LED stadslicht voor BMW motor (2015) met CANbus

BadBert

MF veteraan
Ik ben op zoek naar goede T10 (of w5w) stadslichtjes.
Ze moeten LED zijn, en zonder foutmeldingen werken in een BMW motor van 2015 met CAN bus....

kleur moet wel WIT zijn, dus 6000k ongeveer.

Ik heb er nu een paar geprobeerd die canbus-proof zouden moeten zijn, maar die doen het dus allemaal niet :(
Ik heb geen ruimte voor die extra hele grote canbus decoder weerstanden!!
 
Ze zijn er zeker, heb er in mijn XR en R1200RS deze gehad. Van Aliexpress, heb er diversen gehad en met stadslichtjes nooit problemen gehad met foutmeldingen.
Dim- en groot licht is een ander verhaal, dat is er wel maar lastig te vinden. Een weerstand was voor mij dan wel de oplossing.

Wellicht kan ik je nog wel helpen aan 1 of 2 stuks. Stuur maar een PB
 
@Bor_S oh dat zou helemaal geweldig zijn als ze ook de juiste kleur zijn!
Er zit geen link in je bericht, dus weet niet welke je nu hebt :)

Voor dim en grootlicht heb ik werkdende units!!! X-Seven verkoopt een set. Alleen past de decoder niet in de behuizing (los kastje) maar daar ga ik met de 3d printer wat op verzinnen :)

Ik stuur je even en PM!!!
 
Goed, @Bor_S heeft een paar ledjes opgestuurd die bij hem in verschillende bmw motoren met canbus wel werkten, waaronder een r1200rs.
Waarvoor 1000 maal dank!
Maar bij mij doen ze het dus niet..... like.... wtf...

Nu heb de volgende dingen geprobeerd:
- alleen links stadslichtje vervangen door led: error
- links en rechts stadslichtje vervangen door led: error (ik dacht, misschien moet hij voor hetzelfde meten ofzo?)

ik bedacht me nog, misschien moeten alle t10 fittingen dezelfde meting hebben voor de BC? Dus ook de kentekenplaatverlichting?
Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ook bedacht ik me, links is mijn stadslichtje (halogeen) pas stuk gegaan. Uiteraard heb ik dat vervangen, maar wat als er nu iets mis is met de fitting of bedrading van dat linker lampje?
Ik ga dus ook nog testen of de error ook komt als ik alleen het rechter lampje vervang door LED.

Het moet toch gewoon kunnen...... als het bij anderen met deze motor ook gaat?!?

Overigens heb ik het originele stadslichtje doorgemeten, dan meet ik met de stand op de multimeter op 2kOhm max, een waarde van 0.003
De ledjes die ik had gekocht, meet ik niets, dus daar zit iets meer in/achter?!
Ledjes van BorS meet ik ongeveer 0.240

Ik heb ook al geprobeerd met een weerstandje over de + en -, dat helpt ook niet.
Had nog kleine lampjes (halogeen) liggen van mijn dash (volgens mij alleen hele kleine lampjes), en die dus paralel er ook bij gezet, nog steeds foutmelding.
Heb nog niet geprobeerd wat hij doet als ik het originele halogeen lampje er bij aansluit, zie vaker dat mensen dat doen ipv warning cancelers of canbus decoders. Worden net zo warm ... (zeggen ze), maar die wil ik liever niet achter in mijn lichtunit hebben natuurlijk.
 
een gloeidraadlampje doormeten op weerstand is moeilijk, die veranderd namelijk als hij aan is...
Ik weet wel dat ze knipperlicht lampjes leveren met ingebouwde weerstand vanwege de automaat, maar voor stadslicht??
 
voor stadslicht zijn ze er ook inderdaad, die noemen ze dan "canbus proof" of "canbus error free"
Dan zitten er wat slimme weerstandjes op ipv allen maar 12v ledjes enzo.

alleen is o.a. bmw heel moeilijk .... dat is bij auto's ook zo overigens.

ik ga nog wat dingen proberen.... ik moet en zal led er in hebben.

thanks voor de tip over de weerstand van halogeen lampjes, daar had ik nog even niet bij stil gestaan?!
 
Heb trouwens contact gezocht met bmw motorrad over het evt programmeren van deze controle (aangezien je bij auto's dit vaak via programmeren UIT kunt zetten).

Maar tot nu toe heb ik op alle vragen die ik gesteld heb (dit was niet de eerste vraag) hetzelfde antwoord gehad:
"daar kan ik je niet bij helpen" |(
denk dat 1 woordje daar anders moet zijn, het woordje "kan" :P lol

Niemand hier die iets weeet van het programmeren van dingen in de computer van een dergelijke BMW motor? (nogmaals: bij auto's kan het ook)
 
Je kunt toch gewoon de stroom meten met gewone lamp op CANbus systeem en dan deze stroom matchen met LED en weerstanden.

CANbus systeem doet niets anders dan stroom controleren. Als je die kunt matchen, probleem opgelost. Hoe simpel kan het zijn...
 
klopt! Er staat ook nergens dat het moeilijk MOET zijn, maar juist dat het dus nooit zo moeilijk zou moeten zijn hahahah
maar zoals ik al aangaf is die weerstand het probleem, want ik heb geen ruimte in de koplamp unit.

Ondertussen wel gevonden dat er ook ook kleine weerstandjes voor 5w zijn, met t10 fitting zelfs, dus die plug je er zo tussen. Ik DENK dat die wel passen, maar....
een vermogensweerstand wordt dus warm, en ik heb al video's gezien waarbij ze laten zien dat die t10 5w weerstand dingen 100 graden worden in de open lucht... laat staan als je ze op gaat sluiten IN de koplamp unit.... heb geen zin om de boel te smelten!
In de handleiding van die dingen staat ook dat je ze moet monteren op een metalen oppervlak, en dat gaat niet in de koplamp.

Er zijn daarom juist canbus proof lampjes die zo gebouwd zijn dat ze genoeg stroom zouden verbruiken, maar dat doen ze dus niet :) (iig niet in dit geval)
overigens is de treshold niet precies de 5w die de hallogeen verlichting is, meeste zitten rond de 2.5w, en de LEDjes maken ze dan op 2.9w ongeveer maar BMW zit dus blijkbaar net wat hoger en daarom werken die ledjes dus niet altijd voor BMW (overigens is dat bij VW en Audio ook vaak een probleem blijkbaar.

Nogmaals, het probleem zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar toch wordt het door BMW onnodig moeilijk gemaakt :)
Vandaar dat ik ook heb gevraagd of die controle uit te zetten is (wat bij BMW auto's voor stadslicht en mistlicht te doen is), want dan ben je gelijk van al dat gezeur af. Controle op stadslicht is ook helemaal niet relevant, maar goed, dat is mijn mening.
Maar bmw motorrad kan daar dus niet bij helpen. (ze geven niet eens antwoord of het kan of niet :P )

wat dan nog steeds jammer/raar is, is dat lampjes die bij andere motoren van hetzelfde merk en zelfs type wél werken, maar die doen het bij mij dan niet.....

Ik ga nog wat meer onderzoeken en testen.
Anders ga ik binnenkort even langs bij een automaterialen zaak die veel ledjes heeft en gaan we samen wat dingen proberen aldaar.
 
Je zit bij mij in de buurt. Kan hier, als electronica specialist, voldoende met weerstanden spelen...... Je bent welkom. Wellicht handiger dan 20 lampjes wisselen....

Effe rekenvoorbeeld:
T10/5W = 5W op 12V = 0,43A > daar is het CANbus systeem op ingesteld.

Led knipper 1W op 12V = 0,093A. Dat betekent dat je 0,43-0,93 = 0,327A moeten laten verwerken door een weerstand

0,327A x 12V = 4W
12V / 0,327 = 37 ohm weerstand.

Als je deze dan parallel met de LED zet is je probleem opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Je zit bij mij in de buurt. Kan hier, als electronica specialist, voldoende met weerstanden spelen...... Je bent welkom. Wellicht handiger dan 20 lampjes wisselen....

Effe rekenvoorbeeld:
T10/5W = 5W op 12V = 0,43A > daar is het CANbus systeem op ingesteld.

Led knipper 1W op 12V = 0,093A. Dat betekent dat je 0,43-0,93 = 0,327A moeten laten verwerken door een weerstand

0,327A x 12V = 4W
12V / 0,327 = 37 ohm weerstand.

Als je deze dan parallel met de LED zet is je probleem opgelost.
heej, dat is handig! Een e-specialist en nog in de regio ook.... :) top

Rekenvoorbeeld snap ik zeker, maar is wel afhankelijk van de leds toch? Ik heb leds waar in de specsk staat 2.85W (dat zijn dus canbus proof vervangings ledjes T10, plug and play)

Mij is verteld dat je niet zomaar een doornormale weerstand in parallel kunt zetten omdat je dus met die 4W rekening moet houden.
Anders zou je een simpel weerstandje kunnen pakken wat bij elk huis tuin en keuken arduino setje zit ofzo (heb ik er zat van) maar die zijn 0.25W volgens mij. Maar ik moet dan een vermogensweerstand pakken (en die worden dus heet)
Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?
 
Wat je met die weerstand doet is de extra energie affakkelen die de originele halogeen meer gebruikt dan de led, om aan dezelfde afgenomen hoeveelheid stroom te komen. Dus ja, hij moet het vermogen aan kunnen, dat wordt warm. De 100 graden die je eerder noemde lijkt me ook niet veel voor een gloei/halogeen lamp die normaal in de fitting zit
 
De 100 graden die je eerder noemde lijkt me ook niet veel voor een gloei/halogeen lamp die normaal in de fitting zit
Juist, en daar zit nu het probleem, de warmtebron zit namelijk niet meer in de fitting!
Een koplamp unit is niet gemaakt om die warmte te hebben in de behuizing, buiten de reflector of het lens deel (is mij verteld)
En waar komt de weerstand als ik die ga gebruiken? Juist.... achter mijn reflectors, binnen in de behuizing.
Dat gaat dus te veel risico opleveren dat de boel gaat lopen smelten.

Vandaar dat de moeite is genomen lampjes te maken met LED die zelf genoeg stroom opnemen, die worden ook een stuk minder warm namelijk, EN zitten in het deel van de koplamp wat ontworpen is om dergelijke temperaturen aan te kunnen.
 
iig nog even gekeken of het aan de fitting zou liggen, maar dat is niet zo.

Met het toevoegen van een vermogensweerstand werkt het uiteraard wel (getest), maar goed..... die moet ik dus ergens kwijt zien te kunnen (er is echt geen ruimte in de koplampunits).

Eens even kijken of ik kan zien waar de bedrading naartoe gaat en evt de weestanden buiten de units ergens in de draadboom aansluiten.

Er zit niets anders op vrees ik.

Ga nog wel even kijken of de automaterialen zaak toevallig geen lampjes heeft die net wat meer verbruiken (al vrees ik van niet).

eens zien hoe de koplamp er helemaal uit kan zodat ik ruimte heb om te werken ipv langs de voorvork met net ruimte voor 1 hand en heb eigenlijk 2 handen nodig 8)7
 
De weerstanden hoeven niet perse voorin te zitten. Zolang ze maar op de lijn van stadslicht zitten.

Ik had alu weerstand die ik op het frame vastgezet had (met 2 M3 boutjes) en dan kabeltje naar stadslicht.

Geen gezeik met plek en de weerstand kan zijn warmte prachtig kwijt aan het frame: win-win

effe nog ter verduidelijking: zo'n weerstand dus:

27be7363-7331-4501-a013-05ecb4c76e95_70819b06-13e7-4f93-b5c0-678748b9ea83@2x.jpg
 
Klopt, ik heb 2 van die weerstanden liggen.

ik moet kijken hoe ik mijn koplamp "uit" of "in" kan komen om de weerstanden dus extern te plaatsen, of ik moet uit zien te vinden waar de bekabeling loopt om het zo te doen.

Maar de koplampen zitten zo in de neus dat ik geen zicht heb, ik moet dus het een en ander gaan demonteren om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Ik ga geen gaten bijmaken o.i.d in mijn koplampen.

overigens ga ik nog wel langs een shop in de buurt die verlichting verkoopt, want die willen graag nog even wat ledjes testen die volgens hen ook werken in BMW, audi etc (auto's) zonder error.
 
Ik denk dat je lamp voeding krijgt van de ZFE unit. Je zou de draad die naar de koplamp loopt daar in de buurt kunnen doorknippen en daar se weerstand plaatsen.

Ik kan evt voor je nakijken welke pin je moet hebben. Om welk type motor gaat het?

Aan de andere kant: als het mijn motor was had ik t liever origineel gehad. Dat soort chinese troep en knippen in de bedrading geeft alleen maar storingen. Ik zou dr in ieder geval met een grote boog omheen lopen als ik jouw motor wou kopen en ik zag die weerstand. Je schrijft over "canbus decoder weerstanden" en geeft daarmee al aan geen benul te hebben van waar je het over hebt. Een weerstand decodeert niets aan de canbus. De lamp heeft ook geen canbus.
 
@panlat ik noem die dingen zo omdat ze zo op internet heten als je ze gaat zoeken..... zelfs op de sites van de gewoon nederlandse "grote namen" in verkoop van LED en xenon verlichting.
Ik weet best hoe het werkt. En knippen voor dergelijke weerstanden????

Pinout heb ik al, ik heb de service DVD van BMW met alle schema's er op :) maar bedankt voor het aanbod.
Het gaat hier om een r1200rs uit 2016 (maar modeljaar 2015) trouwens.

Enne, jij hoeft niet naar mijn motor te komen kijken hoor :P maar de discussie over "chineese meuk" gaan we hier niet beginnen.... daar is een ander topic voor, dit is gelukkig mijn motor en iedereen doet met zijn of haar hobby object wat ze daar zelf leuk voor/aan vinden toch?

zoals ook al een aantal keren eerder opgemerkt, ik wil eigenlijk helemaal geen weerstanden, vandaar dat ik nog naar de autoshop ga omdat ze daar denken werkende ledjes te hebben. We zullen zien! Maar ik wil wel LED....
Ik heb wel getest of het met de weerstanden werkt, zoals hierboven vermeld (want die weerstanden had ik nog van vorige LED projecten) om wat dingen uit te sluiten / te proberen.

Het liefste verander ik helemaal niets aan bedrading..... zeker niet bij een voertuig met dit soort computers / elektronica aan boord.... dat is vragen om problemen.
Iets wat plug and play is, dat is altijd nog snel om te wisselen naar hoe het was, en dat is hoe ik het eigenlijk wil doen.
maar nogmaals.... ik wil wel LED :) en dat moet kunnen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan