KTM Duke III 690 tuimelaar probleem

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Hoi hoi

Ik heb een KTM Duke III 690 uit 2008 met kapotte tuimelaars. Het is een bekend probleem, maar nu ben ik er ook door getroffen. Die rollende lagertjes van de tuimelaars zijn aan vervanging toe en ik vroeg me af of iemand weet of je gewoon alleen die lagertjes kunt vervangen? Ik weet dat die lagertjes los te verkrijgen zijn voor voor LC4 640, maar voor de 690 kan ik ze niet vinden. Ook op de onderdelenlijst van KTM zijn ze niet los te verkrijgen en dus moet je de complete tuimelaar kopen (x2 a 160 euro per stuk). Opzich is de prijs geen ramp, maar wilde eens kijken of iemand dit wel eens geprobeerd heeft. Ik blijf een Hollander ;)

s-l1600.jpg


Lagertje van de 640: 58336061090 Rocker Arm Roller Exhaust KTM LC-4 640

Graag hoor ik van jullie
 
Ik kan niks zeggen over de losse lagertjes.

Maar om binnen het Hollandse systeem te blijven, heb de onderdelen bij KTM twins besteld. De service is slecht en de verzendtijd duurt lang (2 jaar terug, kan nu wel anders zijn). Maar dan ben je wel voor ongeveer voor de helft van het geld klaar.
1677568189108.png

Vond het wel bijzonder, dat het goedkoper is om een Oostenrijks onderdeel via Amerika te kopen voor de helft van de prijs.

Deze waren trouwens voor een 2010 model, heb niet gekeken of dit afwijkt met de 2008
 
Hoi hoi

Ik heb een KTM Duke III 690 uit 2008 met kapotte tuimelaars. Het is een bekend probleem, maar nu ben ik er ook door getroffen. Die rollende lagertjes van de tuimelaars zijn aan vervanging toe en ik vroeg me af of iemand weet of je gewoon alleen die lagertjes kunt vervangen? Ik weet dat die lagertjes los te verkrijgen zijn voor voor LC4 640, maar voor de 690 kan ik ze niet vinden. Ook op de onderdelenlijst van KTM zijn ze niet los te verkrijgen en dus moet je de complete tuimelaar kopen (x2 a 160 euro per stuk). Opzich is de prijs geen ramp, maar wilde eens kijken of iemand dit wel eens geprobeerd heeft. Ik blijf een Hollander ;)

s-l1600.jpg


Lagertje van de 640: 58336061090 Rocker Arm Roller Exhaust KTM LC-4 640

Graag hoor ik van jullie
Ben wel benieuwd, hoe kwam je hier achter? Kon je het duidelijk horen?
 
als ik het was en ik wist zeker dat tuimelaar rollager slecht / stuk is. pers de pen er uit bestudeer wat er stuk / versleten i,lager ( naald ) kun je zeker wel kopen en als de rol ( verwacht dat deze gehard is ) versleten / stuk is , hoop ik voor jou dat deze gelijk is aan LC4640
 
Ik kan niks zeggen over de losse lagertjes.

Maar om binnen het Hollandse systeem te blijven, heb de onderdelen bij KTM twins besteld. De service is slecht en de verzendtijd duurt lang (2 jaar terug, kan nu wel anders zijn). Maar dan ben je wel voor ongeveer voor de helft van het geld klaar.
Bekijk bijlage 1853122
Vond het wel bijzonder, dat het goedkoper is om een Oostenrijks onderdeel via Amerika te kopen voor de helft van de prijs.

Deze waren trouwens voor een 2010 model, heb niet gekeken of dit afwijkt met de 2008
Oh dat is echt super! Bedankt voor deze tip, denk dat ik ze hier gelijk maar bestel. Levertijd maakt mij niet uit, maar voor 152 USD ga ik niet verder rondkloten, ook al blijf ik benieuwd of het mogelijk is om alleen die lagers te vervangen, maar goed. Misschien probeer ik ze een keer te vervangen als ik me verveel :D

Edit: zijn nu ietsje duurder, betaal met verzending totaal 250 euro omgerekend, dus scheelt ongeveer 70 euro.


Ben wel benieuwd, hoe kwam je hier achter? Kon je het duidelijk horen?
Ja, blok maakte een hoop geluid en ook ging het starten steeds moeilijker. Dan zit er een dood punt in het blok, waardoor de startmotor het blok een of twee omwentelingen draait en dan vervolgens gaat ie steeds zwaar bij een bepaald punt van de krukas. Zie video hieronder:


als ik het was en ik wist zeker dat tuimelaar rollager slecht / stuk is. pers de pen er uit bestudeer wat er stuk / versleten i,lager ( naald ) kun je zeker wel kopen en als de rol ( verwacht dat deze gehard is ) versleten / stuk is , hoop ik voor jou dat deze gelijk is aan LC4640
Bedankt voor je reactie. Ja dit is denk ik wat ik ga doen als ik ooit besluit om te proberen om die lagertjes te vervangen. Ga nu op advies van LockOn nieuwe tuimelaars bestellen :)


Met een lagertje redt je het misschien niet, de pen slijt ook.
Jaa idd, dus dan moet ik zo'n setje vinden, maar die zijn er helaas niet (tenzij die van de LC4 640 past, maar dan zou dat er denk ik bij moeten staan. Toch bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:
Oh dat is echt super! Bedankt voor deze tip, denk dat ik ze hier gelijk maar bestel. Levertijd maakt mij niet uit, maar voor 152 USD ga ik niet verder rondkloten, ook al blijf ik benieuwd of het mogelijk is om alleen die lagers te vervangen, maar goed. Misschien probeer ik ze een keer te vervangen als ik me verveel :D

Edit: zijn nu ietsje duurder, betaal met verzending totaal 250 euro omgerekend, dus scheelt ongeveer 70 euro.



Ja, blok maakte een hoop geluid en ook ging het starten steeds moeilijker. Dan zit er een dood punt in het blok, waardoor de startmotor het blok een of twee omwentelingen draait en dan vervolgens gaat ie steeds zwaar bij een bepaald punt van de krukas. Zie video hieronder:



Bedankt voor je reactie. Ja dit is denk ik wat ik ga doen als ik ooit besluit om te proberen om die lagertjes te vervangen. Ga nu op advies van LockOn nieuwe tuimelaars bestellen :)



Jaa idd, dus dan moet ik zo'n setje vinden, maar die zijn er helaas niet (tenzij die van de LC4 640 past, maar dan zou dat er denk ik bij moeten staan. Toch bedankt voor je reactie.
Let op dat je de onderdelen nummers nog even checkt, die van mij zijn voor een 2010 model.
 
Thanks! Heb ik gedaan. Is blijkbaar een nieuw artikelnummer, omdat ze ze hebben aangepast vanwege de grote hoeveelheid klachten. Heb ik vernomen op het internet.

Dit zijn de nieuwe nummers:
Bekijk bijlage 1853231
Denk erom bij het terugplaatsen van de as, dat het vlakke gedeelte in dezelfde positie blijf. Uit het blote hoofd naar beneden. En ik moest mijn kleppen opnieuw stellen na het terugplaatsen van de nieuwe tuimelaars. Uiteraard zijn deze nieuw en nog niet gesleten waardoor je klepspeling te strak komt te staan.
 
Wanneer je klaar bent met alleen (wanneer dat voldoende is) de rollagertjes/penlagers, zou je kunnen informeren bij het Nederlandse bedrijf INA.
Zij zijn gespecialiseerd in naaldlagers.
Wanneer er wat cijfertjes op de kooi staat kan je deze waarschijnlijk zo bij INA (of een dealer van hun) bestelle/kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan