LED Lampen & Buitenland

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Ik zit zeer te overwegen mijn koplamp om te bouwen naar LED, omdat ik niet tevreden ben over de huidige lichtopbrengst van mijn koplamp. Er zit al een philips extreme vision halogeen in, maar het blijft waardeloos rijden 's nachts, en als ik het vergelijk met de LED koplampen van de VW transporter is de lichtopbrengst echt minder dan 30% daarvan.

Nu weet ik dat Xenon in veel landen niet toegestaan is tenzij de motor fabrieksaf al met xenon lampen werd geleverd & in hoogte verstelbaar is. Maar hoe zit dat met LED, zelfde eisen dus strafbaar?
 
In Duitsland zitten die irritante kleredingen OVERAL in. Waardeloze troep, verblindende rotzooi, het mag dus en dat wou je weten :+
 
Ritje Hans Anders?
In het donker niet rijden?
Wees blij met wat je hebt. Zo'n 35 jaar geleden hadden we alleen 35 watt gloeilampen in onze koplampen zitten en werd er ook gewoon in het donker gereden en kwamen we overal. Oja en was er ook veel minder openbare verlichting.
Stelletje verwende mietjes tegenwoordig _O-_O-_O-
 
Ritje Hans Anders?
In het donker niet rijden?
Wees blij met wat je hebt. Zo'n 35 jaar geleden hadden we alleen 35 watt gloeilampen in onze koplampen zitten en werd er ook gewoon in het donker gereden en kwamen we overal. Oja en was er ook veel minder openbare verlichting.
Stelletje verwende mietjes tegenwoordig _O-_O-_O-

Dat ben ik ook van mening en ik ben ook tegen het voeren van die stoere Adventure mistlampen maar TS heeft wel een punt.
Zelfs in mijn 'oude' auto van 2001 heb ik in het donker soms een nieuwe auto achter me rijden die zoveel licht produceert dat ik in mijn eigen schaduw rij, ondanks dat ik ook gewoon licht voer.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat door de hoeveelheid licht om je heen van tegenwoordig je toch echt mee moet/zou moeten anders zie je minder. (ligt er natuurlijk ook aan waar je rijdt)
Beetje vergelijkbaar met 's nachts een uur zonder zaklamp op de hei staan. Dan zie je ook alles zonder dat er verlichting is.
 
Ik denk dat dat een beetje het systeem is, LED verlichting is direct licht waar echte gloeilampen altijd indirect licht zijn.
Toen ik mijn nieuwe bus bestelde vroeg de verkoper "LED verlichting met automatisch grootlichtomschakeling" Ik zeg daggut nie

Het werkt niet joh...
 
Ik kan 's nachts niet meer lekker rijden in m'n MX5 (laag autotje) omdat die LED koplampen van tegenwoordig zo idioot vel zijn. Ik snap oprecht niet waarom zulke felle koplampen toegestaan zijn :/
 
Ik kan dat beamen, maar dan vanuit een transporter gezien. Net zo erg. Vorig jaar had ik een hotelletje in Oranienburg en werk in berlijn, in het pikkedonker in de stromende regen zie je geen éne moer meer, je rijdt van zwart gat naar zwart gat door die tegenliggers. Ondanks dat er een achter zit te douwen doe ik dan lekker rustig aan. Die led verlichting gaat gewoon levens kosten, maar niet het mijne
 
Daarvoor heb ik tegenwoordig een geel pinlock vizier, een heel stuk rustiger aan de ogen.
 
Ik kan 's nachts niet meer lekker rijden in m'n MX5 (laag autotje) omdat die LED koplampen van tegenwoordig zo idioot fel zijn. Ik snap oprecht niet waarom zulke felle koplampen toegestaan zijn :/
Ik rijd ook met led maar heb ze iets verder naar beneden gedraaid, het lichtbeeld is dan minder verblindend voor de tegenligger en de weg voor me is beter verlicht.
 
En weer al die meningen over effectiviteit en wenselijkheid. Dat was niet wat TS vroeg.
Het mag dus niet. In Duitsland kunnen ze nogal vervelend zijn met controle maar daar heb ik persoonlijk nog niks van gemerkt. Rij daar toch geregeld met ledlampen. Heb de boel wel laag afgesteld. Geeft nog steeds een bak licht maar niet hoog.

Dat verhaal over direct en indirect licht is niet in alle gevallen correct. Mijn ledlampen geven indirect licht.
 
Wenselijkheid vind ik inderdaad niet zo relevant. Groot deel van het verkeer rijdt al met led lampen, dat extra lampje van mij zal daar niet veel invloed op hebben. Het “vroegah hadden we geen led en konden we ook ‘s nachts rijden” snijdt geen hout. Heel vroeger hadden we ook geen motoren en konden we ondanks dat ook op andere plaatsen komen.....

Ik merkte in Frankrijk op de onverlichte bochtige landweggetjes dat mijn koplamp echt ontoereikend is in de nacht. Bijna een overstekende haas omver gereden maar het irritantste waren achterliggers die gewoon >90 blijven rijden waar ik amper 70 durfde door het zicht en dan boven op je gaan zitten of je met een rotvaart inhalen.
 
Gewoon doen, er rijden daar zoveel voeruigen rond met Xenon en Led, grootlicht wordt daar ook echt gebruikt. Tegenliggers dimmen pas op het laatste moment, als ze al dimmen... Bang voor licht zijn ze daar niet.

En die verhalen over vroeger, ach, willen ze echt terug naar die ronde duplo lampjes waar je een zaklantaarn bij moest hebben ? Ik niet, Led bevalt me prima, 's morgens in donker zie ik een duidelijk afgebakend verlicht gebied op de weg voor me en kan ik duidelijk zien tot hoe hoog de lamp schijnt; goed licht en zeker geen verblinding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan