Lagerschaal verwijderen door middel van twee sleuven in frame.

yamvirago

MF'er
11 jul 2020
64
19
Ik ben mijn balhoofdlagers en lagerschalen aan het vervangen.
Nu is de bovenste er al uit het lager is ook vervangen op het T-stuk.
Alleen hoe krijg ik de onderste lagerschaal eruit ?
Deze heeft namelijk geen rand rondom maar twee inkepingen recht tegenover elkaar.
Op de foto is een inkeping te zien, ik heb al gedacht aan een interne lagerschaaltrekker maar die kan ik nergens vinden.
Met een hamer en een schroevendraaier lukt ook niet.
Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet raad ?
 

Bijlagen

  • lagerschaal.jpg
    lagerschaal.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 9
Op mijn Husqvarna WR300 kon je er ook niet bij, alleen de conische kant was zichtbaar. Ik heb 2 gleuven erin geslepen in een X-vorm en met een beitel een goede tik op gegeven. De lagerschaal was gebroken en kon er zo relatief makkelijk uit.
 
Misschien word ik we virtueel gekruisigd, maar ik deed het zo: Bij een stalen frame: Aan weerszijden twee 5 mm gaatjes in de rand van het balhoofd boren tot je op de schaal stuit. Kan twee boortjes kosten. Dan tik je met een hamer en doorslag de schaal er zo uit. Evt met wat warmte van een hete lucht pistool. Bramen religieus verwijderen uit de zitting, nieuwe lager erin en gastjes afdichten met een blobje vloeibare pakking. Kun je later ook nog vet door die gaatjes drukken. Ik heb dit nooit bij een alu frame gedaan.
 
Ik heb er zelfs nog een special tool voir gemaakt. Die zal ik eens opzoeken. Dat is een beitel geweest waar ik allemaal speciale hoeken in heb geslepen om maar op een paar tienden grip te krijgen. @Boevie de flens is te lang om er een rechte schroevedraaier in te steken. Derhalve heb ik mijn haakse PB nr 3 en 4 er op gesloopt.

Die X erin dremelen is samen met een lasrupsje een beter alternatief voor mijn methode. Die x vraagt echter 2 keer zoveel geduld als een rechte lijn. Het gaat sws niet snel, dat flexen in die harde schaal

Een doorslag met handvat werd ook een probleem omdat het handvat in het balhoofd verdwijnt en daardoor de hoek die je drijver met de lagerschaal / gecreërde kier vergroot en je dan dus vervolgens weer geen grip hebt
 
Toen ik een balhoofdlager moest verwijderen waarbij het randje minimaal was heb dit gereedschap besteld.
2d689e2bf70788bfb86eedfa092c6660.jpg

Maar als er geen rand is waar het mee lukt dan zal je er een gleuf in moeten slijpen.
 
Nee ratelen deed hij niet alleen als je de voor rem inkneep en de vering een paar keer achter elkaar indrukte was er een tikkend geluid te horen.
Ik had al aan willen bieden dat zelfgefabriceerde tooltje op te sturen :Y.. Toppie dat het verder zo gelukt is. Ik heb nog één project staan waar het ook moet gebeuren, hopend dat daar een balletjeslager in zit
 
Ik heb nog even getwijfeld of ik een 1 mm dikke ring uit plaatstaal achter het lager in het frame zou leggen, kleiner als de doorsnee van de inkepingen, toen, bij het eerste debacle. Maar de lagers zijn al zoveel dikker dan balletjeslagers...

Edit: volgende keer laat ik het jou doen :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik had al aan willen bieden dat zelfgefabriceerde tooltje op te sturen :Y.. Toppie dat het verder zo gelukt is. Ik heb nog één project staan waar het ook moet gebeuren, hopend dat daar een balletjeslager in zit
jaja ik heb het nu voor de eerste keer meegemaakt en het viel achteraf mee. Maar daar wil ik het toch bij gaan houden. Als iemand mijn tooltje nog kan gebruiken mag hij het hebben.
 
Ik had al aan willen bieden dat zelfgefabriceerde tooltje op te sturen :Y.. Toppie dat het verder zo gelukt is. Ik heb nog één project staan waar het ook moet gebeuren, hopend dat daar een balletjeslager in zit
Je kunt natuurlijk ook die sleuven iets dieper uitboren of vijlen, nadat het lager eruit is. Makkelijker voor de volgende keer of voor de volgende eigenaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan