Als eerst: een SV650?
Dat snap ik niet, lezen mensen wel? Ik ken een aantal mensen die zo'n ding hebben (/gehad) en ze zijn, bij gebrek aan een betere beschrijving, klein. Die mensen ook, overigens, en daarom kon het prima want met de motor an sich is niks mis. Ik zou ze nooit aanraden aan iemand van 2 meter. Een proefrit wijst alles uit, en dat je bij de grond kunt wordt ondergeschikt als je 2 uur opgevouwen moet zitten. Kijk eens op
Motorcycle Ergonomics wat een SV doet voor iemand van 2 meter (6'7"); ziet er niet uit. En voordat mensen zeggen dat het niet boeit hoe het eruit ziet, dat doet het wel. Als het er niet uitziet was de motor niet voor die lengte ontworpen en is het eigenlijk per definitie niet de goede keuze.
Ten tweede: een sportieve rijstijl heb je nog niet. Dat kan wel je intentie zijn, of je verwachting. Bij je rijlessen laten ze dit helemaal niet toe, dus tenzij je overal illegaal rondcrost heb je hiervoor nog niet genoeg kunnen leren. Met 2 meter moet je eigenlijk direct in de spiegel kijken en bepalen wat je met
sportief bedoelt. Ik rijd sportief op een BMW RT, en KTM Adventure. Géén sportmotoren, wel regelmatig richting het randje van wat ze kunnen. Ik rijd ook sportief op m'n XL500S, maar dat houd je op een beetje wielrenfiets nog wel bij
Supersports (600cc racers) zul je zo'n beetje uit moeten sluiten met jouw lengte en superbikes moet je niet op willen leren rijden (tuurlijk, het kan, zullen velen zeggen... maar het valt af te raden. Daarnaast mag het niet met A2). Een grote naked kan (kom je snel bij de europeanen uit, maar de fysiek grote nakeds mogen vaak ook niet met A2), maar ik zou ook eens wat allroads proberen (bij voorkeur 2-cilinders). Op een ééncilinder als de XT660 van Yamaha rijd je niet prettig lange afstanden, maar tweecilinders doen dat prima. Allroads zijn groter en veel beter geschikt voor lange mensen. Minder vermogen af fabriek, dus mag met jouw rijbewijs. Bijvoorbeeld een Versys 650 of V-strom (allroad broer van de SV) zijn al groter, maar eigenlijk gewoon straatmotoren. Een Transalp wordt al aardig allroad en de 'echte' (Africa Twin, of zo'n KTM) zijn zonder flinke lengte juist niet fijn: je kunt dan domweg niet bij de grond. Bijkomend voordeel van allroads is dat je op straat veel eenvoudiger door kunt rijden, drempels zijn andersmans probleem.