Li-ion batterij en over voltage

BMW-XR

Die hard MF'er
12 sep 2016
939
544
Ik was van plan en Li-ion, of beter een LiFePo4 in te bouwen. Ben een mooi weer rijder, en er hangt geen feestverlichting aan mijn fiets. Maar nu zie ik relatief veel meldingen van overvoltage (blijkbaar 16V+) fouten op andere forums. ABS houdt er niet van, en BMW TFT's ook niet. Als ze de originele AGM batterij terugzetten geen probleem. Nu vraag ik me af waarom dit gebeurd. Gezocht in Nederlands, Duits, en Engels. Noppes. Ik denk zelf dat het een beetje een ketting reactie is. Iets gebeurd er op de motor waardoor spanningsregelaar even voorbij de 15.4 Volt gaat. Geen probleem voor een normale batterij. Maar met een LiFePo4 zou de BMS de cellen dan afkoppelen. Krijg je dan even een kort hoog voltage? En wat zou het eerste probleem kunnen veroorzaken?
 
Is het voor je XR? Is daar niet inmiddels al een passende OEM lichtgewicht accu voor beschikbaar? (met bijbehorende prijskaartje natuurlijk :') )

Een 1250gs en s1000rr kan je al af fabriek met zo'n accu bestellen dacht ik.
 
Ja inderdaad voor de XR. Kan inderdaad ook af-fabriek voor de XR, maar dan is het een €200 of meer extra, en de spanningsregelaar is dezelfde. Voor €100 extra heb ik en een LifFePo4, en de standaard batterij.. Zover ik begrepen heb komen alle, of de meeste LiFePo4 batterijen uit dezelfde fabriek in China. Die zal wel 'opties' aanbieden maar probleem blijft dat de spanningsregelaar iets lager zou moeten zijn. Heel vreemd dat vele overvoltage problemen krijgen met (ik denk niet BMW) LiFePo4, en die gaan weer weg als de standaard AGM batterij erin zit. Is het dan de BMS? Zonder BMS geen problemen maar je batterij gaat ook langzaam kapot vanwege te hoge spanning. Met BMS denk ik dat je vreemde situaties krijgt als de BMS de batterij ontkoppelt.
Er zijn best wel LiFePo4 Mosfet regelaars te vinden. Die kosten een € 150. Voordeel als ik de reclame mag geloven, 0.2V lagere spanning en de Mosfets controleren de spanningspieken veel beter
 
Dan kan je beter die BMW accu kopen en het op garantie gooien als er wat zou gebeuren.

Ik heb niet veel ervaringen met de Lithium accu's in bmw's, maar een regelaar die stuk gaat bij een S1000 serie heb ik in 6.5 jaar niet meegemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan