Mag je tussen de file door?

23 aug 2005
27
0
Amsterdam
Vandaag op m'n werk kwam er iemand binnen met het verhaal dat fj onderweg last van een motorkoerier had. Dus al snel kwamen alle verhalen boven van hoe irritant motorrijders zich gedragen. En uieraard ergerde meig koekblik rijder zich ook aan de roekeloos met 70 km/h door de file scheurende motors (doe ik natuurlijk noooit. Uiteraad was ik al snel in de discussie betrokken, en ik probeerde ze ervan te overtuigen dat met de motor tussen de file door rijden tegenwoordig toegestaan is. Vroeger werd het gedoogd - wisten hun oo - maar tegenwoordig mag het echt, dacht ik zeker te weten. Afijn ik heb er een krat bier onder verwet :Y .
Een van de collega's belde nog even met z'n vrouw bij een of andere verzekering maatschappij en die wist telefonisch te melden dat als de auto van baan wisselde de motor voorang heeft, maar in overige schade gevallen de motorrijder aansprakelijk is. En zij was expert, zei hij...
Dus ik zou graag willen weten of ik nu gelijk heb, is door de file rijden met de motor toegestaan of word het gedoogd?
Zou graag willen weten sinds wanneer het dan echt mag en waar dat in de wet te vindcen is (Baksteen, are you listening? :W ), kan natuurlijk niet aankomen met, volgens 't motorforum mag het. Dus help me een bak bier te besparen!
 
Het mag. Punt uit. En er zijn inmiddels genoeg gerechtelijke uitspraken geweest die ervoor hebben gezorgd dat er sprake is van een gelijkheidsbeginsel in het recht (triplerende motorrijder en auto, mits de motorrijder zich natuurlijk hield aan de richtlijnen).
 
Volgens het theorie boek van mijn vrouw wordt het gedoogd maar is het niet wettelijk geregeld :?
 
Was ook mijn eerste gedachte maar is van 2005 :N
 
ik heb gewoon gebeld naar de smurfenland...


In de file max 40 km per uur
en met een max snelheidsverschil van 10 km per uur










En dus niet zoals die klootmongool die met 100 tussen de file doorreed op de a20 op die groene kawa...
 
Heb het inderdaad ook eens in mijn theorieboek gelezen!
Iets van niet harder dan 10 km sneller rijden dan de file
en bij een snelheid hoger dan 35 km/h is het geen file meer ofzo...

Dit is dus wat ik meen gelezen te hebben! Aangezien ik nu te lui ben om het nog eens na te lezen moet je dat maar lekker zelf doen :+

* edit, 2 posts terug staat hetzelfde, toen was max nog aan het typen.*
 
ik heb gewoon gebeld naar de smurfenland...


In de file max 40 km per uur
en met een max snelheidsverschil van 10 km per uur










En dus niet zoals die klootmongool die met 100 tussen de file doorreed op de a20 op die groene kawa...
lul niet man , je was vandaag met de trein O-)
zal wel een gele Duc. zijn geweest
 
FF de tekst gescand

Rijden in file

Met name op autosnelwegen kunt u nog wel eens in de file terechtkomen.
Voor elke weggebruiker - dus ook motorrijders - is dan het gebruik van de vlucht-
strook verboden.
Voldoende volgafstand houden
Bij het naderen van een file kunt u het beste het achteropkomend verkeer atten-deren op de file door het geven van een remsignaal en het aanzetten van de alarmverlichting. De file zo rustig mogelijk naderen en de snelheid geleidelijk afbouwen Wacht niet tot het laatste moment met remmen. Niet direct achter de file aansluiten als er nog ander verkeer achter u nadert, maar zorg voor voldoende volgafstand en kijk regelmatig in de spiegels. Zorg ook voor voldoende ruimtekussen. Zo kunt u Vluchten' wanneer achteropkomend verkeer de file te laat opmerkt (in dit geval is dus de rechterrijstrook de beste).

en het belangrijkste

Inhalen
Met de motorfiets mag u een langzaam rijdende of stilstaande file inhalen (dit wordt gedoogd). Dit is afhankelijk van de:
• situatie
Als u op een weg rijdt met meerdere rijstroken in een richting, mag u tussen de files doorrijden, mits:
- de ruimte dit toestaat
- het overige verkeer niet wordt gehinderd.
Vluchtstroken, verdrijvingsvlakken en redresseerstroken mogen niet worden gebruikt of overschreden.
• snelheid
Stilstaande files mag u met aangepaste snelheid voorbijrijden. Stapvoetsrijdende files mag u voorbijrijden met een snelheidsverschil van niet meer dan 10 km/h.
• zorgvuldigheid waarmee een en ander wordt uitgevoerd.


Het mag idd :)k zal je even uit je identiteitscrisis halen: Sjoske :)

:+
 
Laatst bewerkt:
'hét mag', 'gedoogt', ik lees overal -is trouwens overal letterlijkl dezelfde tekst op die websites- dat het niet meer verboden is sinds 1991, maar niemand heeft het er op die sites over dat het toegestaan is. Nou zou je als leek verwachten dat als het niet verboden is, het dus mag, maar ik weet niet of de wet ook zo denk.
 
Had al gehoopt dat jij zou reageren, wordt het misschien duidelijk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan