Mijn Yamaha XJ 600 S Diversion

@mover: die turbulenties die jij dus met lage/standaard ruitje had, heb ik met de verhoogde. jij bent immers stukkie langer dan mij. (ben maar 1.73m) die "klappen" zijn t ergst op de snelweg als er een auto voor me zit. (wel logisch op zich, maar toch op de srad geen last van)

Die turbulenties had ik dus ook erg, vooral het rijden achter een vrachtwagen was echt niet te doen. Dan werd ik helemaal heen en weer geschud. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of dat ook minder is op mn FZR (achter vrachtwagen). Bij gewoon rijden (nergens achter) vind ik mn FZR wel een heel stuk stabieler aan voelen dan de diversion. Minder gevoelig voor de wind.
Ik ben ongeveer 1,95m. Op de div had ik standaard laag ruitje.

Wat voor soort jas heb je? Ik heb een veel te wijde, flapperende textiel jas (nu de wintervoering eruit is), dat rijdt ook echt niet lekker.
Gister heb ik bij Motoport een DIFI Vent Max jasje gekocht. Past me een stuk beter en is heerlijk fris met hoge temperaturen. Rijdt nu nog weer stabieler, durf nu ook lekker 180 te rijden zonder te veel gefladder aan mn lijf.

Owja, tip: Koop een Yamaha FZR600R ;)
 
ik heb 2 jassen, een strakke textiel jas en een behoorlijk strakke leren jas. dus aan de jas zal t niet liggen. vind t gewoon vervelend dat ik er op mijn motor wel last van heb, maar niet op die van mn vriend. heb er toen heel bewust voor gekozen geen supersport te nemen aangezien ik bang was dat ik vreselijk veel last van mn rug zou krijgen. (en vind t ook vreemd een geknepen supersport te rijden, die 2 gaan niet samen ;) )
de meeste last heb ik dus ook op de snelweg. ik gebruik juist af en toe een vrachtwagen om ff uit te rusten, mn rug te laten rusten. (wel een grote, en er dan behoorlijk dicht op rijden) :o

niemand nog andere ideeen, wat kan ik aan de div veranderen om m voor mij lekkerder te laten rijden? :)
 
Ik heb mijn Div 600 nu 1 maand en heb al bijna 1500 Km er mee getoerd.
Ik heb de standaard ruit erop (ben zelf wel maar 1.71 en 100Kg) en heb ontdekt dat de fiets 180 Km aan kan, maar dan mag je niet spreken van relaxed fietsen.
Door mijn Lengte zit ik redelijk voren op het zadel tegen de Tank aan, en merk dat ik dan het minste last heb van turbulentie. Ik rij ook vaker met Duo en denk dat voren je het minste last hebt van de Turbulentie. Als ik single rij en ik ga verder naar achteren zitten dan merk ik dat het minder confortable rijden is.
Mijn fiets heeft een volledige kuip en hierdoor heb ik wat meer last van windvlagen, maar ik heb niets te klagen.
Ik heb zelfs 2 grote zijkoffers sindskort (waar per stuk 1 integraal helm en Jas in passen :z ) maar ik heb hier geen last van.
Ik kan je enkel adviseren neem je lekker de tijd om te rijden, en fiets lekker binnen door en rij enkel het hoogstnodige op de Autoweg. (Dat Toeren maakt de Div namelijk net aantrekkelijk, voldoende vermogen en heerlijke stuurkwaliteit op Toersnelheid)

Suc-6
Freezer
 
Hmmm, 't is stil in Diversion-land... Kom zelf ook niet veel aan rijden toe in dit typisch Hollandse zomerweer -O- Vorige week wel lekker een avondje wezen toeren toen voor de verandering de zon eens scheen. Rond acht uur thuis uit 't werk, meteen omkleden en met de motor weg! Lekker wat in de omgeving rondgetoerd; zonder plan gewoon een beetje binnendoor van dorp naar dorp tuffen. Nog een leuk stukje dijk ontdekt tussen Arkel en Leerdam :] Wat langer doorgereden dan ik eigenlijk van plan was, dus moest in het donker naar huis. Maar dat was eigenlijk best leuk! 't Heeft wel wat om op zo'n zwoele avond over een donkere snelweg te scheuren (naja, 140 dan, dat is best scheuren voor mijn doen :P ) Maar hopelijk klaart het de komende week weer een beetje op, want de afgelopen dagen is het wel heel bar :N
 
ja... t weer is niet gunstig. :N

vorige week maandag woensdag voor t laatst gereden. lekker alleen met mn vriend. ijsseldijk gepakt vanaf capelle en dan via gouda aan de andere kant (de juiste :P ) terug. was ook wel lekker, maar toch stukken dat je niet lekker de bocht kan ingaan. heb nog steeds niet op de triumph en honda proefgereden... om de 1 of andere reden geen zin in. ben bang dat ik dan overhaaste beslissingen ga nemen die ik nu beter niet kan doen. :N
 
@sas-andres
Ik wou dat ik zo'n zelfbeheersing had...

Ik rijd nog steeds dagelijks (kan niet anders), maar pak met dit slechte weer vaker de V-Strom vanwege de betere windbescherming en handkappen.
Hoe is jullie ervaring met roest bestendigheid bij diversions? Ik gebruik een combo van WD40 en Scottoiler FS365, anti pekel spray. Zijn er nog zwakke plekken die extra aandacht verdienen?

Iemand nog leuke link voor kuipjes voor een naked? De kuip die er nu op zit is iets te groot en turbulent. Zoek iets kleiners.

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels al 2 weken niet meer gereden '( . Ben uit pure ellende maar gaan poetsen. Paar kilo vuil enzo verwijderd :P .

Wilde ook effe de topkuip eraf halen, maar dat ging dus niet zo makkelijk (maw, zit er nog op). De twee imbusgevallen rechts wilden niet loskomen. Lijkt alsof schroefdraad weg is ofzo. Uiteindelijk wel losgekregen, maar niet zoals het hoort :N

Verder nog een afgebroken schroef bij het kuipruitje. Zal dus ook es verwijderd moeten worden.

Donderdag maar effe langs de plaatselijke ijzerboer om een voorraad schroeven, bouten, moeren en wat al niet meer te halen (kuipruitje met drie schroeven vastzetten is ook wat weinig ;) )
 
Volgende week zaterdag samen met een maat (ZZR600) naar Luxemburg met de motor 8-) ! Heb verder niet echt veel gereden afgelopen 2 weken, zo`n 800 km denk ik. Maar dat zal noodgedwongen (koekblik heeft het half begeven :r ) toch nog zo`n 300 km meer worden deze week.
 
@sas-andres
Ik wou dat ik zo'n zelfbeheersing had...

ik weet niet of t met zelfbeheersing te maken heeft. ;) is gewoon vervelend als ik straks financieel in de knoei kom omdat ik persee een andere motor wil. (weet nl niet hoe t precies met t werk zit enzo, of dit nog een jaar duurt of nog maar paar maandjes) dus ja... kan dan beter "goedkope" oplossingen voor mn div zoeken dan meer dan 2700 moeten toebetalen voor een betere motor waar je dan na verloop van tijd ook weer over zeikt. :z moet nog steeds mn niergordel testen, maar ga wel informeren naar steer-risers (daar had mover een goede link voor, van de diversion club)
en dan hopen dat t dan veeeel beter gaat zodat ik niet persee een andere motor wil. vind t nl wel een prettige motor. :Y

hebben er mensen trouwens ervaring met dry lube? (van die droge ketting spray?) wat zijn de voordelen en hoe ontvet je je ketting simpel/snel en zonder al te veel gevaren? (dus ketting moet blijven waar ie is :P )
edit: kettingreiniger s100 duurt me veel te lang... vorige week nog mn velg met wd-40 schoongemaakt, mag dat ook op de ketting en kan dan daarna dry-lube?
 
Ik gebruik sinds kort van Bell-nog wat een dry lube middel. Bevalt uitstekend! Geen troep meer over je velg en achterbrug.
Ik reinig altijd m'n ketting met wd40 op een doekje. Meningen zijn verdeeld over WD40 en of het wel of niet goed is voor je ketting, dus ik spray het niet op de ketting zelf, maar eerst op een doek en veeg de ketting daarmee vervolgens schoon.
In de laatste motor of promotor, staat een of andere reiniger die speciaal bestemd is voor de ketting en vet, dus die ga ik bestellen. Kijk vanavond ff hoe het heet.

Doei!
 
Ik reinig altijd m'n ketting met wd40 op een doekje. Meningen zijn verdeeld over WD40 en of het wel of niet goed is voor je ketting, dus ik spray het niet op de ketting zelf, maar eerst op een doek en veeg de ketting daarmee vervolgens schoon.
Ik ben zelf in de buurt van remmenzooi altijd erg voorzichtig met middeltjes ergens op spuiten. Eerst op poetskatoen is idd een betere optie.
In de laatste motor of promotor, staat een of andere reiniger die speciaal bestemd is voor de ketting en vet, dus die ga ik bestellen. Kijk vanavond ff hoe het heet.
Kettenmax toevallig?
 
die kettingmax is te koop bij motozoom voor 30,95, maar das exclusief de reiniger nog.

maar met alleen wd-40 op een doek krijg ik mn ketting toch nooit goed schoon? kan ik bijvoorbeeld eerst nog mn s100 reiniger er op doen en laten inweken en dat afspoelen en dan gaan vegen met een doek met wd-40 of juist andersom zodat de kettingreiniger beter zn best kan doen?

ik wil gewoon graag een schone ketting en schoon tandwiel en niet overal die kettingsmeer. en toen bleek dry-lube de oplossing?? dus ben benieuwd naar ervaringen. :Y

o ja, en heb nog remreiniger gekocht. dit kan ik dus wel op mn schijven doen om schoon te maken? er stond achterop ook dat t geschikt is voor sterk verontreinigde kettingen...

[me]sas_andrea die weer leven in dit topic probeert te blazen... O-) [/me]
 
Net ff opgezocht. Het is eurol. Maar nader onderzoek leert dat het niet voor de ketting bestemd is, maar juist alle andere onderdelen die door de ketting vuil zijn geworden (velg en brug). Dus helaas.

Wat WD op een doekje betreft: Vuil gaat er moeiteloos vanaf. Doek lekker (herhaaldelijk) natspuiten en binnen no time zie weer van welk merk je ketting is. 8-)
Het enige wat ik niet 100% weet is of het dus slecht is voor je kettingringen.
Vandaar suggestie om een doekje te gebruiken ipv kettng royaal inspuiten.

En inderdaad, bij voorkeur niet je remblokken en schijven ermee behandelen. Heb een keertje wat gemorst en heb toen een paar kilometer moeten rijden met rem ingedrukt om weer wat gevoel terug te krijgen.
:)
 
heb nog steeds niet op de triumph en honda proefgereden... om de 1 of andere reden geen zin in. ben bang dat ik dan overhaaste beslissingen ga nemen die ik nu beter niet kan doen. :N
Gelijk heb je... Beter eerst eens kijken of je je Diversion een beetje kunt verbeteren (was daar ook niet een topic over? :P )
Inmiddels al 2 weken niet meer gereden '( . Ben uit pure ellende maar gaan poetsen. Paar kilo vuil enzo verwijderd :P .
Ja, dat zou ik ook eens moeten doen...

[me]mover is niet zo'n poetser -O-
[/me]

Wilde ook effe de topkuip eraf halen, maar dat ging dus niet zo makkelijk (maw, zit er nog op). De twee imbusgevallen rechts wilden niet loskomen. Lijkt alsof schroefdraad weg is ofzo. Uiteindelijk wel losgekregen, maar niet zoals het hoort :N

Verder nog een afgebroken schroef bij het kuipruitje. Zal dus ook es verwijderd moeten worden.

Donderdag maar effe langs de plaatselijke ijzerboer om een voorraad schroeven, bouten, moeren en wat al niet meer te halen (kuipruitje met drie schroeven vastzetten is ook wat weinig ;) )
:o Allemachtig! Jij hebt ook geen geluk met boutjes he?
hebben er mensen trouwens ervaring met dry lube? (van die droge ketting spray?) wat zijn de voordelen en hoe ontvet je je ketting simpel/snel en zonder al te veel gevaren? (dus ketting moet blijven waar ie is :P )
Check dit topic effe: Profi dry lube 8-)
o ja, en heb nog remreiniger gekocht. dit kan ik dus wel op mn schijven doen om schoon te maken? er stond achterop ook dat t geschikt is voor sterk verontreinigde kettingen...
Remreiniger is speciaal voor remschijven, dus dat kun je daar probleemloos voor gebruiken!
 
Laatst bewerkt:
hmz.. dus meningen zijn behoorlijk verdeeld over dat dry-lube. nou, dan maar liever goed schoonmaken en inspuiten met de kettingspray van s100 die ik nog heb. grappige is nu wel dat de test gelijk heeft wat de roestwerende functie aangaat. mn ketting roest behoorlijk snel met de s100.
maar die shell is gewoon k*t! slingert er ontzettend snel af en alles wordt groenig. ziet er smerig uit en houdt ook al t zand vast wat langs je ketting komt. (daarom de s100 gekocht) maar oke, gewoon vaker schoonmaken en anders een keer castrol of AS proberen. :)
 
Het weer is inderdaad behoorlijk shit.

Ik heb even een vraagje, hoe veel km's rijden jullie met 1 volle tank?
Ik kom tot 250 Km en dan tank ik normaliter, ik zit dan nog niet op Reserve.

Kan mij iemand informeren?
Thanks
Freezer
 
Tot op heden de diversion 5x volgetankt. Verbruik is iedere keer 1:19.
Tank zo rond de 230-240 km ieder keer.
 
Ik let er nooit zo op, maar volgens mij tank ik meestal ergens rond de 250 km, en dan meestal een liter of 13... Afgelopen week nog op de motor naar het werk geweest, en toen moest ik onderweg tanken. Natuurlijk probeerde ik het (goedkope) station van Tango bij Meerkerk te halen, en toen ik bij Gorinchem de A27 op draaide voelde ik 'm opeens inhouden :? Aangezien ik meestal ruim op tijd tank snapte ik eerst niet wat er aan de hand was, maar ineens drong het tot me door :o Snel de benzinekraan op reserve gezet (wat niet meevalt, al rijdend, vooral als je het nog nooit hebt hoeven doen :X ) Tankstation was een paar kilometer verderop... Volgens mij zat ik toen rond de 300 km en ging er een liter of 15 in.

Mijn kofferset is vanavond trouwens aan divdriver verkocht *O*
 
gisteren de niergordel uitgeprobeerd. en t ging meteen een stuk beter. *O* was gister nog wel bij mn motorman om de sleutels van mn vriends motor op te halen omdat hij m niet binnen de openingstijden kon ophalen. nog ff met m staan praten, ook over steer-risers. ga vrijdag met de motor langs voor t juiste type, maar ze gaan bij hem ook maar 35 euro kosten. dus das wel beter! *O*
ook nog over de vering gehad. hij zei ook dat een hyperpro een zware verbetering zou zijn. maar aangezien de div ook achter slap is, zou ik meteen voor en achter moeten nemen. is nl goedkoper dan eerst voor en dan maandje later ook achter. dat zou 200 + 2 uur kosten. (dus voor en achter en inbouw) (moeten is nu wel een groot woord, is meer een aanbeveling ;) )

ook gister mn profieldiepte gemeten... (zo'n leuk apparaatje van de lidl ;) ) achter was nog 4 mm, maar voor net aan 1,6mm. lijkt wel of de laatste 500 km mn voorband mega snel wegslijt. kleine maand geleden had ik daar nog dikke 2,7mm. (in de middelste lijn van t prof. gemeten) terwijl achterband nagenoeg gelijk is gebleven. :? maar ja, tenminste een reden er andere banden onder te zetten. :P
maar moet over 1500 km ook voor de (1e) grote beurt. wat wordt er dan gedaan? (kmstand dan 12000) wil nl een prijsindicatie. kan ik nl beslissen of ik meteen alles in 1 keer laat doen (dus vering, banden, grote beurt en de stuurdingen) of eerst die stuurdingen, banden en de grote beurt en kijk wat ik over houd voor de vering.
 
gebruik ook S100, van dat witte spul toch? werkt perfect...bij mij 0,0 nada roest. Heb ook een div uit 2000 ook zo'n zilver-grijze.
Motor staat bij mij wel binnen in mooi schuurtje.
Ketting maak ik eigenlijk zelf nooit schoon, doen ze altijd wel bij een beurt 1 keer per jaar. Gewoon lekker wit inspuiten :-)

3500 euro terug krijgen voor je jonge div is niet echt veel.
Heb op die van mij nu in 2 jaar 10.000 gereden, net uit de garantie maandje.
Als je een nieuwe motor-koopt moet je denk ik er gewoon rekening meehouden om hem niet te snel in te ruilen.
Of dat ding nou 1 jaar of 5 jaar oud is maakt volgens mij dan nauwelijk uit.
Heb 'm ook nieuw gekocht, maar puur omdat ik er wel zeker van zou zijn dat ik hem wel zeker tegen de 5 jaar zal hebben.
 
Ik heb een vraagje aan de techneuten en ervaringsdeskundigen.

Ik heb afgelopen december een diversion 600 uit 1993 gekocht met zo’n 17000 km op de teller.

Nooit geen problemen mee gehad ( behalve lekke band), het enige was dat mijn olielampje snel ging branden, maar dit bleek onschuldig te zijn. In zo’n 5000 km heb het ongeveer 4x bijgevuld en in totaal nog geen halve liter olie erin gegooid en ook toen heeft mijn blok nooit gelekt.

2 weken geleden heb ik de motor weggebracht voor een beurt, onder andere zijn de oliefilter en olie vervangen.


Afgelopen week ben ik met de motor naar Normandie gegaan en na een dag flink rijden, voelde ik de motor in de lagere toeren en ook bij het uitrijden (gas dicht) haperen en hoorde ik een soort ratel. Bij het tankstation zag ik dat er olie uit mijn blok lekte. Geen dealer in de buurt, zaterdagmiddag en dus nooit voor maandag een monteur die ernaar kon kijken, toch besloten door te rijden. Zelf heb ik het gevoel dat na 1,5 dag touren het gehaper en geratel uit het blok was maar dat kan natuurlijk ook gewenning zijn. Dus niet meer naar een dealer geweest, blok lekte nog wel maar was minimaal. Gisteren thuisgekomen, motor weggezet, krant eronder en vanochtend geen druppel gelekt! Dat is mooi maar ik denk zelf dat er bij de beurt teveel olie in is gegaan, op de bon stond 2,65 liter olie, ik zag dat er in het onderhoudsboekje stond dat er bij verversen en vervangen oliefilter 2,5 liter in moet, maar het lijkt me sterk dat 0,15 liter gelijk lekkage veroorzaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit schadelijk kan zijn voor de motor?

Groeten Ed


Over het benzineverbruik: Afgelopen week heb ik mijn tank helemaal leeg gereden (op reserve na) Op de terugweg naar huis, alleen maar snelweg gereden, tussen 130 en 150km per uur, tussen 6000 en 7000 per minuut en bij 200 gereden km was de tank leeg en moest ik hem op reserve zetten. Daarna maar rustig naar een benzine pomp gereden.
 
hmz... kom net van giga-twin terug (mn motorman ;) ). hij moest nl het juiste type voor de risers weten. nou, worden besteld. maar meteen een andere voorband besteld. een dunlop. 81 euro. dus das niet duur. ik vroeg nog extra om bt, maar dat was onzin. want de bridgestones die onder de diversion passen zijn niet de juiste of gewoon veels te duur voor wat ze doen. nu vroeg ik dan maar om metzeler en daar was wel een type, maar die is er uit gegaan ofzo en daar was ook alleen nog maar een veels te dure band over. en pirelli was sowieso niet de juiste. dus krijg er nu een dunlop onder. maar dan snap ik niet de verhalen van de mensen die er wel bridgestones onder hebben. maar oke, over de dunlop had ik ook goede verhalen op andere sites gelezen, dus ben er wel blij mee. volgende week gaat ie er onder. *O*
ook worden dan de risers gezet en een nieuw stadslampje. die is vanmorgen naar de lampjeshemel gegaan. ;)
maar ben zeer benieuwd hoe mn motor dan zal rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan