Lampje vervangen in vervangingsknipperlicht

rjeggens

MF veteraan
14 jul 2003
1.554
0
Eelde
Het klinkt misschien wat stom, maar ik heb er al een tijdje naar staan staren, hoe ik het lampje uit deze knippers kan vervangen. Het gaat om deze knippers:
knipper1.jpg


En zoals je op onderstaande plaatje kunt zien, is de ruimte tussen het reflecterende alu en het lampje niet erg groot.
knipper2.jpg


Het lijkt alsof het lampje muurvast in het deel met het schroefdraad links zit. Ik durf er ook niet te hard in te knijpen, omdat ik anders misschien het lampje verpulver (en ik dan helemaal niet weet hoe ik hem uit de fitting moet krijgen.

Ik heb hem ook al van de motor afgehaald, maar ik kon ook niet zien hoe ik die dingen op een andere manier uitelkaar kan halen.

Edit: Het is op de onderste foto slechter te zien dan ik dacht, maar het lampje zit dus strak tegen het alu aan. Het lijkt alsof er nog een centimeter ruimte is, maar dat is niet zo..
 
Jaaaaaaa,had hetzelfde met die kleine lampjes.Pak een stevige pincet en duw het lampje iets naar beneden(is een bajonet fitting).Effe friemelen en het komt er zo uit.Als je het lampje breekt,pak je een spitse tang en draai hem er voorzichtig uit.Is wel even pielen,maar moet lukken.


Succes.

Ps.had het lampje ook kapot gemaakt maar heb hem er toch uitgekregen. :+
 
nou ik neem aan dat je het lampje gewoon stukje erin kan drukken halve of kwart slag draaien en er uit trekken??

lijkt mij het meest voor de hand liggend...

die lampjes gaan niet zo heel snel stuk hoor, kan wel wat hebben.

[edit]
alweer te laat
 
Is inderdaad bajonet-fitting. Het alu schild kan je er met een draaiende beweging tussenuit halen. Dan heb je meer ruimte. In één van de twee draden zit wat beweging. Die kan je iets naar achter trekken, zodat het contact niet meer tegen het lampje drukt.
 
houd er ook rekening mee dat als je het lampje hebt vervangen het contact een stukkie slechter kan worden! je zal niet de eerste zijn met zon knipperlichtje dat het soms wel en soms niet doet.
 
Ik ben net 20 super-frustrerende minuten bezig geweest om het lampje er weer IN te krijgen. Wat een geklooi.. Iemand nog tips voor LED knippers? Was net bij Boonstra (moest toch andere lampjes hebben en die zitten niet in die standaard vervangingssetjes) en die zei dat er dan ook een andere clignoteur in moest. Het verhaal met de weerstanden werkte niet altijd even goed zei hij....
 
Oh.. en ik heb alle vier de knippers maar ff van links naar rechts en omgekeerd gegooid.. Er zat een afwateringsgaatje aan de bovenkant.. wat verklaard waarom die dingen vol water stonden.. (en waardoor het lampje vermoedelijk stuk was)
 
Ja.. ff doekje omheen gehaald, maar daar kon ik natuurlijk ook weer slecht bij... Dat hadden ze er overigens bijgezegd, bij de verkoop van de lampjes.

Ik ben nu naarstig op zoek naar LED knippers :)
 
Ik heb led knippers bij Hein Gericke gekocht, en inderdaad een ander relais bij safe. T werkt nu perfect. Wel zorgen dat je de plus en min goed aansluit, anders doen ze t niet (uren bezig geweest waarom ze t nou toch niet deden :Z ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan