las apparaatje, is dit wat?

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Hallo allen,
Ik wil binnenkort een klein las apparaatje kopen om wat dingen vast te zetten, en dan word het later prof. afgelast.
Nu ben ik aan het kijken voor een klein goeiekoop mig lasapparaatje en kwam de volgende tegen: http://doe-het-zelf-verbouw.marktpl...fy5qiit8%2FP%2F8Bp9NJKw%3D%3D&fta_ind=36&fs=1

Nu heb ik zelf ziet er prima uit.
Maar om heel eerlijk te zijn weet ik het eigenlijk niet of het ook zo is.
Dus vandaar, is het een leuk apparaatje om mee te beginnen??

Ps, heb je een lasapparaatje waar je vanaf wilt mag je het ook zeggen ;)
 
Geen electrode ding kopen in dit geval.Het spul word tig afgelast en dat is geen succes dan.(altijs last van slakresten in je smeltbad,ook al zie je ze niet)
Het zal zeker geen electrode worden, omdat je me dit afraad zal ik me er aan houden. Maar als ik voor een tig apparaat ga ben ik gelijk weer minstens 300 kwijt heb ik het idee.
Dat vind ik dan wel weer heel veel geld voor wat ik er mee ga doen.
 

Heb even gekeken op die site, ziet er echt wel uit als een goede aanbieding. Heb al een tijdje een lasinverter met TIG uitbreiding, van een goed merk (Kempi) maar is me nog nooit gelukt om hier echt goed mee TIG te lassen. Zit namelijk alleen maar een stroominstelling op. Ook geen hotstart, moet de boog zelfs aankrijgen door contact te maken, zoals bij electrodelassen. Denk dat ik met het apparaat van deze link een beter resultaat kan bereiken.
 
Heb even gekeken op die site, ziet er echt wel uit als een goede aanbieding. Heb al een tijdje een lasinverter met TIG uitbreiding, van een goed merk (Kempi) maar is me nog nooit gelukt om hier echt goed mee TIG te lassen. Zit namelijk alleen maar een stroominstelling op. Ook geen hotstart, moet de boog zelfs aankrijgen door contact te maken, zoals bij electrodelassen. Denk dat ik met het apparaat van deze link een beter resultaat kan bereiken.


zonder hoogfreqente start moet je je punt van de wolfraam stift op het materiaal zetten, knopje indrukken en eraftrekken.

koop geen ruk je hebt er niks aan.
koop anders een 2e handsje.
 
koop een fronius of een kemppi heb je nog wat aan

en je komt hoe dan ook wel tegen de 300 want die standaard laskappen die er bij zitten die schildjes zijn echt ruk
 
Laatst bewerkt:
Laten we eerst weer even terug gaan naar de oorsprong van dit topic.
Ik wil een lasapparaatje kopen om kleine dingetjes te lassen.
Beugeltjes, stripjes, misschien een accukistje, maar voornamelijk hechtlasjes om dingetjes op hun plek te houden.
Hiervoor wil ik een lasapparaatje kopen.
Ik heb een heel klein beetje ervaring met mig lassen, maar dat is haast te verwaarlozen.
Het werk wat ik ga doen zal worden afgelast door een prof lasser, dus mochten er wat spetters zitten dan kan dat weggeslepen worden.
De minder mooie hechtlasjes die ik maak worden dus uiteindelijk mooi afgelast.
Ik wil geen electrode want dat word me in dit geval afgeraden ivm het aflassen.
Tig lijkt me mooi, maar ik wil geen 300 uitgeven voor het werk wat ik er mee wil doen.
Dus een 2ehands tig apparaat, of een mig apparaat met gasgevuld draad is voor mij de beste optie.
Dan is de eerder vernoemde een goede keus op basis van de advertentie??

En ja, dat een apparaat van 500 beter is begrijp ik.
Dat gasflessen beter zijn begrijp ik ook.
Maar laten we even focussen op de vraag die is gesteld ;)
 
Als het alleen maar is om incidenteel wat te hechten, dan kun je beter proberen ergens een apparaat te lenen of huren, hou je een hoop geld in de zak....
Als je toch besluit om iets te kopen, dan is goedkoop meestal duurkoop, en probeer dan een goed apparaat te kopen, eventueel 2ehands...
Kijk dan ook op buitenlandse site's , heb zelf een formidabele UTP tigger gekocht in belgie AC/DC voor 250 euro ( heet daar laspost)

@ ronald XJR , zonder hoogfrequent kun je het beste starten door een koper plaatje tegen je laswerk te leggen, en hem daar op starten, dan vervuild je toorts niet, en heb je direct een goede vlamboog
 
ik zou dan gaan voor een tig apparraat probeer ergens een goed merk wat goed koop is op te scharrelen je bent wel een gasfles nodig maar je kunt op de meeste tig apparaten ook elektrode lassen, zo kun je dus ook dat gaan oefenen
 
Nu heb ik geen ervaring met dit soort apparaatjes, maar m'n boerenverstand zegt dat gasloos MIG lassen eigenlijk hetzelfde is elektrodelassen, met als bonus een aanvoermechanisme dat kan weigeren. Als ik me niet vergis heb je met gevulde draad ook nog steeds slak. In dat geval heb je voor wat je noemt volgens mij gewoon geen voordeel bij dat apparaatje uit je link in vergelijking met een elektrodeapparaat van 5 tientjes, als je hem tenminste idd zonder gas wil gebruiken.

Kan iemand dit bevestigen?
 
Ik kan het ontkrachten (gasloos last een stuk mooier en makkelijker dan elektroden), maar het hangt heel erg af van de gevulde draad.
Ik gebruik(te) altijd de gevulde draad van de cranenbroek (0,8mm, 0,8kg en 10 euro ofzo), maar die hebben ze niet meer en de vervanger die ze nu van williams hebben is verschrikkelijk.
Vandaar dat ik het apparaat ook om ga bouwen naar gasfles/normale draad aangezien ik nog maar 1,5 rol van de goede draad heb.
Als je wat meer last is normale draad ook al heel snel goedkoper.

De vastloopproblemen heb ik geen last meer van sinds ik de liner heb vervangen door een fatsoenlijke en het doorvoermechanisme fatsoenlijk afgesteld heb (als ie te hard duwt frommelt de draad op in het apparaat)
En bijtijds de contacttipjes vervangen.

Voor wat de TS er mee wil werkt zo'n 150 euro ding prima.
Tuurlijk last een duurder ding prettiger, maar om te hechten werkt het prima (en ik stook er alles mee aan elkaar)
 
Of je laat de "proff"het hechten en aflassen dan zitten de stripjes enzo rechter en het gaat een stuk sneller
Nu ga je me behandelen of ik achterlijk ben. Ik begrijp ook wel dat als het direct word gelast door een echte lasser dat het sneller, mooier en beter zal zijn.
Helaas is het zo dat de persoon die het aflast in Friesland woont en ik in Brabant. En al zou hij een half uur verderop wonen dan ga ik nog niet voor elk lasje bij hem aankloppen.
 
Voor het doel waarvoor jij koopt zou ik zeggen ja.

Echter TIG, je komt hier vaak over de snelweg, ik heb zo'n ding staan, verdien de kost als tiglasser, maar thuis voor klusjes als tank en uitlaat lassen maar ook tot 5 mm en aluminium heb ik zo'n ding, kan je uitleggen wat wat is, en voordoen hoe dat gaat.

Mooie tig dingetjes koop je tegenwoordig ook voor 500 - 600 euro, techniek gaat hard voorruit.
 
Als het alleen maar is om incidenteel wat te hechten, dan kun je beter proberen ergens een apparaat te lenen of huren, hou je een hoop geld in de zak....
Als je toch besluit om iets te kopen, dan is goedkoop meestal duurkoop, en probeer dan een goed apparaat te kopen, eventueel 2ehands...
Kijk dan ook op buitenlandse site's , heb zelf een formidabele UTP tigger gekocht in belgie AC/DC voor 250 euro ( heet daar laspost)

@ ronald XJR , zonder hoogfrequent kun je het beste starten door een koper plaatje tegen je laswerk te leggen, en hem daar op starten, dan vervuild je toorts niet, en heb je direct een goede vlamboog


owww doe ik het al 30 jaar verkeerd.....:-)
koperen plaatje werkt idd ook goed, maar om die nou de hele dag ......in een tank op een klus op die ladder bij een pijp enz......

en het antwoord voor de topicstarter is: ik begrijp je wel maar koop nou gewoon een goed 2e hands tiggertje....luisteren!
 
owww doe ik het al 30 jaar verkeerd.....:-)
koperen plaatje werkt idd ook goed, maar om die nou de hele dag ......in een tank op een klus op die ladder bij een pijp enz......

en het antwoord voor de topicstarter is: ik begrijp je wel maar koop nou gewoon een goed 2e hands tiggertje....luisteren!

Tja zo zie je maar een mens is nooit te oud om te leren
 
Ik zou voor jou doeleind juist niet voor een TIG apparaat gaan.

TIG lassen is iets wat je echt even moet leren voordat je er mee overweg kunt.
Als je eenmaal wat geoefend hebt, dan is het vrij eenvoudig. Maar aangezien je niet zo heel veel laswerk hebt om het onder de knie te krijgen zou ik hier niet aan beginnen.

Je zult de eerste tijd behoorlijk vaak je wolfraamtipje moeten slijpen en telkens als het te lassen materiaal of toevoeg weer met het puntje in aanraking komt moet je hem weer slijpen... Dit zal in het begin tot behoorlijke frustraties leiden met als gevolg dat het (goedkope) lasapparaat de schult krijgt en in een hoekje komt te staan en nooit weer gebruikt wordt.
Daarbij ben je met TIG 2 handen nodig en om het een beetje eenvoudig te houden al een automatische laskap (een goed werkende is duur!). Even een hechtje leggen gaat dan al niet zo makkelijk meer (vooral als je nog geen ervaring hebt).

Bij MIG/MAG ben je maar 1 hand nodig, andere hand heb je vrij om je werkstukje vast te houden en voor een hecht lasje is een laskap geneens noodzakelijk (even de andere kant op kijken met de ogen dicht). En omdat je maar 1 hand gebruikt bij aflassen, is een eenvoudige handlaskap van een tientje al voldoende.

Ik heb zelf een Kemppi waarmee ik TIG en MIG/MAG kan lassen en gebruik, omdat het zo makkelijk is, meestal de MIG/MAG functie om m'n werkstukje in elkaar te hechten. Om het vervolgens netjes af te TIGen. MIG/MAG is echt wel eenvoudiger dan TIG en behoorlijk hufterproof. Ik kan met beide aardig lassen, maar gebruik alleen TIG als het er mooi uit moet zien of als het van rvs is. Voor de rest gebruik ik MIG/MAG omdat dit veel makkelijker en sneller gaat. (die snelheid van MIG/MAG kun je ook goed merken in het gasverbruik, dit is behoorlijk lager dan bij TIG)

Houd marktplaats is in de gaten voor een 2e hands MIG/MAG apparaat van en merk met bijvoorbeeld een eigendom fles. (huurfles is ook goed te doen, kost mij 70 euro in het jaar ex vulling voor 20 liter, wat een vrij grote fles is voor de hobby). Koop geen nieuwe voor dat geld (maar dat was al wel duidelijk).
 
Ik zou voor jou doeleind juist niet voor een TIG apparaat gaan.

TIG lassen is iets wat je echt even moet leren voordat je er mee overweg kunt.
Als je eenmaal wat geoefend hebt, dan is het vrij eenvoudig. Maar aangezien je niet zo heel veel laswerk hebt om het onder de knie te krijgen zou ik hier niet aan beginnen.

Je zult de eerste tijd behoorlijk vaak je wolfraamtipje moeten slijpen en telkens als het te lassen materiaal of toevoeg weer met het puntje in aanraking komt moet je hem weer slijpen... Dit zal in het begin tot behoorlijke frustraties leiden met als gevolg dat het (goedkope) lasapparaat de schult krijgt en in een hoekje komt te staan en nooit weer gebruikt wordt.
Daarbij ben je met TIG 2 handen nodig en om het een beetje eenvoudig te houden al een automatische laskap (een goed werkende is duur!). Even een hechtje leggen gaat dan al niet zo makkelijk meer (vooral als je nog geen ervaring hebt).

Bij MIG/MAG ben je maar 1 hand nodig, andere hand heb je vrij om je werkstukje vast te houden en voor een hecht lasje is een laskap geneens noodzakelijk (even de andere kant op kijken met de ogen dicht). En omdat je maar 1 hand gebruikt bij aflassen, is een eenvoudige handlaskap van een tientje al voldoende.

Ik heb zelf een Kemppi waarmee ik TIG en MIG/MAG kan lassen en gebruik, omdat het zo makkelijk is, meestal de MIG/MAG functie om m'n werkstukje in elkaar te hechten. Om het vervolgens netjes af te TIGen. MIG/MAG is echt wel eenvoudiger dan TIG en behoorlijk hufterproof. Ik kan met beide aardig lassen, maar gebruik alleen TIG als het er mooi uit moet zien of als het van rvs is. Voor de rest gebruik ik MIG/MAG omdat dit veel makkelijker en sneller gaat. (die snelheid van MIG/MAG kun je ook goed merken in het gasverbruik, dit is behoorlijk lager dan bij TIG)

Houd marktplaats is in de gaten voor een 2e hands MIG/MAG apparaat van en merk met bijvoorbeeld een eigendom fles. (huurfles is ook goed te doen, kost mij 70 euro in het jaar ex vulling voor 20 liter, wat een vrij grote fles is voor de hobby). Koop geen nieuwe voor dat geld (maar dat was al wel duidelijk).

Heel heldere uitleg en volkomen mee eens. Ik heb er ook wat van opgestoken en ga ook kijken naar een gebruikte Kemppi.
 
staar je ook niet teveel blind op een "merk" apparaat
ik heb hier een cebora staan en daar las ik ook profesioneel mee aan auto's
voor veel constuctie werk is deze wel te licht
en ik spreek uit ervaring heb namelijk ook een kemppi gehad
en ook met miller ervaring

ik was een groot fan van kemppi maar is toen door gebrek aan krachtstroom weggegaan
als ik nu een andere zou komen werd het waarschijnlijk wel weer een kemppi(of ander goed merk)

maar voor de hobby kun je makkelijk met een cebora enz weg komen
mijn advies is dan nog steeds om niet gasloos te gaan lassen dat werkt gewoon echt k^&t
 
Terug
Bovenaan Onderaan