• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

ktm 'cam follower bearing' inspecteren

Makrolon

MF legend
Lid geworden
5 aug 2008
Waarderingsscore
45
Goed,
Ik ging mn kleppen stellen. En toen kwam ik er achter dat mn 2 uitlaat kleppen 0,08 mm oid ruimer waren gaan staan. Omdat dat niet goed was heb ik een topic gemaakt op ktm talk. Die zeiden me dat het wel eens voor kwam dat de lagertjes aan de rocker arms kapot gaan en dat dit een teken kon zijn. Ook hoorde ik sinds een tijdje een hoog frequent rateltje uit de kop komen die met het toerental mee omhoog ging. (als ik op de motor zat klonk het alsof er een kunstof kap oid resoneerde)

Op aanraden van hun heb ik de kleppendeksel er maar af getrokken. (het idee van een dozijn lager pennetjes in mn blok als het lager het zou begeven beviel me niet zo)

De nok van de uitlaat ziet er wat meer gesleten uit dan die van de inlaat (uitlaat heeft een doffe veeg er op en inlaat is mooi glimmend nog) ook de oppervlakte van het lagertje van de uitlaat is wat doffer. En er zit een streep over de hele omtrek van het lagertje.

Er zit minimale speling op, ik kan beide lagers iets kantelen op het asje. Als dit nou alleen op het uitlaat lagertje was was t me duidelijk. Maar de in en uitlaat lagers hebben beiden exact dezelfde speling :/ lijkt me toevallig dat ze beiden gelijk kapot zijn of niet?

Dus ik zit in dilemma, wat nu te doen, gewoon weer dicht bouwen, toch nieuwe rocker arms er in?

Hier wat foto's:

Out-take roller:
[Dode link verwijderd]
[Dode link verwijderd]

Inlaat:
[Dode link verwijderd]
[Dode link verwijderd]
[Dode link verwijderd]

Laatst bewerkt:
Het lager wat aan de waterpompkant zit wil wel eens kapot gaan, aangeraden word om deze preventief te vervangen bij 40.000 km

Weet niet of die van jou LC4 al speling heeft...

Bij LC4 gaat de klepspeling altijd strakker staan, kleppen werken zich de kop in.

(als de speling dus groter wordt, is er iets aan de hand..)

Bij iets voelbare speling,(iets speling moet )en soepel ronddraaien, lagers van de rocker arm, mooi laten zitten, streepjes, vegen, maakt niet uit.

Hier nog meer te vinden over de LC4,

KTM LC4 (640) Thread Index

Als die lagertjes nog soepel draaien en niet te veel speling hebben dan kan dat geen kwaad,
als ze niet te duur zijn en je vertrouwd het niet zou je ze preventief kunnen vervangen.loopsporen heb je altjd op een nokkenas ,zolang je geen uitgesleten
nokkenas heb of veel putjes in het loopvlak (pitting) kan dat geen kwaad.

Bovenstaande gaat over een 2006 525 met het RFS blok, dat is een compleet ander blok als de LC4 blokken.

Daarintegen lijkt het wel erg op elkaar, die streep die op die foto's staan van die 690 lijkt erg op de streep die er bij mij op staat.

Ik ga denk ik dinsdag even langs bij Andre motors. Kijken wat hij er van zegt.

Waarom kon dat lager niet gewoon bijna helemaal kapot zijn, dan was het iig duidelijk. :')

K zit net nog eens goed te kijken, en de inlaat lager begint ook zon streepje te krijgen. Vraag me af hoe dit komt.

Misschien toch je nokkenaslagers of lagerspeling op de tuimelaar zelf,lijkt er op
dat het vlak van de nok niet over de hele breedte gelijk belast word,maar meer op de rand van het loopvlak.
Ik vind ook dat het grote nokkenas lager eruit ziet alsof de buitenring van het lager
heeft meegelopen in z,n pasvlak van de cylinderkop.

Laatst bewerkt:
Oliebad creëren, de andere kant zal wel open zijn, vermoed ik?
Ring rond dat lager ziet ook verdacht uit of het moet van binnenuit komen, te strak gemonteerd of idd meelopen ??

Laatst bewerkt:
Effe gekeken in het wphb, van wat ik er van begrijp zit er sinds 2002 een lager in met zon seal. Waarom dat weet ik ook niet. K zal morgen de spanner eens lossen en de lagers van de nokkenas checken op speling.

Dan dinsdag Andre motors nog even vragen om een mening over de lagertjes, maar ik denk dat t gewoon goed is en dat ik me heb vergist met die speling oid.

Bij Andre motors geweest, maar hij zag er geen kwaad in. Had nog een andere tuimelaar liggen en die vertoonde de zelfde soort speling. K zet m dus weer in elkaar en hou het goed in de gaten.

zie er alleen een beetje tegenop om m in de kou in elkaar te gaan zetten :P

Grote lager op de nokkenas is nog goed?

(kant waterpomp)

Ik zou sowieso nieuwe monteren, kosten 10 euro...

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je nog steeds denkt dat t om een lc4 gaat?

Maar als ik die lagers effe wil vervangen omdat ze maar 10 euro kosten moet ik mn nokkenasketting 'breken' gereedschap daarvoor heb ik niet.

Terug
Bovenaan Onderaan