laadstroomlampje vervangen bmw r80rt

martijnK

Die hard MF'er
16 jan 2007
359
4
Amersfoort
Hallo iedereen,

Ben momenteel bezig met het vervangen van het laadstroom lampje van een BMW r80rt...
Het dashboard ligt al uit elkaar alleen moet ik het lampje er nog uit wippen, nu ben ik alleen niet erg handig met elektriciteit en dergelijke :z

(even de gehele link kopieren, krijg het anders niet voor elkaar B| )

Op de foto zijn in het midden de zwarte fittingen te zijn van de lampjes, nu is mijn vraag alleen hoe krijg ik de lampjes eruit zonder het dashboard te mollen ;)

Gewoon trekken? Draaien? Of moet ik nog verder demonteren en het via de andere kant proberen (wat mij onlogisch lijkt).

Alvast bedankt!
 
Begin is met meten van je accu spanning met lopende motor. het kan zijn dat je dynamo gewoon aan gort is.

het 'controle' lampje werkt als volgt:

full


Uitleg:

je controle lampje daar loopt een kleine spanning door heen waardoor je lampje gaat branden.
je start je motor en je dynamo word geactiveerd door het kleine stuur stroompje wat via je controle lampje gaat. op dat moment levert je dynamo de juiste spanning. Dan komt er op de dynamo (stuur stroom draadje) een positieve spanning te staan. en heb je dus 2 keer plus op 1 draad en het lampje gaat uit.

maar je dacht dat je lampje stuk was. dus dit zou betekenen dat je lampje dus ook niet brand op het moment dat je je motor op contact zet... *ff denken*

heb je al is gemeten of dat je ook een spanning meet bij je fitting van het lampje? Meet dan niet alleen of dat er spanning is. maar meet ook of dat je massa hebt.
heb je dat nou niet. dan moet je gaan spitten in de bedrading. als je geen plus hebt, dan geld dit zelfde verhaal.


nou. ik hoop dat je er iets van snapt. anders dan hoor ik het wel :)

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie,

was gister ook al aan het meten geslagen, maar mijn multimeter is overleden. Heb hem nog geprobeerd te reanimeren maar daarna gaf hij alleen maar rare waardes aan...

Aan het lampje ligt het dus in ieder geval niet, vanavond ga ik er nog even naar kijken, ik heb zelf het vermoeden dat het ergens in de kabelboom zit!

Bedankt voor de tips in ieder geval!
 
Bij kontakt aan gaat aan een zijde het lampje naar de +12V
aan de andere zijde gaat deze naar de spanningsregelaar
de stroom gaat daarna naar de koolborstels van de dynamo

Als de dynamo spanning levert staat er op beide kanten van het lampje 12V waardoor deze uit gaat, de spanningsregelaar wordt rechtstreeks gevoed vanaf een aparte diode sectie van de gelijkrichter. De spanningsregelaar voedt de hulpwikkeling via de koolbosrtels van de dynamospoel< hoe mer stroom door hulpveld hoe meer stroom de dynamo levert.

Tot zover hoe het werkt.

zet kontakt aan motor NIET starten (bobine loskoppelen)

lampje = uit dat klopt dus niet

sluit de pluskant van de spanningsregelaar kort met massa, als lampje gaat branden dan is lampje goed en de bedrading ernaartoe ook. Lampje uit = fout in lampje of bedrading tussen spanningsregelaar en lampje

sluit min kant van de spanningsreg naar massa
lampje aan = koolbosrtels naar zijn grootje of bedrading van SR naar Dynamo
lampje uit = SR naar zijn moer
 
Laatst bewerkt:
Begin is met meten van je accu spanning met lopende motor. het kan zijn dat je dynamo gewoon aan gort is.

het 'controle' lampje werkt als volgt:

[afbeelding]

Uitleg:

je controle lampje daar loopt een kleine spanning door heen waardoor je lampje gaat branden.
je start je motor en je dynamo word geactiveerd door het kleine stuur stroompje wat via je controle lampje gaat. op dat moment levert je dynamo de juiste spanning. Dan komt er op de dynamo (stuur stroom draadje) een positieve spanning te staan. en heb je dus 2 keer plus op 1 draad en het lampje gaat uit.

maar je dacht dat je lampje stuk was. dus dit zou betekenen dat je lampje dus ook niet brand op het moment dat je je motor op contact zet... *ff denken*

heb je al is gemeten of dat je ook een spanning meet bij je fitting van het lampje? Meet dan niet alleen of dat er spanning is. maar meet ook of dat je massa hebt.
heb je dat nou niet. dan moet je gaan spitten in de bedrading. als je geen plus hebt, dan geld dit zelfde verhaal.


nou. ik hoop dat je er iets van snapt. anders dan hoor ik het wel :)

Mvg
fout!!!!

het lampje staat in serie met de rotor van de dynamo..
als het lampje niet brand wordt de rotor niet bekrachtigd. andersom, als je rotor stuk is(wat het meest waarschijnlijk is) gaat het lampje niet aan..
meest simpele controle: isoleer je koolborstels en meet de weerstand tussen de sleepringen van de rotor. als je geen weerstand meet (open) is de rotorwikkeling gebroken. de hobbyist heeft goed gereviseerde met garantie.

als je het lampje vervangt: let op het wattage dat is belangrijk voor de bekrachtiging van de rotor. bij Guzzi staat het lampje anders geschakeld en schijnt het wattage niet uit te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan