Na hoeveel km's is dat? Ik denk nl. dat na 1 à 2 km's deze temp al wel bereikt moet zijn.(bij 15 tot 20 graden buitentemperatuur)?
als ik naar mijn werk ga komt hij tot 30 graden
ik heb zo'n olie direct meter(i.p.v. olievuldop) van motozoom (louis) komt niet verder dan 60 graden (behalve met een slakkegang in de stad(max 90graden gezien))
...en als ik naar mijn werk ga komt hij tot 30 graden vindt het monster denk ik niet zo leuk, dus helaas wat vaker met het automobiel
Na hoeveel km's is dat? Ik denk nl. dat na 1 à 2 km's deze temp al wel bereikt moet zijn.
Ik zou er vanuit gaan dat 60°C jouw motor's bedrijfs-temperatuur is en dat je bij die temp voluit kunt gassen. Maakt niet uit of je op de verkeerde plaats meet, want stel dat je olie eigenlijk 80°C is (terwijl jij 60 meet) dan heb je gewoon een 6op8 omrekenfactor. De afwijking in jouw temp-meting is nl. procentueel.
Bij 30°C zou ik errug rustig doen met de toeren nog. (Bijv 6000 als de max 12000 is)
idd,veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet warm wordt is heel slecht, je krijgt daardoor een slechtere smering en als je dan een keer wél je motor goed warm rijdt dan heb je kans op een carter explosie. o ja de bedrijfstemp van een luchtgekoelde motor is makkelijk 100-120 graden.
Zoiets schreef ik toch?kan ook door het volgende komen: cilinder wanden zijn koud ->benzine slaat neer -> stroomt naar benden het carter in -> vlampunt olie daalt sterk door de benzine. wanneer je vlampunt dan heel laag wordt kan het gebeurne dat het bij 100 graden ofzo al gaat branden -> carter explosie.
nee, meer toerritjes maken!!Oftewel, hoe meer korte ritjes, hoe vaker olie verversen.