Lastig starten CBR 600 F2

Teemong

Die hard MF'er
2 apr 2020
562
1.195
Brabant
Beste mede-MF'ers,

Sinds een paar maanden (eigenlijk sinds de wat koudere maanden) start mijn CBR 600 F2 lastig.
Wanneer hij eindelijk loopt, loopt hij op het begin ontzettend rauw en soms zelfs voor mijn gevoel op drie cilinders (niet zeker).
Ik tank zonder uitzondering EURO98 en rijd 'm altijd eerst goed warm voordat het gas erop gaat.

Zodra de motor warm is loopt deze zonder problemen; rijdt vloeiend, soepel door het toerengebied heen en loopt ook stationair regelmatig.
Bougies zijn +- 4000km oud dus daar zoek ik het ook niet. Ik vermoed dat het ergens in het brandstofsysteem zit.

Wat zou een goede oplossing hiervoor kunnen zijn? Ik heb gedacht aan de volgende opties:
- Een flesje Forté I proberen
- Carbs ultrasoon laten reinigen
- Carbs laten syncen
- Tank spoelen/reinigen?

Heeft er iemand tips wat ik het beste als eerst zou kunnen doen, of eventueel andere simpele tips/tricks?
Ik ben zelf redelijk handig dus liefst graag opties die ik zelf zou kunnen doen alvorens de motor weg te moeten brengen.

Ik hoor graag, thanks!
 
Laatst bewerkt:
@Teemong Ik heb 4 600's die lopen als een speer en bar slecht starten.
Hoe start je? Een kort tikje of langdurig doorstarten? Ik ben ook benieuwd namelijk omdat ik het vermoeden heb dat ik ook 16 carburateurs kan gaan zitten ultrasoneren. Allevier mijn 600 moet ik tot leven wekken met een hele korte puls op de startmotor, krukas gaat 1 keer rond, op een gegeven ogenblik pakt er 1 cilinder op en dan komt er langzaam leven in het apparaat.
Hoe gaat dat bij jou?
 
@Teemong Ik heb 4 600's die lopen als een speer en bar slecht starten.
Hoe start je? Een kort tikje of langdurig doorstarten? Ik ben ook benieuwd namelijk omdat ik het vermoeden heb dat ik ook 16 carburateurs kan gaan zitten ultrasoneren. Allevier mijn 600 moet ik tot leven wekken met een hele korte puls op de startmotor, krukas gaat 1 keer rond, op een gegeven ogenblik pakt er 1 cilinder op en dan komt er langzaam leven in het apparaat.
Hoe gaat dat bij jou?

Aanvankelijk startte de motor zonder problemen met één tik. Ik heb de motor gekocht in juni, tot het behalen van mijn rijbewijs heeft de motor stilgestaan tot augustus. Ook na zo'n lange tijd geen enkel probleem bij starten, het is gekomen met het natte en koude weer van de afgelopen tijd (en 4000 km rijden wellicht?).

De motor startte eergisteren pas na 3x 20sec rond laten gaan, met choke open en tikjes met de gashendel. Vlak na 't starten had hij de neiging om meteen weer uit te vallen, dus moeten spelen met het gas om de motor draaiende te houden en voorzichtig warm te laten worden.
 
@Teemong Ik heb 4 600's die lopen als een speer en bar slecht starten.
Hoe start je? Een kort tikje of langdurig doorstarten? Ik ben ook benieuwd namelijk omdat ik het vermoeden heb dat ik ook 16 carburateurs kan gaan zitten ultrasoneren. Allevier mijn 600 moet ik tot leven wekken met een hele korte puls op de startmotor, krukas gaat 1 keer rond, op een gegeven ogenblik pakt er 1 cilinder op en dan komt er langzaam leven in het apparaat.
Hoe gaat dat bij jou?

Ik kreeg overigens deze tip, wellicht dat je d'r wat aan hebt:

Gezien je motor er nu last van heeft (nu het koud is) lijkt het me eerder op een electrisch probleem. Je zou de stekkerverbindingen tussen de bobine/CDI kunnen controleren op corrosie en kunnen inspuiten met een vochtwerend middel.
 
Ja dat is sowieso een idee, Het is wel zo dat een carburatormotor na wat langer stil gestaan te hebben wat moeite kan hebben met wakker worden. En aan de tip kan ik ook nog toevoegen dat je misschien wel even naar vonkoverslag bij de bobines kan kijken. Heb je 'm daarna nog gestart??? Ook zo problematisch?
Veel mensen denken dat een motor een auto op twee wielen is, dat is niet zo. Een auto is een dood ding en doet altijd alles onder alle omstandigheden. Een motor leeft en moet je met gevoel en liefde behandelen...
 
Forté1 kan je er in kiepen. Met Forté is het belangrijker dat het er in zit dan dat het doorspoelt, als het al werkt. Baadt het niet, schaden doet het ook niet. Dus gelijk leegrijden met Forté heeft minder effect als kleine stukjes rijden...
 
De F2 die ik had kon je gewoon starten zonder choke. Choke was alleen nodig als het koud was. Dus zou ff checken of je choke wel werkt.
Bij de carbs zit de buitenkabel ervan onder een klemmetje. Misschien zit dat wel los of heeft de vorige eigenaar dat kabeltje niet goed teruggezet onder de klem waardoor de choke niet volledig open kan.
 
gaasje in je benzinekraan checken,
kraan dicht, carbs legen dmv schroefje losdraaien, beetje heen en weer schudden.
je forte in een niet erg volle, liefst op 10 liter benzine gooien,
dan eens kijken of ie wil starten, hou er rekening mee dat t even duurt voor ie start, er zit nl geen benzine in de carbs...



oh, wel je kraantje weer openzetten.. dat helpt echt..
 
Forté1 kan je er in kiepen. Met Forté is het belangrijker dat het er in zit dan dat het doorspoelt, als het al werkt. Baadt het niet, schaden doet het ook niet. Dus gelijk leegrijden met Forté heeft minder effect als kleine stukjes rijden...
Thanks! Ik ga komende tijd een beetje pielen met de choke, forté1 en tegelijkertijd wat filters en stekkerverbindingen nalopen.

Afgezien hiervan heb ik besloten de carbs sowieso te laten reinigen en syncen, dus hoop dat de kous daarmee af is.
 
gaasje in je benzinekraan checken,
kraan dicht, carbs legen dmv schroefje losdraaien, beetje heen en weer schudden.
je forte in een niet erg volle, liefst op 10 liter benzine gooien,
dan eens kijken of ie wil starten, hou er rekening mee dat t even duurt voor ie start, er zit nl geen benzine in de carbs...



oh, wel je kraantje weer openzetten.. dat helpt echt..
Thanks voor deze tips! Met name die laatste, zou niet de eerste keer zijn.. :+ :+
 
Beste mede-MF'ers,

Sinds een paar maanden (eigenlijk sinds de wat koudere maanden) start mijn CBR 600 F2 lastig.
Wanneer hij eindelijk loopt, loopt hij op het begin ontzettend rauw en soms zelfs voor mijn gevoel op drie cilinders (niet zeker).
Ik tank zonder uitzondering EURO98 en rijd 'm altijd eerst goed warm voordat het gas erop gaat.

Zodra de motor warm is loopt deze zonder problemen; rijdt vloeiend, soepel door het toerengebied heen en loopt ook stationair regelmatig.
Bougies zijn +- 4000km oud dus daar zoek ik het ook niet. Ik vermoed dat het ergens in het brandstofsysteem zit.

Wat zou een goede oplossing hiervoor kunnen zijn? Ik heb gedacht aan de volgende opties:
- Een flesje Forté I proberen
- Carbs ultrasoon laten reinigen
- Carbs laten syncen
- Tank spoelen/reinigen?

Heeft er iemand tips wat ik het beste als eerst zou kunnen doen, of eventueel andere simpele tips/tricks?
Ik ben zelf redelijk handig dus liefst graag opties die ik zelf zou kunnen doen alvorens de motor weg te moeten brengen.

Ik hoor graag, thanks!
Kan het niet zijn dat je minder rijdt, en dat dus de benzine uit je carburateurs verdampt? Heb je wel eens geprobeerd het ding op prime te zetten zodat de carburateurs vollopen voor je start?
 
Kan het niet zijn dat je minder rijdt, en dat dus de benzine uit je carburateurs verdampt? Heb je wel eens geprobeerd het ding op prime te zetten zodat de carburateurs vollopen voor je start?

Hij krijgt wel brandstof; ik kreeg de laatste keer een flinke klap uit de uitlaat (van onverbrande benzine) toen hij niet wilde starten. Denk dat de toevoer niet gelijkmatig wordt verdeeld en wellicht ergens verstopte/vervuilde kanalen.
 
Als je hem gestart krijgt heel even aan de praat houden en weer uitzetten. Dan even voorzichtig aan de uitlaatbochten voelen.
Dan weet je welke cilinder(s) niet meedoen. Benzine krijgt ie zeg je. Dan zou het dus toch een elektrisch probleempje kunnen zijn.
 
Als je hem gestart krijgt heel even aan de praat houden en weer uitzetten. Dan even voorzichtig aan de uitlaatbochten voelen.
Dan weet je welke cilinder(s) niet meedoen. Benzine krijgt ie zeg je. Dan zou het dus toch een elektrisch probleempje kunnen zijn.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Goed idee, thanks!
 
Preventief bougies vervangen, ookal zitten ze er pas net in, die krengen veroorzaken de gekste problemen.
Ik heb een motor ooit bijna in de brand gestoken vanwege een bougie.
Koud, starten en lopen, werd de motor wat warm, stationair en lage toeren sputteren, horten en stoten, 1 grote ellende.
Hoge toeren, heerlijk lopen.
ALLES gecheckt behalve bougie. Aan eind van de zoektocht toch de bougie eens checken. Klein haarscheurtje in het porselein. Koud: niks aan de hand. Warm: alles zet iets uit en zo nu en dan overslag naar de cilinder.
 
Meet het voltage van de accu tijdens het starten, een motor accu is maar een klein ding. Je zal niet de eerste zijn, waarbij door een matige accu bij kouder weer het voltage dermate inkakt, dat de bougies bijna niet meer willen vonken.
 
Aanvankelijk startte de motor zonder problemen met één tik. Ik heb de motor gekocht in juni, tot het behalen van mijn rijbewijs heeft de motor stilgestaan tot augustus. Ook na zo'n lange tijd geen enkel probleem bij starten, het is gekomen met het natte en koude weer van de afgelopen tijd (en 4000 km rijden wellicht?).

De motor startte eergisteren pas na 3x 20sec rond laten gaan, met choke open en tikjes met de gashendel. Vlak na 't starten had hij de neiging om meteen weer uit te vallen, dus moeten spelen met het gas om de motor draaiende te houden en voorzichtig warm te laten worden.
 
Ik haal het zadel van mijn 750 gsx inazuma stop een poetslap in het luchtfilter na de winterstop en loopt binnen 4/5 seconden doe Hem gelijk uit haal de poetslap weg erstarrt op nieuw en loopt ( doe ik dat niet na de winter stop krijg ik de motor nooit aan)
 
Aanvankelijk startte de motor zonder problemen met één tik. Ik heb de motor gekocht in juni, tot het behalen van mijn rijbewijs heeft de motor stilgestaan tot augustus. Ook na zo'n lange tijd geen enkel probleem bij starten, het is gekomen met het natte en koude weer van de afgelopen tijd (en 4000 km rijden wellicht?).

De motor startte eergisteren pas na 3x 20sec rond laten gaan, met choke open en tikjes met de gashendel. Vlak na 't starten had hij de neiging om meteen weer uit te vallen, dus moeten spelen met het gas om de motor draaiende te houden en voorzichtig warm te laten worden.
En ik had vandaag exact hetzelfde. Daarna start hij als ik alleen maar naar de startknop kijk
 
Ik haal het zadel van mijn 750 gsx inazuma stop een poetslap in het luchtfilter na de winterstop en loopt binnen 4/5 seconden doe Hem gelijk uit haal de poetslap weg erstarrt op nieuw en loopt ( doe ik dat niet na de winter stop krijg ik de motor nooit aan)
Tis toch nie gebruikelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan