Help! Multimeter meet negatief voltage vanaf CDI

HiddeTZR

Jimme freon op 'e brommer
8 mrt 2024
17
1
Ik heb laatst een Yamaha TZR 50 gekocht en deze startte niet en ik heb het probleem getraceerd naar de CDI of Bobine, ik heb met een multimeter gemeten wat voor voltage ik krijg en hij meet -2.6 volt?? Dit voltage is gemeten direct vanaf de +kabel die op de bobine komt vanaf de CDI. En de zwarte kabel op de massa. Iemand weet wat dit is/ veroorzaakt en hoe ik het op kan lossen?
 
De mods worden doodgegooid met rapportages dat het over een brommer gaat. Aangezien dit klaarblijkelijk ook een motor-probleem kan zijn (Yamaha-éénpitters) is besloten dit topic open te houden. Rapporteren hoeft dus niet.
heeft in princiepe niks met yamaha-1-pitters te maken. het is een ontstekingsprobleem en dat kan evengoed slaan op een 4-takt grasmaaier, een 2-takt boomzaag, een Roll's Royce V12 of een Saturnus-maan-rakket : bij geen ontsteking gaat geen enkele werken.
net zoals ieder technisch probleem op een brommer gelinkt kan worden aan eendert welk probleem aan een motorfiets, en dus alle technische brommer-topics relevant kunnen zijn. het enige verschil tussen een brommer en een motorfiets zijn de cc's. en daar heeft niemand problemen mee. "het probleem" is het volk dat men hier aantrekt door brommer-topics toe te laten.

mij maakt het geen zak uit of hier brommer-topics getolereerd worden of niet. Maar dit is waarschijnlijk het strengst gemodereerde forum waar ik kom en de inconsequentie soms van de mod's is tenenkrullend.

ofwel brommers, ofwel niet. en als het niet is moet je het niet toch toelaten omdat iemand lult dat het toch relevant zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
De soms nogal botte reacties van gebruikers zijn soms ook tenenkrullend, de reden, dat ik hem open heb laten staan, is omdat we eindelijk een keer te maken hebben met een vragensteller, die normaal doet, die reageert op vragen en er serieus mee bezig is. Ook gelijk vermeld om welk type het gaat en verteld wat hij al gedaan heeft. Ook nog eens met een schakelbrommer, die je voor motor kan verslijten en er ook nog eens zo uitziet. Motorrijder in de dop, die waarschijnlijk het forum al heeft doorgespit op zoek naar een oplossing.

Het is eens niet de zoveelste scooteraar, die binnenkomt met me scooter doet het niet, repareer hem even.
 
M'n zoon is met me meegeweest naar het Yamaha Tweetakttreffen in Assen op de TZR 50. Ik heb ergend een foto waar die tussen de RD's staat en dan is die TZR dikker dan de RD's
 
Ik ga proberen alles op een rijtje te zetten. Als de TS de motor aanloopt wil ie wel uit zijn nest komen, als hij hem ronddraait op de startmotor zijet hij geen vonk bij de bougie. Als je alleen de beschikking hebt over een multimeter kan je maar weinig meten bij een CDI ontsteking. Bij een CDI wordt door het vliegwiel in de laadspoel een tamelijk hoge spanning opgewekt, (100 tot 300 volt) waarmee een condensator wordt opgeladen. Die lading wordt in één keer losgelaten op de bobine op het onttsekingstijdstip en dat gebeurt bij elke omwenteling van de krukas. Daar is geen zinnige meting aan te doen met een multimeter, dan moet je al de beschikking hebben over een osciloscoop. Er zijn echter wel een paar dingen die de TS wel kan doen. Begin eerst eens met een nieuwe bougie en kijk of die misschien wel vonkt. Hou er rekening mee dat de vonk van een CDI bij starttoerental sowieso niet heel sterk is, dus ga niet in het volle licht zitten. Overdag buiten is een slecht idee. Zie je nog steeds geen vonk trek dan de bougiekabel uit de bougiekap en hou die een milimeter of 2 bij je blok vandaan. Heb je nu wel vonk is je kap doorgeslagen. Heb je geen vonk zou ik daarna naar de laadspoel kijken. Het kan zijn dat deze te weinig spanning opwekt, maar dan moet je wel weten hoeveel dat moet zijn. Je kan ook de ohmse weerstand meten van de laadspoel, maar ook dan moet je weten wat de waarde moet zijn. Soms kan je dat soort dingen in het werkplaatshandboek vinden. Verder hoeft het natuurlijk geen betoog dat alle stekkerverbindingen schoon moeten zijn en goed door moeten geven. Over het algemeen geven bij een CDI het kastje en de bobine weinig problemen maar dat is natuurlijk geen garantie.
 
Ik vraag me oprecht af of @HiddeTZR aanstoot heeft genomen aan mijn laatste post.:? Hij is voor het laatst aanwezig geweest op hetzelfde tijdstip dat ik mijn laatste post geplaatst heb.(afgezien van deze dan)
Klopt, ik ben er laatste dagen niet mee bezig geweest door drukte, maar hoe zou het mogelijk zijn dat als ik de brommer aanloop dat hij dan wel genoeg spanning maakt voor een vonk en op startmotor niet?
 
Verschil in toerental. Bij een CDI is de vonkspanning afhankelijk van het toerental.
Dat klinkt inderdaad logisch, maar ook als ik de band draai op een paddock stand en het blok langzamer draait dan op de startmotor, vonkt hij dan ook, waardoor het mij niet doet denken dat het toerental het probleem is
 
Sommige van de symptomen die ik lees komen overeen met een probleem dat ik had met een motorscooter waar een MASSA van de ECU op de PLUS van de startmotor was aangesloten.

Kan het zijn dat er een massa van je ontsteking op de plus van je startmotor is gekomen ?

db
 
  • Wow
Waarderingen: Zot

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan