Goedeavond
Is het mogelijk door een aanpassingen aan de tandwielen om makkelijk te kunnen schakelen, al dan niet zonder koppeling.
GSX-R 750/1100W blokken zijn niet de makkelijkste blokken kwa schakelen.
Voor circuit gebruik zou ik zonder koppeling willen schakelen (ik heb al gedacht om 2 quickshifters te plaatsen voor op en terug schakelen als een begin).
Slipperkoppeling voor mijn types bestaan er niet maar zou het mogelijk zijn om een bestaande koppeling om te bouwen naar een slipper koppeling?
http://bikeadvice.in/slipper-clutch-how-works/
Zijn er aanpassingen aan de tandwielen mogelijk zodat de schakel actie soepeler gaat?
Ik weet dat ze bij sommige tandwielen ondersnijdingen maken zodat de tandwielen moeilijker uit elkaar gaan (minder kans om uit een versnelling te springen).
Maar kan je door bv een afschuining aan de andere kant van de aangrijp kant ervoor zorgen dat ze makkelijker in elkaar grijpen.
Ook had ik gedacht om de tandwielen zelf een schuin kantje te maken zodat deze ook makkelijk in elkaar gaan (volgens mij maakt dat niet zoveel verschil maar het kan misschien al een beetje helpen).
Zie foto:
Groen is ondersnijding voor moeilijker uit elkaar te gaan.
rode lijnen zijn de afschuiningen die ik in gedachten had.
Foto is een voorbeeld dat ik vond op internet, rode lijnen heb ik toegevoegd.
Iemand daar meer over te vertellen?
Trouwens ik heb vandaag op de terug rit eens getest met mijn 750sp.
Opschakelen zonder koppeling was altijd met een schok en ging niet zo soepel.
Terugschakelen zonder koppeling ging soepeler als ik tussengas gas (toerentallen van de tandwielen goed houden tijdens het afremmen).
Wel nog niet in hoge toeren maar vanaf 7-8 toeren een paar versnellingen terug ging eigenlijk vrij goed.
Soms verkeerde tijd gasgeven of te veel waardoor het niet zo soepel ging maar dat is oefenen denk ik.
Eigenlijk gaat schakelen zonder koppeling makkelijker dan met koppeling maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn platen nogal hard plakken
Dat moet ik nog eens bekijken binnenkort.