meest comfortabele motor ooit

ZXR400 uit '93 enige motor waarmee ik echt veel heb gereden (meer dan 20.000 km per jaar, belgie/luxemburg/noorwegen/zweden/duitsland/denemarken. Zat elke dag van ongev 10 tot 6 op de motor en dat ging prima hoewel het natuurlijk niet echt een toermotor is

Nu sinds een paar maanden een SV, die rijdt wel wat comfortabeler. Heb er al redelijk wat mee gereden en deze zomer mag ze voor 't eerst ver (Zwitserland)
 
Welk is de meest comfortabele motor waar je ooit zelf mee gereden hebt. En dat op het vlak van zitcomfort (zitvlak, stuur, houding) Je moet er minstens eens 400km op een dag mee gereden hebben om te kunnen meedoen. (Je kan wel zeggen "ik denk misschien wel de pan", maar dat mag je enkel schrijven als je er een rit 400 plus mee hebt gereden.) En het vermogen is voor één keer niet belangrijk.
Mijn motoren die ik ooit gehad heb, in volgorde van comfortabel naar minder comfortabel.
1. cbr600RR 2007(na aanpassing, nieuwe zadelvulling(moes van ikeastoel gewikkeld in handdoek)) :} Zaterdag nog 800+ km gereden, rondje Frankrijk en terug met de glimlach, enkel wat last van de kieën
2.Kawasaki EN 500 1994 Eigenlijk best wel comfortabel. Maar te kleine actieradius. en te veel langs de kant wegens motorproblemen.
3.Yamaha FZ6N 2004 (zeer snel zeer aan het zitvlak :( ) Barslecht zadel.
4.honda shadow vt125C 2000(vol in de wind, alle gewicht op zitvlak, te zacht zadel, slechte combinatie dus)

dus je opent een topic over comfort en dan neem je argumenten over de techniek erin mee? en aangepaste zadels tellen ook mee?

daarnaast heeft het ook erg met je lichaamsbouw te maken, wat voor de 1 werkt kan voor de ander oncomfortabel zijn.

Mijn kawa gpz was eigenlijk te klein. knieen zaten eigenlijk in een te kleine hoek.
Zadel ging wel op stuurwegen. maar als ik lange tijd op de snelweg reed krijg ik wel last van het zitvlak.
toch kon ik er wel makkelijk >500 km per dag op rijden. 2 uur aan 1 stuk lukte de eerst keer wel, maar de volgende km's was het vaak na 1 uur rijden al tijd voor een pauze.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat hier nog geen scooters zijn langs gekomen, bij deze dan;

Een Aprilia Atlantic; heerlijk zadel, achter de kuip en het ruitje blijf je redelijk droog en schakelen? wat is dat?
 
Langste rit op een weekend tijd was met mijn kawasaki klv1000 (zelfde als de v-strom1000) vrijdags 600km naar Duitsland over de snelweg, zaterdag een hele dag bochten rijden 550km, zondag morgend naar huis vertrokken maar geen snelweg meer gezien 750km, Pas na middernacht terug thuis gekomen. In totaal dus 1900km op een lang weekend tijd. Ik was het beu en was blij om terug thuis te zijn, sindsdien heb ik gezworen om nooit nog zoveel kilometer op zo korte tijd te maken. Een week pijn in mijn rug gehad. Nochtans was dit wel een comfortabele motorfiets, maar het mannetje was er niet voor gebouwd.
Daarna op een scooter overgeschakeld de forza250, ja een grote verandering maar ik ben toen veel dichter bij huis kunnen gaan werken en ik gebruikte mijn scooter hoofdzakelijk voor woon/werk verkeer. Daar heb ik nog een paar keer 250 a 300km mee gebold op een dag, dus niet extreem maar wel véél comfortabeler dan de klv1000, ik denk dat ik een motorweekend van extreem veel kilometers misschien ooit toch nog wel terug ga doen per scooter maar nooit meer op een geschakelde. Ik rij nu een sh300i daarmee zou ik het nooit aandurven want daar is hij niet comfortabel genoeg voor. Maar een sw-400t staat hoog in mijn verlanglijstje en wie weet...
 
Laatst bewerkt:
Met de CBR1000f rijd ik makkelijk urenlang en comfortabel en voorheen met de soes GSX1100f ook. Ook bij hogere snelheden nog steeds comfortabel.

Ik kan me voorstellen dat de opvolgers van deze motoren alleen maar soepeler en comfortabeler zijn. Als ik nu mocht kiezen zou ik denk ik voor een FJR gaan.

Mijn minst comfortabele motor was een Ducati 900 supersport. Maar die was daar ook niet voor gebouwd. Zadel is een soort houten plank met zwart plastic er overheen.
 
dus je opent een topic over comfort en dan neem je argumenten over de techniek erin mee? en aangepaste zadels tellen ook mee?

daarnaast heeft het ook erg met je lichaamsbouw te maken, wat voor de 1 werkt kan voor de ander oncomfortabel zijn.

Mijn kawa gpz was eigenlijk te klein. knieen zaten eigenlijk in een te kleine hoek.
Zadel ging wel op stuurwegen. maar als ik lange tijd op de snelweg reed krijg ik wel last van het zitvlak.
toch kon ik er wel makkelijk >500 km per dag op rijden. 2 uur aan 1 stuk lukte de eerst keer wel, maar de volgende km's was het vaak na 1 uur rijden al tijd voor een pauze.

Ja, dit geef ik maar mee om aan te tonen hoe rap je een zadel zelf comfortabel kunt maken. Je haalt het zadel eraf, je verwijdert de overtrek, je snijd de mousse er in het midden een beetje uit met een breekmes. Je vult op met mousse van een goede zitzetel (ikea) Je vouwt een badhandoek vierdubbel, legt die over het zadel en snijdt eraf wat over het zadel hangt. Vervolgens wat ductape eromheen en de overtrek er terug over schuiven. Wat een verschil! *O*
Enkel mijn benen zitten nog wat in een te krappe hoek (lange benen) Dus daar zoek ik nog een oplossing voor.
 
Laatst bewerkt:
BMW 745D. 2600 km in 48 uur, prima te doen :]

Ontopic; mijn eigen fiets (BMW R1100GS). Ideale zithouding (rechtop), uit de wind, tot 145 redelijk vrij van vibraties en 1000 km/dag is goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt gek:

Yamaha virago 250 eerste motor en tevens me broodwinning koerieren.

Meer dan 400Km per dag meerdere dagen en nergens last van behalve te weinig vermogen.

Cbr919rr Fireblade is de huidige fiets en heb ook daarop weinig last met lange stukken rijden.
 
~
Vreemd dat hier nog geen scooters zijn langs gekomen, bij deze dan;

Een Aprilia Atlantic; heerlijk zadel, achter de kuip en het ruitje blijf je redelijk droog en schakelen? wat is dat?[/quote]

iets met een pook en koppeling :Y
 
XTZ 750 was heerlijk comfortabel, ook voor de duo. Heb ook een keer achterop een gs500 gezeten met topkoffer, was zo relaxed dat ik rustig zat te smsen en doen. Maar ik heb ook een keer 750 km achter mekaar gereden op een srx600 en ik kwam er helemaal niet pijnlijk of met een houten kont vanaf, hij viel me hartstikke mee!

Voor de genen die niet weten wat een srx is:
Yamaha%20SRX600%2084.jpg
 
M`n KTM 990 SMT, laatst nog in 1 dag binnendoor naar de zwitserse grens gereden door eifel, hunsruck, pfalzerwald, schwarzwald. Totaal 780 km waarvan 100 km snelweg. Geen centje pijn, en ongeloofelijk veel lol in de bergen.

Enige nadeel is de turbulentie van de ruit op de snelweg, maarja die moet je toch zoveel mogelijk vermijden.
 
VFR750F 1996, 500km op een dag gedaan, en niks aan de hand :9
windbescherming = perfect
blok = perfect! (soepel als boter, lekker lui rijden)
zadel is goed :Y
zithouding, ietsjes voorover door clipons bovenop de kroonplaat maar niet oncomfortabel, juist een fijne zitpositie, lekker actief :9 kan je op hogere kruissnelheid nog een beetje op je tank gaan liggen zonder je armen in een rare positie te hebben

andere motoren heb ik nog nooit een dergelijk stuk op gereden dus geen ervaring mee.
 
Op de snelweg een Pan ST1100, voor allround gebruik een FJR.

Op beide gereden en ze hebben beide specifieke goede punten dus.

En ja meer dan 400km/dag met beide gereden... soms was ik voor 0800 al zo ver (ben een vroege starter met motorrijden op vakantie :P)
 
GS500E 2003 na 3 dagen 20+ uur per dag rijden slapende voort doorgereden alleen wakker worden lukt me niet goed -O-
 
VFR uit 1995. Goed vol te houden, maximaal een keer 1900km op een dag.
Dan is het wel lekker een wielrenbroek onder het leer aan te hebben.
Lange stukken: voorover liggen, linkerarm op de tanktas, voeten op de duosteppies en gaaaaan.
 
BMW R1100S: Achterhoek, Eiffel, Vogezen, Jura, Meer van Genève, een stukkie La Route des Grande Alpes naar Monaco en terug. In 5 dagen 3250 km. Snelweg is minder met de boxer (echt hard rijden is niet comfortabel) maar in de bergen kunnen er geen bochten genoeg zijn, heerlijke machine voor het betere stuurwerk zonder in te leveren op comfort *O*

Mn Honda CBR1000F is een goede tweede. Je moet iets meer 'aan het werk' om dat apparaat de hoek om te krijgen, maar 600+ op een dag is geen probleem. Een paar weken geleden nog een rondje IJsselmeer gereden en voor de lol nog een stukje Rijnbanddijk meegenomen *D :] :9
 
VFR uit 1995. Goed vol te houden, maximaal een keer 1900km op een dag.
Dan is het wel lekker een wielrenbroek onder het leer aan te hebben.
Lange stukken: voorover liggen, linkerarm op de tanktas, voeten op de duosteppies en gaaaaan.


Onmogelijk 1900km te doen op een dag! :N
 
Welk is de meest comfortabele motor waar je ooit zelf mee gereden hebt. En dat op het vlak van zitcomfort (zitvlak, stuur, houding) Je moet er minstens eens 400km op een dag mee gereden hebben om te kunnen meedoen.

Dit is natuurlijk wel heel subjectief...

Mijn beste ervaring is een Harley Davidson Ultra Classic Electric Glide.

- zit goed
- windscherm
- cruise control

Ik ben er mee op vakantie geweest in Amerika, sommige dagen 800 km per dag, en in totaal 6.000 km in twee weken tijd.Ook dan wil je de benen wel eens strekken, maar die motor had geen sissy bars, dus dat kon niet echt.
(moet er wel bij zeggen dat bij meer dan 160 km/u de achterkant heel onprettig begon te schudden)

5261837260_16f16b1df0.jpg


Ik heb ook twee keer 1.050 Km met een Yamaha FZ750 gedaan op een dag. Na 12 of 10 uur op een zadel uit 1985 heb je het echt wel gehad.

5704127123_1af5607806.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind afstand niet helemaal relevant..
Het gaat inderdaad meer om de tijd die je erop zit. Maar ook om het type weg wat je rijdt.
Op een alpenpas zal je veel minder snel last van je reet krijgen in vergelijking met de snelweg

Na een hele dag sturen in de Alpen heb ik nergens last van, maar na 7-8 uur snelweg ben ik helemaal gaar :)
 
De meest comfi tot nu toe is men VStrom1000: dees morgen om 5u thuisgekomen na een rit in een ruk van 1300 km in 19u, eerst 400km "spelen" op alpenpassen en dan over de snelweg naar huis (inclusief 2uur gedwongen stilstand op een geblokkeerde snelweg) ... Toegegevn op tlaatst begon men monnikskapspier te protesteren, maar men kont en rug hadden er geen probleem mee.
Met hoger scherm & madstadkloon: weg wind & turbulentie, en met alpine oordoppen in heb je minder lawaai aan 130/u dan aan 60 zonder doppen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Dragstar begint na 500km in m'n billen te knijpen :)
standaard zadel, wel ander (veel breder (128cm) stuur)
Maar dan is de tank ook al 2 keer leeg en dan heb ik geen zin meer ^^
 
Terug
Bovenaan Onderaan