Metaalsplinter in achterband

Mormello

MF'er
13 dec 2020
137
97
Na een wasbeurt van de motor zag ik plots een reflecterend puntje in de achterband zitten. Na enige moeite kon ik dit voorwerp met mijn handen eruit trekken en zag tot mijn irritatie dat dit een metaalsplinter was van ruim een centimeter (zie afbeelding). De punt had zich in de band gewerkt.

Twee uren na de laatste rit heeft de motor geen bandenspanning verloren in de getroffen band. Het betreft een nieuwe band met ongeveer 1k km's.

Mijn vraag is of Ik mij zorgen moet maken over deze band. Is het mogelijk dat hierdoor een klapband op de loer ligt of hoef ik me daar niet druk om te maken?
20230815_180144.jpg

20230815_175858.jpg
 
Na een wasbeurt van de motor zag ik plots een reflecterend puntje in de achterband zitten. Na enige moeite kon ik dit voorwerp met mijn handen eruit trekken en zag tot mijn irritatie dat dit een metaalsplinter was van ruim een centimeter (zie afbeelding). De punt had zich in de band gewerkt.

Twee uren na de laatste rit heeft de motor geen bandenspanning verloren in de getroffen band. Het betreft een nieuwe band met ongeveer 1k km's.

Mijn vraag is of Ik mij zorgen moet maken over deze band. Is het mogelijk dat hierdoor een klapband op de loer ligt of hoef ik me daar niet druk om te maken?
Bekijk bijlage 1914170
Bekijk bijlage 1914169
Levensgevaarlijk!
Als het een 180/55 17 is, dan kom ik hem gratis ophalen zodat jij hem niet naar de stort hoeft te brengen.
 
Dat stukje zat in het profiel neem ik aan? Daar vlak boven zit er een beschadiging?. Of er nog wat in zit is slecht te zien
Ik heb nog even gekeken, maar ik denk dat je de losse rubberen flapjes bedoelt vast aan de band die vanuit de fabriek gratis meekomen.

Het grijs/witte is een klein steentje en het gaatje is dus het resultaat van de metaalsplinter.
 
Misschien zit ik in de verkeerde terminologie te denken.
Ik bedoel een plotseling verlies van een grote hoeveelheid bandenspanning bedoel ik er eigenlijk mee, is dat niet mogelijk met een dergelijke band zonder binnenband?
Klapband op een motor komt zelden voor.

Dat is een grootschalige en ernstige aantasting vd structuur, in een zeer korte tijd :)

Als een band lek is, loopt die leeg.

Zelfs binnenventiel verwijderen of wegsnijden, zorg voor 10 sec leeglopen. Er klapt niks.
 
Je zal maar net pech hebben en er valt een boom op je Tesla. Ik kan van alles verzinnen, heb zelf flink wat kilometers op de motor gemaakt en loop ook al even in het wereldje mee. Een motorband klapt alleen als je hem oprookt. Het karkas is gewoon te sterk voor de afmetingen.
Idd.
Een gat doet t niet klappen.

Wel een scheur over een aanzienlijke lengte. Bijv door een burnout, of stevig aanlopen tegen achterbrug of zo. En dan nog moet je best moeite doen.
 
Motorband heeft sinds eerste bericht geen bandenspanning verloren goed teken.

Grappig genoeg zag ik vandaag nog een oudere GSX R rijden met een achterband die bijna niet verder versleten kon zijn. Genoeg plekken waar het canvas ruim zichtbaar was. Je snapt het niet... :N
 
Ik heb een keer (in 1991) een klapband (keiharde knal) met een tubeless band op de motor gehad. Het gebeurde op de snelweg, de band was nog vrij nieuw, iets van 2000 of 3000 kilometer. Het gat was zo groot dat ik twee proppen nodig had om verder te kunnen rijden.
 
Je zal maar net pech hebben en er valt een boom op je Tesla. Ik kan van alles verzinnen, heb zelf flink wat kilometers op de motor gemaakt en loop ook al even in het wereldje mee. Een motorband klapt alleen als je hem oprookt. Het karkas is gewoon te sterk voor de afmetingen.
Misschien dat hij klapt als je over een antitankmijn rijdt.
 
Ik heb een keer (in 1991) een klapband (keiharde knal) met een tubeless band op de motor gehad. Het gebeurde op de snelweg, de band was nog vrij nieuw, iets van 2000 of 3000 kilometer. Het gat was zo groot dat ik twee proppen nodig had om verder te kunnen rijden.
Das lek. Heel erg lek. Geen klapband.

#lastigediscussie :)
 
De enige klapband die ik met duizenden banden heb meegemaakt, was een nieuwe die ik net op de velg cq wiel had gelegd. Ipv twee keer poppen, het zetten van metaaldraad versterkte uiterste rand in de wang vd velg, begaf de band het compleet. Fabricagefout en erg schrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan