Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

KTM SuperDuke 990 Deel 14


Dat is vrij slordig idd.

Die dichte oliesproeier komt vaker voor. Ik maak hem zelf nu minimaal 1x jaar even schoon. Is een klusje van niks, en meteen een goed excuus om even alle troep rond het voortandwiel te verwijderen.
 
welke oliesproeier hebben we het dan over? (ben nog ver sd leek als ik dat zo allemaal hoor)

En wanneer lieten jullie eerste keer kleppen controleren? (stellen?)

was bij de gsxr 24 d km de eerste keer
 
Laatst bewerkt:
welke oliesproeier hebben we het dan over? (ben nog ver sd leek als ik dat zo allemaal hoor)

En wanneer lieten jullie eerste keer kleppen controleren? (stellen?)

was bij de gsxr 24 d km de eerste keer

Olie sproeier van de koppeling, zit bij het voortandwiel in de buurt.




Klepspeling iedere 15.000 km controleren en eventueel stellen.

Service intervallen van de SuperDuke zijn 7.500 km voor een kleine beurt en 15.000 voor de grote incl klepspeling.
Link naar een werkplaatshandboek staat in de openingspost.
 
zijn er hier mensen die interesse hebben in de TITANIUM bochtenset van mn SDR

is nog bruter en lichter dan de akra"s

ik zou dan de akra kunnen monteren.

uiteraard met bijbetaling van degene die de titanium set wilt kopen

laat maar weten via pb


gr Jorgossss
 
Wat is het merk?

Ik snap ook niet... jij wilt een akra set ruilen voor alleen een titanium bochten set?
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat de bochten van de akra evo niet passen op het y-stuk van de standaard slip-ons.

Dus met alleen die bochten moet je knutselen/lassen om de boel aan te sluiten op een setje niet evo dempers.

Jurgen wil de akra evo bochten ruilen/verkopen zodat hij een setje originele akra sdr bochten kan monteren.

Dus hij heeft deze:


En hij wil deze:


Denk ik
 
Laatst bewerkt:
voordeel is langere bochten voor de 2de cilinder = meer vermogen of hoe moet ik dit zien?
 
Nampus heeft gelijk
Ik wil downsizen naar de “standaard” akrabochtenset , wel met t t stuk erbij

Jorissubje, deze titanium bochtenset is veel lichter dan de
Akra bochtenset en zorgt voor nog meer vermogen

Gr Jorgossss
 
De akra evo is nooit ontwikkeld voor de 132pk sdr. Daar heeft akra dat spruitstuk met die langere bocht voor ontwikkeld.
Sdr spruitstuk op een 120pk SD geeft geen winst, alleen iets verlies in middengebied.
De akra evo op de 132 pk sdr, is ook niet logisch en zal ws ook geen winst geven.
De akra evo op een 120pk SD geeft wel een aardige puist extra vermogen en gewichtsverlies.
Maar ik vermoed dat de fiets van Jurgen de oude fiets van prikkie is, die heeft ooit een 2007 sdr ingeruild voor de 2008/2009 en toen die akra evo over laten zetten omdat hij dat mooi vond.
 
Neem, jij bent behoorlijk op de hoogte van allerlei technische zaken van de 990

Wat is eigenlijk de functie van de olie-sproeier?
 
Om het staafje die door het blok loopt (dus vanaf pomp naar drukgroep ) te smeren deze beweegt bij inknijpen hendel van links naar recht om de platen te ontlasten
 
Laatst bewerkt:
aha zit wel een logica in.

Snap ik alleen niet waarom Goedhart dan denkt dat een knipperend oliedruk lampje met de olie sproeier te maken zou kunnen hebben
 
aha zit wel een logica in.

Snap ik alleen niet waarom Goedhart dan denkt dat een knipperend oliedruk lampje met de olie sproeier te maken zou kunnen hebben

Wat denuff zegt idd. Maar ook om de koppeling zelf te smeren.

Purpose of the oil jet
________________________________________
The clutch is lubricated with oil from the same passage as the transmission. After the crankshaft, pistons, rods, cam chain, cams, and transmission gears and bearings are lubricated, what's left goes to the interior of the wet clutch via the clutch oil restriction jet and through the pushrod passage to the interior of the clutch inner hub. Some of the oil in the inner hub is used to lubricate the sliding surfaces of the clutch booster. The remaining oil then flows through holes in the inner hub to lubricate the friction disks and the sliding surfaces of the clutch. After which the oil is flung out of the clutch to drain into the oil sump for pickup and return to the oil tank by the oil scavenger pump.

The clutch oil jet (located beneath a screw plug near the countershaft sprocket and clutch slave cylinder on the left side of the bike) size is selected to provide just the right amount of oil to the clutch. Too small a jet size and the clutch will not be lubricated adequately, resulting in rough shifting and eventually worn clutch parts. Too large a jet and the clutch will be over lubricated resulting in some of the same symptoms as under-lubricating, plus a lowering of system oil pressure and accumulation of crankcase oil (overwhelming the scavenger pump) at idle speed.

The clutch also gets lubricated with oil from the transmission via the main shaft and countershaft roller bearings and to a degree from oil thrown off the counter balancer gear and pinion gear. The clutch also runs in whatever oil is pooled in the sump.

Knipperend olielampje heeft hoogstwaarschijnlijk niks met die sproeier te maken idd.
Dat zou ik eerder gewoon in de oliedruksensor of de bedrading daarvan zoeken.
Heb het op sdnet wel eens voorbij zien komen dat de bedrading net achter de stekker een breukje had waardoor het druklampje ook zo nu en dan knipperde. Misschien wel even de moeite van het controleren waard.
 
Laatst bewerkt:
bedankt Neem, dat heb je weer ff fijn uitgezocht

Maar dan verwacht ik dat ik mijn motor aanstaande vrijdag nog niet terug zal hebben, woensdag komt de sproeier er in en dan knippert het lampje dus nog steeds verwacht ik.
pppffff en dan moeten ze gaan zoeken wat het dan wel is.

Waarom heb ik toch altijd wanneer een motor naar de dealer gaat dat ie slechter terugkomt dan dat ie er heen ging.
 

Ik heb dat probleem ook gehad. De motor was toen weg geweest voor een nieuwe voetpakking / aderlating. Het blok is er toen onderuit geweest.
Wat bij mij dus aan de hand was... toen het blok er weer terug op kwam, is er een koelleiding iets te dicht tegen die olie sensor gemonteerd. Als de motor warm werd, werd natuurlijk de kvs ook richting de 100 graden. Die warme kvs door die rubber slang zorgde ervoor dat die sensor warm werd, en dus het oliedruk lampje deed branden / knipperen.

Duurde even voordat ik er achter was. Uiteindelijk die koelleiding / slang met tyraps van de sensor afgehouden. Daarna nooit meer gezeik gehad
 
Foto's zou mooi zijn, kan ik Goedhart morgen even gaan bellen voordat ze de hele motor gaan slopen
Ik zie idd op verschillende fora voorbij komen dat de temperatuur van de KV slang een slecht functionerende olie-druk-sensor tot gevolg heeft.