In principe; als de bougie zwart is (roet) komt dit door slechte verbranding (slechte ontsteking en/of veel te veel benzine), is de bougie "nat" komt dit meestal door een slecht werkende choke (of te lang choke gebruikt). Wel uitgaande dat er bougies met de juiste warmtegraad zijn gebruikt, met de juiste elektroden afstand en ook dat de bougies nog in redelijke staat zijn.
Als de bougie nat is van de olie (!) verbruikt de motor enorm veel olie, echt ENORM.
Dan braakt hij ook een fikse blauwe walm uit, zoveel daar zou een oude DDR Trabant zich kapot voor schamen.
Is dat blauwe walm uitbraken niet het geval zou ik eerst wat al gezegd is, het brandstofsysteem helemaal schoon maken en waar nodig repareren (delen vervangen); en daarna ook een beurtje. Ja dat kost iets, maar een beurtje na aankoop van een particulier aangeschafte motor is wel het minste wat je aan kosten mag verwachten.
Het loshalen van een cilinder is best wat werk, en wat als je er achter komt dat er met de zuiger/cilinder/olieschraapveren niks mis is? dat denk ik namelijk, wat niet gezegd is dat het niet kán !
Heb je een berg werk voor niks, en dan heb je het blok ook nog uit elkaar liggen...dan verkoop je hem helemaal niet meer, mocht je hem dan alsnog beu zijn.
Maar goed, natuurlijk mag je eigenwijs zijn (ben ik ook); maar hou ons dan op de hoogte van wat er dan uiteindelijk mis was (is); want 'kan nooit' moet nog worden uitgevonden. Ik sta nog steeds verbaasd over wat je allemaal wel niet tegen kunt en zult komen.