Laadprobleem CB 750 Nighthawk

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.611
213
Twente
Heren,

Mijn vader heeft een probleempje met zijn Hondag CB750 SC Nighthawk uit 82.
Het zit zo dat de accu niet (goed) bij laad, want na een aantal keren rijden is de accu leger en wil hij slecht/niet meer starten.

Nadat hij vanmiddag aan de druppellader OK aangaf heeft hij vanavond nog steeds een dikke 16V op de accu terwijl de motor NIET draait. (te) veel dus.
Ook gaat de spanning vrolijk richting de 18 als je de motor start, ook erg veel dus.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
 
ik denk dat je meet apparaat niet goed is.
accu kan geen 16v leveren.
als de druppellader ok geeft, wil dat niet zeggen dat de accu dan ook goed is.
alleen dat er niet verder geladen kan worden.
 
ik denk dat je meet apparaat niet goed is.
accu kan geen 16v leveren.
als de druppellader ok geeft, wil dat niet zeggen dat de accu dan ook goed is.
alleen dat er niet verder geladen kan worden.
Zou het kunnen dat hij de accu lange tijd heeft overladen met te hoog voltage (lage stroom) en dat hij daardoor een hoog voltage geeft maar zonder echt veel kracht wellicht?

Tis een optimate 2, die heeft zon wachttijdcurve of zoiets dacht ik.
 
Tis een dynamo met 5 draden, 2 schijnen van de borstels te zijn.
Geld er dan wel gewoon het zelfde? De dynamo doet in ieder geval iets want je ziet wel spanningsverschil op de accu bij lopende motor.
Ook heb ik de weerstand tussen de spoelen gemeten zoals aangegeven in het wphb, deze is gewoon 0 zoals het moet, dus dynamo is dan goed denk ik?
 
Nee, accu is (nog) niet dood maar dat komt gauw genoeg als je zo nog wat doorrijdt.

Die accu kan zoiets ook niet zelf verzinnen; spanningsregelaar moet haast wel kapot zijn òf het "aardpunt" daarvan deugt niet, electrisch niet gelijkwaardig aan de min van de accu.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer een stap verder.
Zelfs bij 3-4000 toeren gaf de dynamo nog geen 1V wisselspanning.
(de accu was weer tot rust gekomen met 12.4V en bij lopende motor daalde hij onder de 12V

Maargoed, dynamo lijkt dus niet goed. Deksel eraf.
Nou is mijn optische conclusie dat 1 van de 2 koolborstels versleten is (dus gewoon tekort/slecht contact)
Kan dit de reden zijn dat hij niet meer oplaad? of moet hij op die andere borstel ook gewoon bijladen?
 
Ik ben weer een stap verder.
Zelfs bij 3-4000 toeren gaf de dynamo nog geen 1V wisselspanning.
(de accu was weer tot rust gekomen met 12.4V en bij lopende motor daalde hij onder de 12V

Maargoed, dynamo lijkt dus niet goed. Deksel eraf.
Nou is mijn optische conclusie dat 1 van de 2 koolborstels versleten is (dus gewoon tekort/slecht contact)
Kan dit de reden zijn dat hij niet meer oplaad? of moet hij op die andere borstel ook gewoon bijladen?

Als 1 van de borstels geen contact maakt laadt hij inderdaad niet
 
Het lijkt er in ieder geval op dat de buitenste (logisch omdat die meer afstand aflegt) geen goed contact maakt, de baan waar hij op loopt is vlekkerig gecorrodeerd en die andere is helder.
Ik heb ze er al uit gehaald, Maandag/dinsdag even kijken of ik een set borstels kan krijgen of bestellen.

Maar het klinkt hoopvol dat hij zonder 1 van de 2 borstels niks doet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan