MF-ers in Ede Deel 18

Morgen (woensdag) in de middag nog effe een rondje maken.:]
Goed weer en het Veluwse blad is nu mooi in kleur.

Langzaamaan komt wel het einde van deze zomer voor mij wel in zicht. (ik lees al over pekel :X )
Daarom vanaf nu geen ethanol meer tanken, dus alleen nog V-power of Ultimate.

Hoe laat ga je en hoe lang? Misschien dat ik wel iets tijd over heb.
 
Sorry, nu pas gelezen.................
Om 14.00h ben ik bij de BP bij Geld. Vallei. Plan is om ca 17.00-17.30h weer thuis te zijn.
Gewoon de Veluwe op. Ik weet genoeg mooie weggetjes.
Wel nu naar de Posbank. Plannen zijn er voor afsluiting binnenkort!
Evt route te overleggen.....................?
 
Sorry, nu pas gelezen.................
Om 14.00h ben ik bij de BP bij Geld. Vallei. Plan is om ca 17.00-17.30h weer thuis te zijn.
Gewoon de Veluwe op. Ik weet genoeg mooie weggetjes.
Wel nu naar de Posbank. Plannen zijn er voor afsluiting binnenkort!
Evt route te overleggen.....................?

Er is wat tussen gekomen op m'n werk dus ik moet helaas overslaan vandaag. Veel plezier op de postbank! 👌
 
Zout strooien?
Dus morgen hoeven we niet de weg op?

Nu snap ik ook waarom jij 'Very Mean' bent!

Edit 01.00h
Ik zie nu op rijkswaterstaatstrooit.nl dat er juist hier rondom Ede de strooiwagen flink heeft rond gestrooid. :X
Precies in deze regio lijkt op dit moment de wegtemperatuur het laagste van NL....................:')
 
Laatst bewerkt:
Zo dan! Je bent aardig bezig geweest.
Netjes hoor :)

Is remmen ontluchten nou moeilijk? Ik moet waarschijnlijk zelf een rem revisie doen en twijfel of ik het zelf kan.

Dank je! Ben er erg blij mee en was leuk om te doen. Het ontluchten moet vooral nauwkeurig gebeuren, maar is niet moeilijk. Ik heb hier in het begin enorm mee lopen klooien omdat ik de verkeerde volgorde aanhield in het openen van het nippeltje en het inknijpen van de remhendel. Dan wordt er dus weer vrolijk lucht naar binnen gezogen. Deze keer heb ik een vacuüm pompje aangeschaft, dat werkt super! Ik kan je er wel een keer mee helpen, hoor, als je wilt.
 
Jemig flink aan de gang geweest zo te zien.
Helemaal niet meer bij te houden met die stalen rem leidingen✊. Heb je het pair systeem helemaal laten vervallen overigens?
Ik ben heel benieuwd hoe het nu remt! Het PAIR systeem heb ik uiteindelijk weer terug geplaatst, omdat ik niet zeker was van de gevolgen van het weglaten.
 
Dank je! Ben er erg blij mee en was leuk om te doen. Het ontluchten moet vooral nauwkeurig gebeuren, maar is niet moeilijk. Ik heb hier in het begin enorm mee lopen klooien omdat ik de verkeerde volgorde aanhield in het openen van het nippeltje en het inknijpen van de remhendel. Dan wordt er dus weer vrolijk lucht naar binnen gezogen. Deze keer heb ik een vacuüm pompje aangeschaft, dat werkt super! Ik kan je er wel een keer mee helpen, hoor, als je wilt.

Dat aanbod ga ik zeker onthouden, alsvast bedankt.
Ik ga maar een in het wph kijken of seals vervangen lastig is en wat dat grapje gaat kosten.
 
Wij vernieuwen altijd met 2 man.
1 onderaan met vacuum, en de 2e zorgt ervoor met nieuwe olie dat reservoir ALTIJD gevuld blijft. SUCCES verzekerd!!
 
Als er mensen gaan vernieuwen kijk ik nog graag eens mee, ik heb het al eens samen met LePenZeur gedaan maar graag zie ik het nogmaals:)

Ohja ik wil olie vervangen van mn transalp, heb alles maar in wph staat 10Nm vastdraaimoment van het oliefilter, nu gaat mn momentsleutel van 28Nm tm 210Nm, dus die zal ik niet gebruiken maar is handvast voldoende of moet het echt op 10Nm?
 
Als er mensen gaan vernieuwen kijk ik nog graag eens mee, ik heb het al eens samen met LePenZeur gedaan maar graag zie ik het nogmaals:)

Ohja ik wil olie vervangen van mn transalp, heb alles maar in wph staat 10Nm vastdraaimoment van het oliefilter, nu gaat mn momentsleutel van 28Nm tm 210Nm, dus die zal ik niet gebruiken maar is handvast voldoende of moet het echt op 10Nm?

Heb je olie op de seal van het oliefilter gedaan? Dan is iets aandraaien met de hand misschien iets door drukken met de sleutel genoeg. Heb je geen olie op de seal gedaan dan is met de hand aandraaien vaak al genoeg al vertrouw ik daar persoonlijk nooit op! Heb het een keer mis zien gaan dat iemand zijn filter verloor en daarna zijn evenwicht.
 
Ik heb nog niets met oliefilter gedaan tot ik zeker weet niet zulke f*ckups te produceren:+

dan word de vraag automatisch wie een momentsleutel van 10Nm heeft;)
 
Ik heb nog niets met oliefilter gedaan tot ik zeker weet niet zulke f*ckups te produceren:+

dan word de vraag automatisch wie een momentsleutel van 10Nm heeft;)
Dat is een momentsleutel die je voor een paar euries kan kopen op (vrijwel) iedere motormarkt/ show.

Maar 10 Nm kan je ook wel zelf inschatten.
10 Nm is gelijk 1 kgm is gelijk 100 kgcm en dat betekent dus kracht van 1 kg op een arm van 100cm of 5kg op 20cm.....ect.
Dus is je sleutel tussen boutkop en punt waarop je drukt 20cm dan moet je op die plek met 5kg duwen/ trekken.
Dus niet echt een momentsleutel nodig. Dat is dus EASY:9

Maar als er weer ergens een motormarkt of bromfietsmarkt, dan zeg ik KOOP zo'n ding!
(kan ook gewoon op internet)
 
Kom maar langs, hoor ...

Stuur je wel even een PB:)

Dat is een momentsleutel die je voor een paar euries kan kopen op (vrijwel) iedere motormarkt/ show.

Maar 10 Nm kan je ook wel zelf inschatten.
10 Nm is gelijk 1 kgm is gelijk 100 kgcm en dat betekent dus kracht van 1 kg op een arm van 100cm of 5kg op 20cm.....ect.
Dus is je sleutel tussen boutkop en punt waarop je drukt 20cm dan moet je op die plek met 5kg duwen/ trekken.
Dus niet echt een momentsleutel nodig. Dat is dus EASY:9

Maar als er weer ergens een motormarkt of bromfietsmarkt, dan zeg ik KOOP zo'n ding!
(kan ook gewoon op internet)

Ik heb net voor 65,- een momentsleutel gekocht, die dan net weer niet van toepassing is op dit onderdeel, ik las in wph ook over dingen die met 30Nm en hoger vast moeten dus heb er 1 gehaald die van 28Nm tm 210Nm gaat, helaas valt 10Nm er dan net weer buiten.

Ik snap je berekening maar ken mijn eigen krachten niet dus doe het wel netjes hoe het hoort:+

Ondertussen al wat speciale gereedschapjes voor motorgebied gekocht, bak voor olieaftappen, sleutel met ketting om oliefilters los te maken, een momentsleutel en een goede doppenset dus het begin van de werkplaats is er;)
 
Dat is wel een nette prijs! Je hebt me om, ik zal een kleine erbij halen voor de mini Newtonmeters:+
 
Stuur je wel even een PB:)



Ik heb net voor 65,- een momentsleutel gekocht, die dan net weer niet van toepassing is op dit onderdeel, ik las in wph ook over dingen die met 30Nm en hoger vast moeten dus heb er 1 gehaald die van 28Nm tm 210Nm gaat, helaas valt 10Nm er dan net weer buiten.

Ik snap je berekening maar ken mijn eigen krachten niet dus doe het wel netjes hoe het hoort:+

Ondertussen al wat speciale gereedschapjes voor motorgebied gekocht, bak voor olieaftappen, sleutel met ketting om oliefilters los te maken, een momentsleutel en een goede doppenset dus het begin van de werkplaats is er;)
Ja, als je gaat beginnen met sleutelen dan ben je in begin met nieuw te kopen gereedschap, zeker zo duur als dat je het bij de dealer laat doen.
De volgende keer heb je de spullen zo voor het pakken!

Trouwens....................
Bak olieaftap is een oude afwasbak ook goed.
Oliefilters zijn vaak ook te koop met op de kop een gewone zeskant, waar je een normale sleutel op kan zetten!
Een doppenset is prima, maar hoeft zeker niet topkwaliteit te zijn. Doppen breken maar zelden.
Als er toch 1 breekt koop je bij de gereedschap-handel een losse 'kwaliteits'-dop als vervanging.
Ringsleutels breek je ook maar zelden. Kan dus goedkoop. Steeksleutels en pijpsleutels willen nog wel breken, dus hiervoor kwaliteit kopen.

Bij motormarkten (bijv Hardenberg) zijn er vaak handelaren met hele bakken vol met oud gereedschap.
Hele bak vol met steeksleutels, waarvan veel ertussen van bijv Gedore. Ben je klaar voor een paar knaken!
Als ik wel eens een sleutel breek koop ik daar voor 1 Euro weer een vervanging.
 
Ik heb zelf een tengtools momentsleutel gekocht, ik wilde een goede hebben die ook geijkt is.
Ik moest mijn oliefilter tegen alle adviezen in toch echt een paar slagen geven na handvast. Een wph is echt erg handig.
 
Eric heel erg bedankt voor vandaag!

We komen in ieder geval niet snel meer een oliefilter tegen die zo vast zat als deze_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan