Maatvoering op momentsleutel

lauri

Rookie
18 mei 2012
3
0
hebeen honda cb750c uit 1992
die uit elkaar moet,heb daarvoor een momentsleutel nodig wat aankoop geen probleem is,
ik weet echter niet wat schaalaanduiding ik nodig heb, volgens handboek honda staan de aandraaimomenten in kg,fm en de momentsleutels die te koop zijn geven hun waarden weer in
nm,newton meter.wat zijn de verschillen?
 
De één is een schaal in metrische waarden, de andere in de VS waarden.

Meestal staan beide schalen er op, staan beide waardes in het handboek. Iig zijn ze eenvoudig om te rekenen.
 
je hebt inch-pound, foot-pound, en newton-meter.
dit zijn de meest gebruikte, andere heb ik(in de luchtvaart)nooit of zeer zelden gezien.
Honda moet kennelijk weer even apart doen.
maar bij deze
1 kilogram-force meter = 9.80665 newton meter
 
De één is een schaal in metrische waarden, de andere in de VS waarden.

Meestal staan beide schalen er op, staan beide waardes in het handboek. Iig zijn ze eenvoudig om te rekenen.
Zowel kgfm als Nm zijn metrische grootheden en deze zie je dan ook vaak op dezelfde sleutel staan. Een typische eenheid van het Imperiale stelsel (o.a. gebruikt in de USA) is de footpound en een dergelijke sleutel zul je hier niet zo gauw tegenkomen.

Herbert
 
Zowel kgfm als Nm zijn metrische grootheden en deze zie je dan ook vaak op dezelfde sleutel staan. Een typische eenheid van het Imperiale stelsel (o.a. gebruikt in de USA) is de footpound en een dergelijke sleutel zul je hier niet zo gauw tegenkomen.

Herbert
Op de meeste momentsleutels die ik heb, staat aan de ene kant newton meter, en aan de andere kant foot pound :)
 
Een momentsleutel maak je zelf
momentsleutel.jpg


EgbertO
 
Handig als je de kopbouten van een blok aan moet draaien.... Gewoon het voertuig op z'n kant gooien _O-

Motorfiets leg je wel "even" op een tafel, een auto gewoon op z'n spiegel :9

Doet me denken aan een 'grapje'

"Baas? Slecht nieuws. De rechterspiegel van de vrachtwagen is kapot".

"Wat!?! Hoe kan dat nou?"

"Nou, de cabine is er op gevallen.."
 
Dus om even kort door de bocht te gaan:

1 kg(f)m = 10 Nm

De kg(force) is uit het oude stelsel en de Newton uit het nieuwe. Exacte omrekenwaarden tot op 6 cijfers achter de komma zijn al gegeven, voor ons is vermenigvuldigen met 10 nauwkeurig (2%) genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan