillend, afhankelijk van de kwaliteit van (eenzelfde soort) accu., wat ik hiermee wil zeggen, is dat de dynamo/regelaar v/d motor, de accu nooit als helemaal \"vol\" aanmerkt, en dus blijft laden.
Je begrijpt dat deze twee dingen bij elkaar de laadstroom doen oplopen, wat weer tot hogere belasting in je laadsysteem ten gevolge heeft, waardoor een slechte accu dus kan leiden tot herhaaldelijk falen van het laadsysteem. (en dat is vaak érg prijzig!)


Paul.
 
ergens vaag in mijn achterhoofd hoor ik steeds iets met sulfaat.

Zoals je weet is een accu opgebouwd met loden platen.
Te weten voor de min pool -> poreus lood, en voor de plus pool -> loodsuperoxide.
Van belang is, de mate van poreusheid van de platen, hoe poreuzer het oppervlak, hoe groter het contactvlak met het zuur, waardoor er zoveel mogelijk ionen een interactie kunnen hebben tussen de beide platen.
Het lijkt me duidelijk dat dan de accu een goed vermogen kan afleveren.
Nu zit het in de kunst om het maken van die platen, het is eenvoudiger om gewone enigzins poreuze platen te gebruiken, die behoeven relatief minder \"steun\" van een raamwerk in die plaat, dus dat is goedkoper te maken, doch alleen loopt hiermee de accucapaciteit terug.
Bij écht goede accu\'s is er een meerlaags framewerk per loodplaat toegepast om zéér poreus lood erin te verwerken, zodat het toch nog erg sterk is.
Dit proces is dan ook moeilijker te maken, en kost meer, dat vind je dan ook terug in de prijs.
Wat jou in je hoofd zit met \"sulfaat\", is waarschijnlijk dat op de yuasa accu\'s vaak geschreven staat \"with sulfate stop\" , hiermee bedoelen ze, dat ze er een of ander goedje in gestopt hebben (poedervorm) wat er voor zorgdraagt dat de accu minder snel \"sulfateert\" (accucel wit uitslaat), en waardoor de accu beter bestand is tegen een periodieke onderbelading.

Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk en correct heb opgeschreven, ook ik weet niet alles, doch ik probeer hier alleen maar te helpen.

Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan