MF Boekenclub deel 1: Troy Bayliss, A Faster Way

twonha

Yods be silent!
2 apr 2007
8.114
2.552
Nijmegen
2014_08_15_13_32_47.jpg


In 2008 ben ik naast de MotoGP ook de World Superbikes actief gaan kijken, nadat ik het een tijdje vanaf de zijlijn had gevolgd. Ik viel natuurlijk met mijn neus in de boter, want het was een prachtig seizoen waarin Troy Bayliss als kampioen het strijdtoneel achter zich liet. De beelden van hoe hij over Portimao vloog zijn nog steeds één van de belangrijkste redenen waarom ik de Superbikes ben blijven volgen!

Nu heb ik deze week Troy Bayliss zijn boek "A Faster Way" gelezen. In tegenstelling tot de vele autobiografieën van gepensioneerde coureurs gaat dit boek niet over Troy's loopbaan van kleuter tot succesverhaal. Het is een introductie op alle aspecten van circuitrijden, volgens de drievoudig kampioen World Superbikes.

Overgoten met ervaringen uit zijn tijd in de AMA en WSBK geeft het boek een mooi inzicht in hoe Troy in het racen en rijden staat en waar hij de aandachtspunten neerlegt. Hoewel het boek beschreven wordt als geschikt voor iedere motorrijder van straat tot amateur tot professional, is dat volgens mij te kort door de bocht. De onderwerpen gaan praktisch allemaal over circuitrijden, en het boek besteedt aan ieder onderwerp een paar pagina's. Nergens wordt dus héél erg de diepte gezocht en nergens spitst het boek zich echt goed op straatrijden, dat blijft slechts een detail waar zo nu en dan even aandacht aan besteed wordt.

2014_08_15_13_33_46.jpg


Als inleiding op circuitrijden is het wel prettig leesmateriaal. De iets gevorderde rijder zal veel zaken herkennen en er een aantal leuke details van leren, terwijl de beginnende rijder een helder beeld krijgen kan van de verschillende onderwerpen die belangrijk zijn. Denk aan racelijnen voor verschillende typen motor, richt- en kijkpunten, hoe bepaalde vaardigheden te oefenen en - niet geheel onbelangrijk - het mentale aspect van racen. Daarnaast laat Troy ruimte voor persoonlijke voorkeur, met als sterkste voorbeeld het gebruik van één, twee of vier vingers bij het aanremmen. Troy gebruikt twee vingers, maar moet je dan per sé zijn advies volgen? Valentino gebruikt er vier, Marc maar één...

"A Faster Way" is naast een inleiding op circuitrijden vooral een móói boek. Het staat vol met paginagrote foto's die met het stevige glossy papier goed tot hun recht komen. Het leest fijn, het Engels is vlekkeloos (grammaticaal, spelling, zinsbouw, opbouw...) en ieder onderwerp krijgt de aandacht die het verdient. Daarnaast dient het ook als een leuke 'trip down memory lane' voor een tijdperk waarin de World Superbikes hoogtijdagen vierde: de strijd tussen Troy Bayliss en Colin Edwards, gevolgd door de dagen van Nori Haga, Troy Bayliss, Troy Corser, en tussendoor wat kleine uitstapjes naar Troy's MotoGP avontuur.

Wat mij betreft: een ideaal boek voor mensen die een paar circuitdagen per jaar doen, en het leuk vinden om van een echte meester van het vak te leren. Ga je hier direct tien seconden per lap sneller van? Neuh. Word je blij als je dit onder de kerstboom tegenkomt over een paar maanden? Ja!

2014_08_15_13_34_23.jpg


2014_08_15_13_34_52.jpg


2014_08_15_13_35_16.jpg


2014_08_15_13_35_44.jpg


2014_08_15_13_35_57.jpg


Excuses voor de absoluut baggerkwaliteit van mijn telefoonfoto's. :X B|
 
Mooi beschreven Mark! *O* Ik ben benieuwd naar dat boek alhoewel ik me stiekem afvraag hoeveel ik er nu aan zal hebben dat te lezen, omdat de tijd die ik op een motorfiets doorbreng vrij klein is. :+

Alhoewel, ik plan deze maand nog een paar keer te lessen dus wie weet. :+
 
Mooi beschreven Mark! *O* Ik ben benieuwd naar dat boek alhoewel ik me stiekem afvraag hoeveel ik er nu aan zal hebben dat te lezen, omdat de tijd die ik op een motorfiets doorbreng vrij klein is. :+

Alhoewel, ik plan deze maand nog een paar keer te lessen dus wie weet. :+
Het is geen lesboek dus je kan het zeker puur voor leesplezier lezen
 
Mooi beschreven Mark! *O* Ik ben benieuwd naar dat boek alhoewel ik me stiekem afvraag hoeveel ik er nu aan zal hebben dat te lezen, omdat de tijd die ik op een motorfiets doorbreng vrij klein is. :+

Alhoewel, ik plan deze maand nog een paar keer te lessen dus wie weet. :+

Ik heb je nog nooit horen zeggen, "Dát stukje van motorracen interesseert me niet zo", dus dan zal de kern van motorracen zelf ook nog wel lukken. ;) Zelfs voor de fan die zelf misschien niet het circuit opzoekt, is het goed om door een boek als dit te leren wat de mannen allemaal doen waar je ieder weekend naar kijkt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan