Bliksem da's lang geleden dat ik hier wat gepost heb!
Gisteren de banden van de XJ vervangen. Voor heb ik een nieuwe Michelin City Grip 150/70-14 opgelegd. Eenzelfde band dan wat er oplag. En achter een PremiumContact5 van Continental. 175/65-14 Ook gelijk dan de oude.
Met name die scooterachterband is toch wel erg geschikt als voorband. Hij was een beetje gecupt, maar dat merkte je alleen bij het met de hand verplaatsen, verder zat er een beste slijthoek in, maar dat kwam door de vlot genomen linkerbochten
. Maar nu blijkt dat bij 2.1bar druk ik geen verschil merk in de rijeigenschappen van de oude en de nieuwe banden. En dat is bij andere scooter banden wel eens anders geweest!
Ik moest toch wel even denken weer hoe dat dat moest, het achterwiel eruit halen. Maar het was al snel weer duidelijk. Alles moet los, schokkers, klauw, reactiestang schijf, cardanklok.... Zelfs de wind in de band dient gedemonteerd te worden voordat ie eruit kan.
Knap gemaakt hoor
. Oja, ik heb in de brug minder dan 2 mm speling tussen band en aluminium afdekplaatje. Ik kan niet zien dat het elkaar geraakt heeft. En tussen bevestigingsboutkop van de remreactiestang en velgrand zit een millimetertje, hooguit. Aan de bovenkant van de velg! Ook daar geen slijtsporen
De oude banden waren nog niet helemaal op, maar zaten wel aan de slijtmarkeringen. En omdat we wellicht nog een zakenreisje naar Frankrijk voor de boeg hebben, wil ik geen risico lopen in discussie's met de Gendarmerie over gladde banden. Ik kan namelijk niet dicussieren in het Frans
zji-eune parlepa fraansaajs meneer.