Is n milieudingetje. Zo worden de oliedampen vanuit het carter nogmaals verbrand voordat ze de vrije natuur in gaan.
Ik zou uiteraard de aansluiting nar de carb afdichten als je hem niet meer aansluit, vuil/meuk in je carb werkt niet goed
Behalve dat je de carburateur natuurlijk dicht moet maken omdat je anders ongefilterde lucht naar binnen kan trekken...
Als je het circuit op gaat dan moeten alle overloopslangetjes uitkomen op een bakje, zodat je de gemorste vloeistof kan opvangen. En als je het slangetje open laat zou er vuil naar binnen kunnen komen het carter in.
Iemand trouwens ervaring met een checkvalve in de carter ontluchting?
Engine Breather - Husaberg Forum
Crankcase one-way vent valves
Ktm 525 Case Vent Valve - Polaris Riders
Zelf een membraam klepje van een Mercedes (part no. staat wel ergens op google) tussen de carter ontluchting gezet. Motor draait prima, heb niet het gevoel dat het ding nu mega veel rijker loopt, olie gebruikt, etc. Anderzijds had ik daar al niet echt problemen mee en heb ik ook niet het gevoel dat het klepje mega veel doet, maar so far so good.
Reden was eigenlijk vrij simpel. Vorige eigenaar had een tuinslang en een plastic flesje gebruikt voor de carter ontluchting. Het flesje zat achter het blok met ty-raps aan het frame, met een extra opening bovenin zodat er geen druk op het flesje zou opbouwen.
Op zich prima, maar het oog wil ook wat. Bovendien verzamelde ik nu in het flesje ook steeds vuil en regenwater van het achterwiel.
Wou het allemaal wat netter, dus nu lopen de kleine overloopslangetjes (carb, radiateur, etc.) bij de achterbrug naar binnen. Daardoor zou het flesje in de weg gaan zitten (en het is echt f*cking lelijk) dus daar moest ik wat anders mee...originele ontluchtingsslang en een klepje van 5 euro verder...