Ik wil gaan beginnen een krukas van een Suzuki GS1000 te gaan samenbouwen/persen, (nieuwe lagers en sterkere drijfstangen)
Nu ligt dat ding in delen, en al die delen zijn, soort van, gelijk, en zijn niet gebalanceerd, nu heb ik een klein balanceer dingetje, maar daar kan alleen statisch gebalanceerd mee worden.
Ik kan/moet dan per kruk balanceren, iedere kruk zou dan in balans zijn (geen contragewicht meer, contragewicht is nu maar 56 gram), zou statisch balanceren goed genoeg zijn?
Is het verstandig om dit te doen, of is dit iets waar ik met m'n tengels af moet blijven?
ik denk van niet.....
ook omdat je niet weet of ie recht in elkaar zit dan.
ik bleef er met mijn tengels af als ik eerlijk ben....
er zal vast iemand zijn die zo n ding dynamisch kan balanceren ....Jan Smit mischien??
Maar is er veel leesvoer te vinden? en hoeveel speciaal gereedschap is er nodig? die Japanse meneertjes krijgen dat geregeld met een hamer en twee blokjes hout.... maar of dat realistisch is....
Nauwkeurig meetgereedschap lijkt me een vereiste en een of ander "oplegsteun" om te meten en te "corrigeren" en verder een enorme portie geduld.
Dat filmpje is richten van een krukas balanceren is wat anders richten is voor een dhzelfer al moeilijk genoeg denk ik (ben zelf bezig met een krukas van een 1 cilinder)
helemaal niet. een 1 cylinder (zonder balansas) krijg je niet gebalanceerd. daarvoor kies je gewoon een balanceer-faktor afhankelijk van de toepassing (meest gebruikt toerengebied, staand of liggend). en vermits je toch niet alles weg krijgt kan je er gerust "een beetje naast zitten".
bij multicylinders zit je met hetzelfde probleem, alleen komt er extra bij dat het ten opzichte van de andere cylinders ook nog eens moet kloppen.
en meetklokken ? je hebt het toch over balanceren en niet over uitlijnen ?