Die ktm spanner op die modellen is bijna bullit-proof lekker laten zitten. Voor de zekerheid zou je de werking ff kunnen checken is heel eenvoudig. ff logish nadenken wat hij moet doen en dit kun je doen als je hem uit het blok hebt en in je hand. Je haald eerst het contra boutje los met het veertje. Dan haal je de hele spanner uit het blok en kijkt hoe ver hij uitstaat, ergens in het begin omdat je een nieuwe ketting hebt, maar niet helemaal in het begin en zeker niet op het eind. Vervolgens veertje controleren of hij de spanner nog uitduwt en het rateltje bekijken en controleren of hij vergrendeld en onder een beetje belasting ook blijft staan.
Verder is het erg moeilijk om de ketting van deze modellen te strak te monteren, je moet ze nl klinken, anders krijg je de nokkenas er niet uit of in. Maar als je spanner echt helemaal in het begin staat en je kan hem dan niet met de hand tegen het blok laten rusten, is het niet goed. Dus als je de 2 boutjes moet gebruiken om de kettingspanner op zn plek te krijgen is niet goed, dan is de ketting te kort geklonken. Maar dit kan ik me haast niet voorstellen want dan trek zowat die schroefdraad uit de cilinder, het is maar M6.
Een 1 cilinder maakt altijd wel wat tikkend geluid uit de kop, en deze KTM modellen staan bekend als "rammelbakken". Of dit "teveel" is, is natuurlijk zo moeilijk te zeggen. Kun je het beste iemand naar laten luisteren die daar ervaring/verstand van heeft, als je het echt niet vertrouwd.