Lekkende benzinekraan

Bensi

MF veteraan - uut de Achterhoek
11 jul 2005
8.132
1.137
Achterhoek
Vraag:

ik heb een lekkende benzinekraan, revisie setje besteld en vandaag de kraan uit elkaar gehad, alles mooi schoon gemaakt en het revisie setje er in gezet.
full


So far so good ................. dacht ik.

Tank weer, op een bok, plat gelegd, wat benzine erin en kijken of de lekkage over is.

Volgens mij is de lekkage over waar het eerder vandaan kwam, bij de rode pijl op onderstaande foto.

Klik even op de foto om te vergroten.
full


Daar, aan beide kanten van dat "oranje" blokje, zitten de beide rubbertjes die je op de foto van het revisie setje rechts bovenin ziet.

Daar lijkt het nu netjes droog te blijven. Maarrrrrrrrrrrrrr.....

Als ik de tank plat leg en er dus wat benzine in heb gedaan loopt de benzine continue, terwijl de kraan gewoon op ON staat en niet op PRI.

Wat zit er nu in 's hemelsnaam verkeerd????

Wie kan me helpen met de juiste opmerking ?
 
Het is misschie handig dat je de oude veer even iets uit elkaar trekt. Dan dicht de o-ring beter af.
Ook niet te veel, het membraan moet door het vacuüm nog wel voldoende losgaan.

Tip van ik geloof Flip.
 
Geen idee of het mogelijk is, ik denk maar even hardop, maar kan het zijn dat je het onderdeel dat de benzinestroom regelt (het deel dat je dus met de knop draait) een halve slag verkeerd hebt gemonteerd?
Op deze manier kan het mogelijk zijn dat je de functies hebt omgedraaid, dus pri is nu ON en On is nu pri.
 
Geen idee of het mogelijk is, ik denk maar even hardop, maar kan het zijn dat je het onderdeel dat de benzinestroom regelt (het deel dat je dus met de knop draait) een halve slag verkeerd hebt gemonteerd?
Op deze manier kan het mogelijk zijn dat je de functies hebt omgedraaid, dus pri is nu ON en On is nu pri.
Nee, ook die zit goed, uiteraard wel de PRI stand geprobeerd toen de benzine lustig stroomde op de ON stand, maar ook op PRI beleef het lekker stromen.
 
En het veertje zit wel aan de goede kant?
Normaal moet'ie het dichtduwen en word door de vacuum op getrokken. Als het veertje aan de verkeerde kant zit duwt hij hem constant open.
(weeral geen idee of het wel mogelijk is om het veertje verkeerd te monteren)
 
Ik denk dat die revisie setjes voor benzine kraantjes gewoon waardeloos zijn :X

Dit is mijn persoonlijke ervaring met die aftermarket setjes van oa tourmax.

Geprobeerd bij Kawagpz, Suzuki GR650 en gsx1100. Alle vacuum gestuurde kraantjes, die gewoon nét niet goed genoeg afsloten.
Bij de gpz een oem kraan besteld, probleem over....
 
bestel oem parts bij bv csmnl . Is vaak iets duurder maar wel origineel .
Overigens die veer is ook belangrijk die oude is hoogstwaarschijnlijk z`n veerkracht kwijt.

Ik hoop dat je idd de boel goed in elkaar heb gezet en niet op z`n kop zoals geopperd dat dan de boel constant open staat.

ps liefst met kleine moment schroevendraaier vast zetten . Zal niet meer wezen dan 3 a 4 Nm

pas aangeschaft A.O.K. Profi 1/4
 
Laatst bewerkt:
17:30 uur even met Roukema gebeld of dit echt wel het juiste setje was voor mijn oude Xj750, maar dat was het dus wel.
Hmm, dat o ringetje, dat kan ik wel ff proberen.

De kraan is natuurlijk wel een beetje oude meuk, ingevreten door de benzine.
Misschien dat de zitting wat groter geworden is.
Ik heb trouwens het idee dat revisiesetjes vaak een beetje standaard zijn. Je kunt er tig zogenaamd dezelfde onderdelen mee reviseren, alleen ze zijn allemaal toch net even iets anders. Andere veerlengtes, O-ringen die een halve mm afwijken |(

Motor en autofabrikanten hanteren vaak ook hele rare afwijkende maatvoeringen. Je kunt bij wijze van spreken 10 winkels nalopen voor een o-ringetje, en dan heb je nog niet exact de goeie.
 
Laatst bewerkt:
Het is opgelost, ik was het zat. Ik heb een gokje genomen door bij Woesthoff een andere kraan te halen, zag er uit als nieuw maar blijft natuurlijk een gok of die niet ook lekt.
Gemonteerd, en ....... Lek. Maar alleen achter de draaiknop. Andere o-ring er in en is nu keurig droog
 
Ik heb trouwens het idee dat revisiesetjes vaak een beetje standaard zijn. Je kunt er tig zogenaamd dezelfde onderdelen mee reviseren, alleen ze zijn allemaal toch net even iets anders. Andere veerlengtes, O-ringen die een halve mm afwijken |(

Klanten (motorfietsfabrikanten) van benzinekraan leveranciers kijken wel naar (oppervlate) behandeling van onderdelen om ze bv. weersbestendiger te maken. Maar kraantjes zijn ook gewoon standaard onderdelen hoor. Zeker omdat het aantal benzinekraantjes voor een bepaald model (relatief) zo laag is gaan ze echt geen kraantje bedenken dat er op lijkt.

Motor en autofabrikanten hanteren vaak ook hele rare afwijkende maatvoeringen. Je kunt bij wijze van spreken 10 winkels nalopen voor een o-ringetje, en dan heb je nog niet exact de goeie.

Dat komt omdat er weer zoveel van die ringetjes gemaakt worden(met de specifieke klant eisen) dat er een apparte productielijn voor opgezet wordt. Dan maakt de maatvoering natuurlijk niets uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan