Langdurig project Suzuki gs450L 1989 naar Brat(style)

E. 't.

Die hard MF'er
7 okt 2005
504
0
Groningen
Hallo,

Na lang weggeweest te zijn van het forum inspiratie gevonden om weer eens wat te posten. Dit vanzelfsprekend om meer inspiratie op te doen, advies in te winnen etc...

Om een lang verhaal kort te houden, zal ik graag en met de nodige hulp een Brat willen bouwen.
Ik heb wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat een Suzuki GS450L een prima basis is. Ik heb voor 275 euro een op de kop kunnen tikken dit met 11.xxxkm op de teller. De vorige eigenaar heeft deze motor aangeschaft om te verbouwen, dit is helaas niet gelukt aangezien zijn vrouw zwanger werd van een tweeling en hij zijn tijd en geld nu beter kan investeren. Hij benoemde dat hij deze motor van een vrouw heeft gekocht die hem al 9 jaar in de schuur heeft staan. Haar motorkleding was bij een brand in vlammen opgegaan. De motor wilde ze niet weg doen, maar laten staan totdat ze nieuwe motorkleding had. Dit laatste is er niet van gekomen waardoor de motor zo lang stil heeft gestaan en ze hem uiteindelijk verkocht heeft. een mooi verhaal wat aannemelijk kan zijn gezien de staat van de motor

De vorige eigenaar is met de motor bezig geweest. Hij liep niet lekker, dus de carburateurs schoongemaakt en hij heeft er een nieuw accu ingezet.
De motor loopt stationair goed, maar als hij nog koud is loopt hij bij het gasgeven terug in toeren en slaat soms af. Zodra hij warm is loopt ie goed! De koppelingshendel ging egr zwaar, maar met een beetje kruipolie heb ik dit probleem verholpen. Ook bleef de voorrem hangen, deze heb ik losgehaald en gangbaar gemaakt, voorzien van nieuwe olie, ontlucht en die werkt ook weer perfect. Alles werkt verder perfect ook de olie in het blok ziet er nog vers uit.

Wat er nu moet gebeuren:

- zorgen dat hij beter loopt als hij nog koud is
- nieuwe banden, welke???

Wat ik van plan ben:

- strippen(zo naakt mogelijk Bratstyle)
- subframe aanpassen
- Megaton demper(s) liefst 2 in 1
- juiste bandenkeus(classics of juist noppen)
- powerfilters om van het luchtfilterhuis af te zijn
- electra verplaatsen/wegwerken
- ander stuur
- verlagen/andere schokbrekers( ik weet niet of het bestaat, maar het liefst in hoogte instelbare schokbrekers zodat ik ook nog iemand mee kan nemen) ~Ze is inmiddels geslaagd voor voertuigbeheersing!!!![/
- tank ophogen voor een rechte lijn

in de toekomst en indien het er ooit van gaat komen:
- frame poedercoaten

Dit is een korte omschrijving van al mijn planen, het is een langdurig project aangezien dit niet mijn enige project is.

Zie hier de foto's:

~
DSC_0005_zpsz46emnxa.jpg
[/URL]~
DSC_0006_zpsyu9art2v.jpg
[/URL]~

wat inspiratie:

- ook al is het een ander type....

~[img][URL=http://s284.photobucket.com/user/Eelke_Terpstra/media/tumblr_inline_n9dquaHsYx1qiw74i_zpsafivx3tw.jpg.html][IMG]http://i284.photobucket.com/albums/ll40/Eelke_Terpstra/tumblr_inline_n9dquaHsYx1qiw74i_zpsafivx3tw.jpg[/URL]~

- ook al is het een ander merk met midenr cc's, maar het stuur is erg mooi!

~[img][URL=http://s284.photobucket.com/user/Eelke_Terpstra/media/Screenshot_2015-04-24-17-26-22_zpspeb2jopp.png.html][IMG]http://i284.photobucket.com/albums/ll40/Eelke_Terpstra/Screenshot_2015-04-24-17-26-22_zpspeb2jopp.png[/URL]~

- een filmpje, wel erg bruut die banden, rijdt natuurlijk voor geen meter. Maar denk dat het er wel erg mooi uit kan zien, ok al worden ze in mijn geval minder breed.

https://youtu.be/v-dSK4NqWEs
 
Laatst bewerkt:
Leuk project!
Ik voorzie wel een probleempje: jouw balhoofd zit een stuk hoger (chopper) en daardoor is de voorvork dus ook een stuk langer.
Als je een gedrongen stoere bratstyle fiets wilt zul je de voorvork zo kort mogelijk willen hebben. Dit houdt bij jou in dat je het balhoofd en de vork moet veranderen...
 
Allereerst bedankt voor je reactie! Deze moet zeker lager, bedankt voor het advies. Hoe ik dat zal moeten doen weet ik (nog) niet. Ik heb het e.e.a. gelezen over het inkorten van de voorvork, maar dat schijnen luttele centimeters te zijn. achter moet eveneens lager, maar dat is simpel te verhelpen door nieuwe of gebruikte kortere schokbrekers aan te schaffen. Ook ziet het er erg mooi uit(zie bovenstaande foto) dat de voor en achterwielen dezelfde maat hebben. Ik zal in dat geval, heb ik het vermoeden, een compleet andere voorvork etc aan moeten schaffen. Ook hier heb ik mij nog niet in verdiept,maar dat tzt uitkomst bieden. Een ding is zeker, dit gaat een bijzonder mooie motor worden!
 
Als je geen ervaring hebt met frame bouw zal het niet gemakkelijk zijn om je balhoofd te verlagen. En als je het wilt laten doen is het niet goedkoop.
Ik wil je niet ontmoedigen maar wel even waarschuwen.
Een recht (toer) model motor is gemakkelijker om te bouwen naar bratstyle.
 
btw drie maal is scheepsrecht! Mn vriendin heb ik motorrijles kado gedaan voor haar verjaardag.. Dit is een veelvoorkomend fenomeen en dus de derde vriendin die ik dit kado heb gedaan(lekker origineel) Niet dat ik op dit moment drie vriendinnen heb, maar wel de enige die doorgezet heeft. Ze is na acht lesuren geslaagd voor voertuigbeheersing! Mijn trots, en dus niemand achterop in de toekomst...
 
Ik zou eerst gaan meten. Mijn zoon heeft een GSX400E en die voorkant ziet er hetzelfde uit. De vork lijkt me niet langer/ Het zou me niets verbazen als het door die druppeltank een chopper lijkt, maar het frame niet anders is. Misschien zijn alleen de schokbrekers korter, het achterwiel lijkt ook kleiner.
De voorvork kan je natuurlijk vrij makkelijk door de kroonplaten laten zakken.
 
Laatst bewerkt:
@Hellracer: Ook daar zal ik mijn advies over inwinnen. Mocht ik er achter komen dat dit niet in mijn budget past, dan zal ik het laten. Ik heb al een behoorlijke winstmarge, de motor heeft me nagenoeg niks gekost, dus er zijn mogelijkheden. Heb je een indicatie wat zoiets kan gaan kosten?
 
@halflive: bedankt voor je reactie! zoals vermeld, het is niet mijn enige project. Ik ga vanaf volgende week een schuur/ halve overkapping in mijn tuin bouwen. (Korrewegbuurt Groningen) zodat ik mijn motor, en de toekomstige motor van mijn vriendin, bij huis(kan) heb(ben). Mijn motor staat bij het garagebedrijf van mijn ouders, dus kan er nu niet naar kijken. Morgen TT helaas geen gratis kaarten, dus televisie en daarna op verjaardag. Zondag ga ik kijken wat de mogelijkheden zijn.
 
@ Halflive:
Suzuki past voor de L versies bijna altijd het frame aan. Het balhoofd zit dan een aantal cm hoger.
Ik ben benieuwd of je met meten tot verschillen komt. Ik verwacht van wel eigenlijk.
Verder zijn het uiterst degelijke en goed gebouwde fietsjes.
Als de elektra een beetje netjes is kun je er jaren probleemloos op rijden.
 
Ik ben inmiddels iets verder. Heb een ander stuur gemonteerd en nieuwe banden besteld namelijk de GoldenTyre GT200 120/90-16 TT 63P
Mitas E07 100/90-19 TL 57T M+S keurmerk, M/C TL

comfortabel zal het niet zijn, maar de looks.....

daarnaast en boven zal ik een ander zadel aan moeten schaffen of moeten laten fabriceren en dus het subframe aan moeten laten passen. Voor deze aanpassingen zal ik beroep moeten doen op een specialist. Iemand in de omgeving van Groningen die me daar tegen betaling bij kan helpen?
 
Laatst bewerkt:
GoldenTyre GT200 120/90-16 TT 63P kan niet geleverd worden, krijg het geld teruggestort, dus maar even op zoek naar een ander bandje. Misschien toch meer een endurobandje die zich goed houdt op asfalt? Tips zijn welkom
 
Na herstel van een pijnlijke anderhalve week
weer verder gegaan met mijn project. Ander stuur van een Suzuki Bandit gemonteerd, het luchtfilterhuis verwijderd, bandjes om de velg laten zetten en vervolgens gemonteerd. Andere remklauw gemonteerd aangezien de oude vast bleef zitten. Aftermarket powerfilter zijn besteld en zullen deze week geleverd worden. Vervolgens wil ik een 2 in 1 uitlaat laten fabriceren zodat alles vervolgens afgesteld kan worden.

Wie weet een adresje in de buurt van Groningen waar ik van mijn bestaande uitlaatbochten een 2 in 1 kan laten maken? en wat zal hier ongeveer de prijs van zijn.

~
DSC_0174_zpsdzfguspd.jpg
[/URL]~
DSC_0185_zpsjpfdt9rb.jpg
[/URL]~
DSC_0187_zpsljuz05tm.jpg
[/URL]~
DSC_0186_zpstft7zlg8.jpg
[/URL]~
 
Laatst bewerkt:
Topic toegevoegd als favo, ben benieuwd naar updates! Die nieuwe banden zijn al heel erg tof!

Als je naar de fiets kijk lijkt het dat de tank achter naar beneden zakt, waarbij het zadel recht lijkt. Loopt het subframe soms standaard in lijn met de tank? Waarbij je de achter-veering iets hebt laten zaken waardoor je nu die rechte (mooie!) lijn hebt?
 
Ik ben een gs450E aan het verbouwen, volgens mij is het frame precies hetzelfde, dit soort frames zijn zo en zo lastig omdat een vanwege de vorm de tunnel van een andere benzinetank er vaak niet overheen valt, bijvoorbeel honda tanks uit dezelfde periode passen absoluut niet tenzij je ze verbouwd.

Wat betreft "powerfilters" (vind het een verschrikkelijke term :P ) let erop dat deze carburateurs daar enorm slecht mee gaan lopen en bijna niet af te stellen zijn, een verlengstuk ertussen kan al helpen maar het beste is om mikuni VM 32 erop te zetten, en dan een verlengstuk met K&N Filters, dan behoud je ook nog een beetje bottom end power.

De oude zusuki Gixxer UPS vorken passen er zo in, alleen lagers zoeken en aanslag lassen.
 
Met andere sproeiernaalden erin, zijn open filters heel goed te gebruiken op de originele carburateurs. Ik heb wel een verlengstukje van de originele filter gebruikt om langs het frame te komen.
 
@HeeroYoy: het subframe loopt niet recht ten opzichte van de tank. Door een paar extra moeren of rubbers te plaatsen komt hij in de buurt van recht. het subframe te opzichte van de lijn va de tank staat in een v vorm. Ook staat de motor op blokken en meer voorover. Ik zal binnenkort wel even een foto posten als hij met beide wielen op de grond staat. Bedankt voor je reactie!

@Roughneckk: Ik begrijp dat je nogal kundig bent in wat je doet. Ik geloof dat ik ooit al iets van je werk gezien heb, zal binnen dit forum nog even verder speuren naar je werk. Wat is niet in de buurt btw?

@Rensdw: Wat betreft de "powerfilters" we gaan het zien. Mocht dit onverhoopt toch voor problemen zorgen, dan gaan we kijken naar andere opties. Met de Gixxer ups bedoel usd, zodat ik een breder wiel en band er in kan zetten? zo ja dan neem ik je advies mee. Thanks!

@Klotsie: Bedankt voor je reactie, we gaan het zien!
 
meerdere projecten.......en morgen toch maar even een Yamaha sr 250 bezichtigen voor een prikkie. Valt ook iets geweldig van te maken met weinig aanpassingen. Helaas is mn vriendin vandaag gezakt voor haar examen. Maar wel leuk onder de noemer kado voor jou(Mijn!!!)
 
Morge, haak ook even aan hier. Check mijn suzuki gn verbouwing even, was ook een choppertje maar lijkt nu ff anders. Voorvork inwendig verlangen. Sommigen zijn er huiverig voor maar gebeurt veel en bevalt me prima
full

full
 
@Rensdw: Wat betreft de "powerfilters" we gaan het zien. Mocht dit onverhoopt toch voor problemen zorgen, dan gaan we kijken naar andere opties. Met de Gixxer ups bedoel usd, zodat ik een breder wiel en band er in kan zetten? zo ja dan neem ik je advies mee. Thanks!

Zelf dingen ondervinden ben ik voor, dus idd gewoon proberen, maar het internet staat er vol mee dat je het rijdend krijgt, maar nooit lekker afgesteld.
Deze carburateurs hebben een membraan wat een tweede gaschuif omhoog tilt naarmate er meer lucht door de carbs stroomt, als je direct bij de opening een K&N filter plaats zal je enorm turbulente lucht hebben wat het signaal naar dit membraan enorm verstoord.
Je zal dus geen consistente "metering" hebben wat het moeilijk maakt deze carbs te tunen, mijn advies is dus om er minimaal 10cm verlengstuk tussen te zetten om de lucht wat vloeiender (laminair) te maken, 30cm zou al helemaal mooi zijn maar dat vindt je waarschijnlijk niet mooi.
Hoe langer je inlaat hoe meer je powercurve onderin opgetild wordt en daar moet je het van hebben met deze fietsjes ;) een PK's monster zal het toch niet worden.

just my 2 cents

Verder, succes met je project *D
 
Oké? kun je dat verhaal over de inlaat en hoe langer in verhouding met koppel even toelichten?

En het nadeel van goedkope luchtfilter (zoals de mijne) is de rand die erin zit. Hierdoor ontstaat als het ware een dubbele venturi.... En dat stoort de luchtstromingen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan