• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Met blokkerend achterwiel door rood

ThaSentinel

MF'er
Lid geworden
11 mrt 2003
Waarderingsscore
0
Vanmiddag dacht ik nog even lekker een ritje te maken. Ik rijd met 80 op een stoplicht af dat vrij kort voor mij op rood springt vanwege de goede opvoeding en de flitspaal aan de rechterzijde van de weg wil ik nog gaan stoppen. Net nadat ik begin te remmen voel ik mijn achterwiel opzij gaan en in een hoek van 45 graden besluit ik (wijselijk) om te stoppen met remmen en maar door rood (volgens mij zelfs nog oranje) te rijden, met het risico om geflitst te worden. Met het oversteken nog omgekeken en gezien dat ik niet geflitst ben. Even verder op een pechstrook gestopt om even bij te komen en de motor te bekijken. Snel genoeg stopt er een busje met drie lachende mannen met een opmerking 'man, wat ging jij dwars' (ze boden trouwens ook nog hulp aan maar dat had ik niet nodig).
Mijn vraag: wat nu als ik wel geflitst was, zou ik dan bezwaar in kunnen dienen met iets als ter voorkoming van een ongeluk?

Ps Ik ben al bezig een afspraak voor een beurt te maken, vertrouwens is nu even weg.

ik neem aan dat je hier wel tegen in beroep kan (kan eigenlijk altijd natuurlijk) maar je hebt een goede rede om iets door te rijden lijkt mij

Mijn vraag: wat nu als ik wel geflitst was, zou ik dan bezwaar in kunnen dienen met iets als ter voorkoming van een ongeluk?

Bezwaar indienen kan natuurlijk altijd, maar ik geef het weinig kans van slagen want:
1. "Door rood rijden om een ongeluk te voorkomen" lijkt me een tegenstrijdigheid
2. Je hebt te laat geremd of te hard gereden of verkeerd geremd (wie gebruikt nu de achterrem :? )

Mocht het erg glad zijn dan zou ik direct naar de politie gaan en melding maken van deze gladheid. Als ze dit ook constateren en het op papier willen vastleggen voor je, dan maak je misschien wel een kleine kans. Hoewel ze dan waarschijnlijk zullen zeggen dat iedereen weet dat je met dit weer op moet passen en bijtijds gas terug moet nemen.

Als je motor dwars ging staat je nummerbord helemaal niet op de foto ;) :+

Op zondag 07 september 2003 16:25 schreef EdwinO het volgende:2. Je hebt te laat geremd of te hard gereden of verkeerd geremd (wie gebruikt nu de achterrem :? )

:^

Als je maar dwars genoeg staat hebben ze je kenteken ook niet te pakken.

Dat van die achterrem niet gebruiken dat heb ik al vaker gehoord. Maar ik heb juist geleerd om te combineren. Ik ben wel al aan het proberen om alleen de voorrem te gebruiken maar ik heb een of andere geestelijke barriere waardoor ik er geen lekker gevoel bij heb. Zoals ik al zei is de motor toe aan een beurt en zal ik erna opnieuw gaan proberen.

Lijkt me een goede zaak om dat te blijven oefenen. Is niet leuk om bij een noodstop je achterwiel te zien voorbijkomen.....
Heb je al eens gedacht aan de VRO?????

Ja al vaker, maar iedere keer uitgesteld. Vandaag heeft me weer wat extra motivatie gegeven om dit toch wel een keer te gaan doen.

[offtopic]
Waarom zou je in hemelsnaam alleen met de voorrem remmen? Combineren werkt VEEL beter. DCBS is toch ook niet voor niets uitgevonden :X
[/offtopic]

In nederland gaan de stoplichten éérst op oranje. Dit is jouw signaal om te stoppen. Oranje is niet het signaal van doorrijden anders wordt ie rood. Als jij nog 45 reed op dat moment heb je niet eens een poging gedaan om onder oranje te stoppen. Als je dat wel deed zou ik je remmen maar ´s goed na laten kijken.

In nederland gaan de stoplichten éérst op oranje. Dit is jouw signaal om te stoppen. Oranje is niet het signaal van doorrijden anders wordt ie rood. Als jij nog 45 reed op dat moment heb je niet eens een poging gedaan om onder oranje te stoppen. Als je dat wel deed zou ik je remmen maar ´s goed na laten kijken.

:^ Oranje betekend volgens sommige tegenwoordig: Gas bij, misschien red je t nog |( |(

Ik reed gewoon 80 op een provinciale weg en was juist vrij dicht bij het stoplicht toen het op oranje sprong en mede door de flitspaal voelde ik mij genoodzaakt om te stoppen. Ik had dus eigenlijk gewoon door moeten rijden (geen extra gas nodig geweest zelfs), maar uit angst voor een bekeuring wou ik nog stoppen.

Wanneer en waar heb jij je rijbewijs gehaald?

Zoals ik al zei is de motor toe aan een beurt en zal ik erna opnieuw gaan proberen.

Zou dat maar met spoed doen. Ook het advies van die VRO hier eerder in dit topic zou ik maar doen...

Heb VRO dit jaar ook gedaan, en van 80 naar 0 kan echt wanneer het licht op oranje gaat hoor. Ik dacht ook te kunnen rijden, maar verbaasde me hoeveel ik eigenlijk nog van het VRO1 kon leren. Dit voorjaar VRO2...

2 Jaar geleden in Venlo en sindsdien zo'n 60K gereden.
Maar bedankt voor het geven van zelfvertrouwen. :+

Hoef je in limboland geen noodstop te doen wanneer je afrijdt?

Een blokkerend achterwiel is geen probleem. Even kijken want daar is pasgeleden een topic over geweest.
Aha :
[topic=32748]Hoe vaak gebruiken jullie de achterrem ?[/topic]

Even voor de kleurenblinden onder ons: Het middelste licht is GEEL. Oranje bestaat niet bij verkeerslichten.

Wet betreft het in beroep gaan: Je dient een kruising met verkeerslichten met een zodanige snelheid te benaderen dat je bij het op GEEL springen van het licht a) je voertuig tijdig tot stilstand kan brengen.
b) je zonder extra gas te geven door geel licht kan rijden

Dat sommige (meesten) te hard rijden, ja dat is je eigen probleem in dit geval.

Remmen doe (zeker als je een noodstop wilt maken) gecombineerd voor (90%) en achter (10%) Je achterrem draagt altijd bij aan de vertraging en houdt bovendien je achterwiel "getrokken". Voorkomt dus dat je achterwiel links/rechts gaat kijken waarom er voor zo geremd wordt.

En bij een noodstop is elke vertraging meegenomen. Een half metertje eerder stil lijkt niet veel, maar als dat halve metertje een kwestie is van 25 cm achter een auto tot stilstand komen of 25 cm IN DE AUTO, dan wordt het opeens wel een heel belangrijk half metertje.

Terug
Bovenaan Onderaan