Mijn Aprilia RS250 - modificaties

Bitaktus_Snellus

MF veteraan
16 jan 2004
14.901
100
Roden
Hallo,

Afgelopen zomer heb ik na 5700 8000km gereden te hebben met verstevigde powervalves van Mirco (www.zweitakt-power.de) mijn PV's weer eens gecontroleerd. Tot mijn grote schrik waren ALLE pinnen gebroken. Een PV vertoonde al vrij stevige slijtsporen en had bijna de zuiger gekust. :X
Bij tussentijdse controle bij 1500km zagen ze er nog veel beter uit. Nu is een onderhoudsinterval op de PV's sowieso korter dan 6500km, maar laten we dat houden op misplaatst vertrouwen in de techniek :+ . (laat maar)

full
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk houdt daar het verhaal niet op...

Ik heb contact gelegd via www.2takt-forum.de met een Duitse meneer die zich daar schuilhoudt achter de naam Duner.
Hij heeft voor 100 euro (excl verzendkosten) mijn PV's weer verwerkt tot een paar prachtexemplaren. Getuige de foto's.

full
 
Toen ik toch bezig was heb ik direct een paar gaten geboord in de deksels van de PV's. Dit om een soort zelfreinigend systeem erin te krijgen. De onverbrande olie komt door de druk via dit gat naar buiten. Natuurlijk is er netjes draad ingetapt en vervolgens een uitgeboorde smeernippel ingedraaid. De smeernippel is een 6 mm variant uitgeboord met een 3 mm boor. Een klein klusje wat het onderhoud aanzienlijk vergemakkelijkt omdat een groot deel van de onverbrande olieresten niet vastkoeken op PV-delen *O* .
Op de smeernippels kan een slang worden aangesloten welke leiden naar een klein opvangtankje. :Y

Simpel!
Let wel dat het gat niet teveel naar het midden mag komen, dan zou de smeernippel het armpje wat de PV's bedient kunnen raken. :X

full
 
Ik ben benieuwd naar verdere modificaties, maar die powervalves zien er puik uit
 
Natuurlijk heb ik de standaard ster-schroeven niet meer in gebruik maar imbus-varianten.

Het locktiten van deze bouten is zwaar overbodig! Ik heb 3 verschillende imbussleutels verkracht erop, deze hebben gewoon niet de kracht om de bouten los te krijgen. Oftewel... een hamer en beitel boden uitkomst, de bouten werden losgetikt. :X
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk na het sleutelen het grote moment... STARTEN!!! Het arme ding had bijna 2 a 3 maanden niet gelopen. :N

Start moeilijk en *prut* *prut* loopt na veel trappen op één cilinder.

Zoeken en zoeken, bougies vervangen.. geen verbetering. Bij controle bleek dat er totaal geen vonk was. :X

Even verder kijken en mn broertje ziet het probleem. Ik hield al 2 bouten over en twee komische busjes. Ik dacht dat iemand die daar had neergelegd, die waren vast niet van de RS... nou wel dus. De bobine had ik niet weer aan het frame vastgemaakt en deze had dus geen massa. (hij moest los om ruimte te maken voor hamer en beitel :X )

Vastmaken.. en het liep als een zonnetje. *O*
 
full


Speciale dank gaat nog uit naar Roel (panther1880) voor 2 extra setjes PV's.. de middenstukken kwamen uiteindelijk goed van pas :Y *O*
 
heej ff een vraagje over dat overloopje bij PV's. Werkt het? krijg je geen problemen met smering die wegloopt? En is het moeilijk te maken? ik heb niet echt veel specialisten tools :+ houdt op bij paar steeksleutels en wat imbusjes en dopsleutels :P
 
In het PV-huis komen alleen maar onverbrande olieresten, geen schone smerende olie.
Wat heb je nodig;
-boormachine
-boor 4,5 mm
-2 smeernippels
-boor 3 mm
-tapeinden
-slang
-opvangvatje
-locktite (wellicht overbodig)

Deksel inboren met 4,5mm boor. Voorzichtig m6 draad intappen. Daarna al het metaalsnipsel wegspoelen/blazen etc.
De smeernippel vastzetten in een bankschroef oid. Oppassen voor het schroefdraad!
De achterkant inboren met de 3mm boor. Dan zouden er een veer en een kogel uit moeten vallen. Niet helemaal doorboren, daar kan het kopje van de nippel niet tegen. Als je em niet leegkrijgt ook nog een keer inboren vanuit het kopje met de 3mm boor.
Ook de nippel even schoonmaken.
Nippel (met een beetje locktite) in het pv-deksel draaien. Niet idioot vastdraaien, de smeernippel is konisch van vorm. Je wilt niet dat je PV-deksel scheurt door de smeernippel. Goed vastdraaien, niet als een malloot...
Binnenkant deksel even controleren. De smeernippel mag er niet teveel doorsteken.
Dan het deksel weer op zn plek zetten en slangetjes aansluiten. Het beste zijn de flexibele van de modelbouw. Ik heb accuslang in gebruik maar die werken zich eraf. Een slangklem biedt uitkomst. *D
Ohja.. kleine vaatjes zijn ook verkrijgbaar in modelbouwwinkels :Y .
 
ps: is het een beproefde methode :+
en hoe heb je het met de bovenste cilinder gedaan. zelfde? daar loop de troep toch moeilijker uit. verder, krijg je geen problemen met lucht en vocht in cilinder/ PV?!?!?
 
ps: is het een beproefde methode :+
en hoe heb je het met de bovenste cilinder gedaan. zelfde? daar loop de troep toch moeilijker uit. verder, krijg je geen problemen met lucht en vocht in cilinder/ PV?!?!?

Ja het is een beproefde methode :Y . In Duitsland is het eerder regel dan uitzondering. Daar hebben ze al aardig wat meer ervaring opgedaan met de RS :] .

Ik zou niet weten hoe er vocht bij moet komen. Uit het vaatje via het slangetje omhoog in de cilinder? :?

De bovenste cilinder hetzelfde verhaal als de onderste. Er onstaat druk in de PV-kamer doordat ze op de uitlaatpoort zitten. Deze druk kan er dan uit via de smeernippel en neemt logischerwijze vieze drek mee. Na een klein stukje rijden liep er al drek door de slangen. *O* Niet veel hoor, maar wel zichtbaar.
 
je pv deksels worden erg warm Bitaktus en die blanke slang wordt dan erg zacht, ik ben bang dat ie dan zo van de smeernippel af vliegt... beter persluchtslang toepassen, kan wat meer hebben. En persluchtnippels zijn helemaal makkelijk, kosten ook geen drol :

720.gif
 
Laatst bewerkt:
je pv deksels worden erg warm Bitaktus en die blanke slang wordt dan erg zacht, ik ben bang dat ie dan zo van de smeernippel af vliegt... beter persluchtslang toepassen, kan wat meer hebben. En persluchtnippels zijn helemaal makkelijk, kosten ook geen drol :

(Afbeelding)

Klopt, daar was ik al achter. Daarom wordt de volgende stap een slangklemmetje of een leiding voor modelbouw. De leidingen van benzine-autootjes worden ook extreem warm. :Y
 
ik heb destijds ook nog aanslagen gemaakt voor het armpje, dat dus ook de pennen ontlast. gewoon in het dekseltje een gaatje boren, en een m6 boutje erdoor. het dekseltje is er sterk genoeg voor, en zo komt niet alle kracht op de pv's
 
Leuk verhaal jongens,

maar werkt dit verhaal ook bij een rs125??. En nu we toch bezig zijn, kan iemand mij precies uitleggen hoe zo'n powervalve werkt? Ik weet alleen maar dat deze zich opent bij ± 7a8 duizend toeren en dat je dan een "boost" krijgt.

Maar de exacte werking blijft voor mij een raadsel. Ik heb wel in de gaten dat ik hier met echte kenners te maken heb, vandaar mijn vraag
 
Leuk verhaal jongens,

maar werkt dit verhaal ook bij een rs125??. En nu we toch bezig zijn, kan iemand mij precies uitleggen hoe zo'n powervalve werkt? Ik weet alleen maar dat deze zich opent bij ± 7a8 duizend toeren en dat je dan een "boost" krijgt.

Maar de exacte werking blijft voor mij een raadsel. Ik heb wel in de gaten dat ik hier met echte kenners te maken heb, vandaar mijn vraag

Ik citeer een stukje wat ik tegenkwam... was namelijk wel erg goed geformuleerd.

Een powervalve is een klep voor de uitlaatpoort die hem ongeveer voor de helft afsluit. Bij ongeveer 7500/8000 toeren gaat deze klep omhoog zodat de hele poort open staat.

Dit is omdat hoe groter en hoger de uitlaatpoort is hoe meer toeren hij maakt. maar als de uitlaatpoort zo groot is is hij onderin toeren erg sloom. Dus daarom die powervalve. die maakt de uitlaatpoort kleiner en groter.

Dus daarom heb je alle voordelen van een kleine uitlaatpoort (onderin krachtiger) enhoge uitlaatpoort ( hoger in toeren). en geen nadelen.

De 'boost' staat opzich los van de PV, als je geen PV zou hebben zou de boost groter zijn omdat je onderin vermogen mist en bovenin nog steeds evenveel.
 
Ik citeer een stukje wat ik tegenkwam... was namelijk wel erg goed geformuleerd.De 'boost' staat opzich los van de PV, als je geen PV zou hebben zou de boost groter zijn omdat je onderin vermogen mist en bovenin nog steeds evenveel.

Hartstikke bedankt, en heeft iemand hier nog een tekening c.q. foto van waar die exact zit met de bijbehorende aansluitingen? in het gedownloade handhoek staat hier namelijk niks over vermeldt
 
Terug
Bovenaan Onderaan