Lekkage olie Honda Magna V30 1985

Evan88

MF'er
3 mrt 2022
206
24
Meppel
Hallo sleutelaars,

Afgelopen maand kocht ik een Honda Magna uit 85. Het blok had een tikje dus na veel uitzoek werk begonnen met het stellen van de kleppen. Dit is aardig gelukt gezien mijn weinige ervaring. Youtube en dit forum heeft me een hoop geholpen. Na het stellen wilde ik de motor eerst starten zonder de clutch cylinder terug te zetten, dat ging niet want een enorme olie lekkage was het gevolg. Na het goed terug zetten van de clutch cylinder liep de motor redelijk maar na een tijdje begon er zich rook te ontikkelen vanuit het midden en onderkant van het blok. Het komt niet weg bij de vervangen klepdeksel pakkingen dus ik dacht weer aan die clutch. Nu heb ik echter de volledige clutch cylinder en drive sprocket cover losgehaald en lijkt de olie lekkage uit te blijven. Rara hoe kan dit? Zou het misschien clutch olie zijn wat lekt? Hoe check ik dit het beste? Eén van de boutjes die de clutch cylinder op zijn plek houd lijkt ook niet echt vast te draaien, ik weet niet of dat een probleem of het probleem is. Mocht er iemand in de buurt van Meppel wonen en mee willen kijken/luisteren is dat heel erg welkom.

Vriendelijke groet,
Evan
 
Is de keerring er nog in waar je slave cilinder de pushrod bedient voor je koppeling.?
Nr 22 op de foto.
honda-vf500f-interceptor-1985-f-e-9-left-crankcase-cover-water-pump_big3IMG01164087_c55a.gif
 
@ TS.
Kan je ook in het Nederlands vertellen. Waarom al die Engelse benamingen? Of vind je dat “hip en chill” ?
Zo haal je dat nu eenmaal uit het boek.

Ik begon eens over een Hoofd en Hulpcilinder van een Hydraulische koppeling. dat werd wel in de volgende 12 posts gecorrigeerd naar Master en Slave -O-
 
Ik denk al, wat bedoel je.

Het kan inderdaad niet zonder de clutch cilinder/ master cylinder.
De koppelingspen floept dan in de richting van het sprocketdeksel.
Maar of het dan echt gaat lekken?

De pen zit dus inderdaad in een oliekeerring.
Of heb je de koppelingspen er ook uitgehaald. Lijkt mij sterk, want dan lekt het gelijk al.

Dat boutje van de cilinder maakt niet uit. (Alhoewel? Kweet het niet zeker. Als het een doorlopend gat is..)
 
Laatst bewerkt:
Hallo sleutelaars,

Afgelopen maand kocht ik een Honda Magna uit 85. Het blok had een tikje dus na veel uitzoek werk begonnen met het stellen van de kleppen. Dit is aardig gelukt gezien mijn weinige ervaring. Youtube en dit forum heeft me een hoop geholpen. Na het stellen wilde ik de motor eerst starten zonder de clutch cylinder terug te zetten, dat ging niet want een enorme olie lekkage was het gevolg. Na het goed terug zetten van de clutch cylinder liep de motor redelijk maar na een tijdje begon er zich rook te ontikkelen vanuit het midden en onderkant van het blok. Het komt niet weg bij de vervangen klepdeksel pakkingen dus ik dacht weer aan die clutch. Nu heb ik echter de volledige clutch cylinder en drive sprocket cover losgehaald en lijkt de olie lekkage uit te blijven. Rara hoe kan dit? Zou het misschien clutch olie zijn wat lekt? Hoe check ik dit het beste? Eén van de boutjes die de clutch cylinder op zijn plek houd lijkt ook niet echt vast te draaien, ik weet niet of dat een probleem of het probleem is. Mocht er iemand in de buurt van Meppel wonen en mee willen kijken/luisteren is dat heel erg welkom.

Vriendelijke groet,
Evan

De gelekte olie wel volledig weggehaald?
Of zit er overal nog een dun laagje?
 
Hallo sleutelaars,

Afgelopen maand kocht ik een Honda Magna uit 85. Het blok had een tikje dus na veel uitzoek werk begonnen met het stellen van de kleppen. Dit is aardig gelukt gezien mijn weinige ervaring. Youtube en dit forum heeft me een hoop geholpen. Na het stellen wilde ik de motor eerst starten zonder de clutch cylinder terug te zetten, dat ging niet want een enorme olie lekkage was het gevolg. Na het goed terug zetten van de clutch cylinder liep de motor redelijk maar na een tijdje begon er zich rook te ontikkelen vanuit het midden en onderkant van het blok. Het komt niet weg bij de vervangen klepdeksel pakkingen dus ik dacht weer aan die clutch. Nu heb ik echter de volledige clutch cylinder en drive sprocket cover losgehaald en lijkt de olie lekkage uit te blijven. Rara hoe kan dit? Zou het misschien clutch olie zijn wat lekt? Hoe check ik dit het beste? Eén van de boutjes die de clutch cylinder op zijn plek houd lijkt ook niet echt vast te draaien, ik weet niet of dat een probleem of het probleem is. Mocht er iemand in de buurt van Meppel wonen en mee willen kijken/luisteren is dat heel erg welkom.

Vriendelijke groet,
Evan
Evan, het is aan jou om goed te kijken waar de lekkage precies vandaan komt. Wij kunnen dat niet zien :)
 
Evan, het is aan jou om goed te kijken waar de lekkage precies vandaan komt. Wij kunnen dat niet zien :)
Het staat er wel gewoon. Zelfs ik begrijp het (grapje).

Ja nee, het klopt precies wat hij beschrijft, dat is een VF 500.

En het komt daar bij de koppelingscilinder vandaan, of bij de schakelpook. Maar dat zie je zo.

De laatste optie is de keerring van de uitgaande as/kettingwiel.
Achter welk deksel die zit weet ik xo gauw niet.
 
Even terug naar het tikgeluid,...uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die bouwjaren erg slechte nokken hadden, enorme pitting op het loopvlak. Ik stelde ze om de 7,5 k ipv om de vereiste 15k. en vermoedelijk gemorste olie die nu verbrand,...(mijn slechtste Honda ooit VF700 S)
 
Even terug naar het tikgeluid,...uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die bouwjaren erg slechte nokken hadden, enorme pitting op het loopvlak. Ik stelde ze om de 7,5 k ipv om de vereiste 15k. en vermoedelijk gemorste olie die nu verbrand,...(mijn slechtste Honda ooit VF700 S)
Maar dat was een S.

Hèhè, nee klopt opzich wat je zegt. Voor een 700cc en groter, de 500 had daar volgens mij niet zoveel last van?
 
Dat is lang geleden. Dat was jaren tachtig 👍

Extra leidinkje? Bloeb, met een verdeelblok op het oliefilter?
Is wel een beetje off topic trouwens als ik gelijk heb.

Een Vf 500 is een 2 cilinder. Is toch iets anders dan een 4 cilinder. Word niet zo warm meen ik...
De rest weet ik niet meer zo gauw.
Oja, de oliepomp is waarschijnlijk net zo groot als een 700cc+.
Dus olie genoeg naar de 2 koppen.

Yeahh, goeie muziek. Guns and Roses. Nog een LP.
Ook jaren 80.
Laat het off topic aub.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja Engelse termen, zo uit het handboek, geen idee van de Nederlandse benamingen maar ik zie hier meer mensen die termen gebruiken dus dat leek mij wel geschikt.

Ik heb gecheckt op oude olie, maar daarvoor is het teveel zo lijkt me. Ook weer hangende druppels onderaan het blok. Ik vind het heel raar dat het zonder de drivesprocket cover niet rookt/lekt en met wel. @Boevie Die koppelingspen heb ik gewoon laten zitten. Ik heb de clutch cylinder verder ook niet uit elkaar gehaald dus die keerring nr 22 zou er dan nog gewoon tussen moeten zitten. Het is iig boutje 26 wat doordraait/niet vast draait.

Toen ik de motor de eerste keer na het stellen weer liet draaien plaatste ik de clutch cylinder niet terug op de drive sprocket, en toen ging het lekken als een gek (door de koppelingpen die er uit werd geduwd?) Na het terug plaatsen was die lekkage (grotendeels) weg. Nu stopt de lekkage als ik de drivesprocket cover met de cylinder er nog aan, weg haal.

En ja de Magna,s en zijn camshaft problemen, veel over gelezen dus dat is wel iets waar ik bang voor ben, ik wil hem daarom even goed kunnen laten draaien, zonder rook en dergelijken zodat ik bij een expert kan laten luisteren.

Ik ga er morgen nog eens goed naar kijken.

Fijne avond!
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja Engelse termen, zo uit het handboek, geen idee van de Nederlandse benamingen maar ik zie hier meer mensen die termen gebruiken dus dat leek mij wel geschikt.

Ik heb gecheckt op oude olie, maar daarvoor is het teveel zo lijkt me. Ook weer hangende druppels onderaan het blok. Ik vind het heel raar dat het zonder de drivesprocket cover niet rookt/lekt en met wel. @Boevie Die koppelingspen heb ik gewoon laten zitten. Ik heb de clutch cylinder verder ook niet uit elkaar gehaald dus die keerring nr 22 zou er dan nog gewoon tussen moeten zitten. Het is iig boutje 26 wat doordraait/niet vast draait.

Toen ik de motor de eerste keer na het stellen weer liet draaien plaatste ik de clutch cylinder niet terug op de drive sprocket, en toen ging het lekken als een gek (door de koppelingpen die er uit werd geduwd?) Na het terug plaatsen was die lekkage (grotendeels) weg. Nu stopt de lekkage als ik de drivesprocket cover met de cylinder er nog aan, weg haal.

En ja de Magna,s en zijn camshaft problemen, veel over gelezen dus dat is wel iets waar ik bang voor ben, ik wil hem daarom even goed kunnen laten draaien, zonder rook en dergelijken zodat ik bij een expert kan laten luisteren.

Ik ga er morgen nog eens goed naar kijken.

Fijne avond!
Duidelijk 👍
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja Engelse termen, zo uit het handboek, geen idee van de Nederlandse benamingen maar ik zie hier meer mensen die termen gebruiken dus dat leek mij wel geschikt.

Ik heb gecheckt op oude olie, maar daarvoor is het teveel zo lijkt me. Ook weer hangende druppels onderaan het blok. Ik vind het heel raar dat het zonder de drivesprocket cover niet rookt/lekt en met wel. @Boevie Die koppelingspen heb ik gewoon laten zitten. Ik heb de clutch cylinder verder ook niet uit elkaar gehaald dus die keerring nr 22 zou er dan nog gewoon tussen moeten zitten. Het is iig boutje 26 wat doordraait/niet vast draait.

Toen ik de motor de eerste keer na het stellen weer liet draaien plaatste ik de clutch cylinder niet terug op de drive sprocket, en toen ging het lekken als een gek (door de koppelingpen die er uit werd geduwd?) Na het terug plaatsen was die lekkage (grotendeels) weg. Nu stopt de lekkage als ik de drivesprocket cover met de cylinder er nog aan, weg haal.

En ja de Magna,s en zijn camshaft problemen, veel over gelezen dus dat is wel iets waar ik bang voor ben, ik wil hem daarom even goed kunnen laten draaien, zonder rook en dergelijken zodat ik bij een expert kan laten luisteren.

Ik ga er morgen nog eens goed naar kijken.

Fijne avond!
Zoals al eerder aangegeven, de 500 hoorde niet bij de 'probleemmodellen' mbt slechte nokkenassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan