Zeker wel.
...
de gewone burger.
Het probleem is niet dat er méér energie moet opgewekt worden, maar dat we minder energie gaan moeten verbruiken.Ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer kerncentrales worden gebouwd. Duitsland is in paniek na Fukushima alles gaan afbouwen. Terwijl Duitsland veel minder kwetsbaar is waar het gaat om geologische natuurrampen. Windmolens en zonnepanelen zijn leuk, maar je hebt in het net ook een stabiele basisproductie nodig. Het zou prachtig zijn als dat ooit uit accu's zou kunnen komen die gevuld zijn met zonne- en windenergie, maar voorlopig zijn die accu's nog steeds simpel kolen.
Uw bron zegt genoeg ... wikipedia ... een van de minst betrouwbare bronnen.https/en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Europa is het veiligste continent, feit
Nederland is binnen Europa een van de veiligste (België wat minder, maar nog steeds onder het gemiddelde), feit
Cijfers zijn allemaal teruggerekend naar aantallen voertuigen en aantallen personen dus kunnen één op één met elkaar vergeleken worden. Voor enkele landen zelfs per gereden kilometer, die gegevens zijn helaas niet beschikbaar voor Zuidoost Azië of Afrika maar ben bang dat het beeld dan nog veel verder ten faveure van Europa draait.
Ik vind het wel lollig, al die meningen over het rijgedrag van Belgen en Duitsers. Als we naar de feiten kijken:
International Road Safety Comparisons—Annual
Duitsland ligt nog redelijk in de buurt, maar Belgie ligt ver achter. En dat voor een landje dat eigenlijk in alles vergelijkbaar zou moeten kunnen zijn met NL.
Kolencentrales zijn OOK gebouwd met de mogelijkheid om ze te gebruiken voor het opstoken van biomassa. Bovendien is het een stuk makkelijker om de rookgassen centraal te reinigen.
Ik snap eigenlijk niet waarom er niet meer kerncentrales worden gebouwd. Duitsland is in paniek na Fukushima alles gaan afbouwen. Terwijl Duitsland veel minder kwetsbaar is waar het gaat om geologische natuurrampen. Windmolens en zonnepanelen zijn leuk, maar je hebt in het net ook een stabiele basisproductie nodig. Het zou prachtig zijn als dat ooit uit accu's zou kunnen komen die gevuld zijn met zonne- en windenergie, maar voorlopig zijn die accu's nog steeds simpel kolen.
Het autorijden wordt kunstmatig duur gehouden, met de bedoeling ook. Net zo duur dat nog genoeg mensen het kunnen en willen betalen. De regering zal het nooit zo duur maken dat 80% van het verkeer verdwijnt, want dan snijden ze in hun eigen vingers. Het is een welberekende melkkoe.
Het probleem is niet dat er méér energie moet opgewekt worden, maar dat we minder energie gaan moeten verbruiken.
Net als met het verkeer. Wil je de files verminderen? Dan moet het verkeer verminderd worden ipv maar wegen bij te bouwen ...
Ooit konden we leven zonder die overdaad aan verkeer en energie, en we zouden dat nu ook terug kunnen ... maar we willen het niet ... dat is het probleem ...
Het probleem is niet dat er méér energie moet opgewekt worden, maar dat we minder energie gaan moeten verbruiken.
Net als met het verkeer. Wil je de files verminderen? Dan moet het verkeer verminderd worden ipv maar wegen bij te bouwen ...
Ooit konden we leven zonder die overdaad aan verkeer en energie, en we zouden dat nu ook terug kunnen ... maar we willen het niet ... dat is het probleem ...
Het feit dat een enkele keer fijnstof duizenden kilometer ver kan komen, wil nog niet zeggen dat het effect van beperking van emissie op lokaal nivo niet de moeite waard zou zijn.
Met andere woorden. Ja, als het een enkele keer weer zand heeft geregend uit de sahara is dat soms lastig. Maar ik ben toch wel blij als ik met de fiets achter een elektrische scooter zit ipv een rochelende tomos.
Natuurlijk is het onzin om een elektrische auto te gebruiken als de bussen van het openbaar vervoer dikke zwarte roetwolken uitstoten.
In de praktijk ligt de waarheid in het midden. Alle beetjes helpen een beetje. En aangezien ze een beetje helpen moet je je WEL afvragen hoeveel dat beetje verbetering waard is. Moet je privepersonen op duizenden euro's onkosten jagen?
Als je kijkt naar de effectiviteit van maatregelen, dan is die hele bijtellingscircus van de afgelopen 5 jaar een enorme ronde ontwikkelingshulp. Al die prachtige hybrides en schone diesels verdwijnen naar oost europa omdat ze hier te duur zijn in de vaste lasten als particulier eigenaar. Die miljardeninvestering in een schoner wagenpark heeft dus maar heel kort nut gehad. Als het al nut heeft gehad.
Als een doelstelling en de manier waarop die bereikt moet worden oprecht en eerlijk (onderzocht) is, dan hoeft er niet gelogen, bedrogen en gemanipuleerd te worden om die doelstelling en standpunten door ieders strot te duwen.
Neen, dat doen ze niet. Of beter gezegd, ze doen het bewust op deze manier. Eerst alle diesels eruit, rijdt bijna iedereen op benzine, dan wordt het tijd om daar negatief om te Doei, en allerhande taksen in te voeren wil je ermee mogen blijven rijden.
Hybrides en elektrische voertuigen wil men ook zwaarder gaan belasten, maar daar wacht men "wijselijk" nog wat mee, er is al een sterke toename van dat soort auto's, maar nog niet genoeg om ze (te) zwaar te belasten.
Het autorijden wordt kunstmatig duur gehouden, met de bedoeling ook. Net zo duur dat nog genoeg mensen het kunnen en willen betalen. De regering zal het nooit zo duur maken dat 80% van het verkeer verdwijnt, want dan snijden ze in hun eigen vingers. Het is een welberekende melkkoe.
alsof je met zo een hok rotterdam haalt, vanuit rijswijk.
Het is inderdaad allemaal lekker scheef.
Iemand die een diesel van 1999 heeft en 3x perjaar Amsterdam in moet, mag dat niet.
Maar iemand met een diesel uit 2001 heeft en dagelijks komt mag wel.
En waarschijnlijk stoten de voertuigen ongeveer hetzelfde uit, het kan zelfs zijn dat die uit 1999 "schoner" is want het model is nieuw introduceert in 1999 terwijl die van 2001 als in 1995 op de markt was
En binnen de Zone is het voor vrachtwagens wel logisch gesteld: Euro 4 of hoger mag, maar Euro 3 of lager niet. Dan heeft het tenminste nog iets met uitstoot te maken ipv jaar
Alhoewel het wel raar is dat het Food Center Amsterdam binnen de milieuzone zit en hier de hele dag door af en aan vrachtwagen in en uit rijden
Die stoten echt wel meer uit dan een lullig bestelbusje
Milieuzone - Gemeente AmsterdamHoe wordt dat gecontroleerd?
Via kenteken neem ik aan, maar hoe bekijken ze dat met de RDW gegevens? Wat is toegestaan, wat niet?
Dat die busjes vaak enorme troep uitbraken ben ik volledig met je eens. Dat is geen pretje om achter te rijden.Als je een onderneming hebt en daarvoor een busje gebruikt van 17 jaar oud moet je toch eens kijken of je niet beter wat anders kan gaan doen of op zijn minst eens naar je boekhouder luisteren.
En als je ziet wat die busjes er soms uitbraken betwijfel ik ernstig of een Euro 4 vrachtwagen wel meer uitstoot.
Maar als jij zo dicht tegen het Food Center aanwoont zou ik blij zijn met de milieuzones. De Jan van Galenstraat staat de helft van de tijd stil met die stinkbakken. Niet zo erg als in de jaren '70 maar je ramen en kozijnen zijn meer zwart als wit.
Wat je zegt over bedrijfsvoering zie ik anders. Dat is net zoiets als dat je met een 20 jaar oude motor naar je werkgever rijdt dan kun je beter een andere baan zoeken of met het OV gaan.
Als je een onderneming hebt en daarvoor een busje gebruikt van 17 jaar oud moet je toch eens kijken of je niet beter wat anders kan gaan doen of op zijn minst eens naar je boekhouder luisteren.
En als je ziet wat die busjes er soms uitbraken betwijfel ik ernstig of een Euro 4 vrachtwagen wel meer uitstoot.
Maar als jij zo dicht tegen het Food Center aanwoont zou ik blij zijn met de milieuzones. De Jan van Galenstraat staat de helft van de tijd stil met die stinkbakken. Niet zo erg als in de jaren '70 maar je ramen en kozijnen zijn meer zwart als wit.
https/www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/milieuzone/
Daar ben je mooi klaar mee, moet je een ander viertuig aabschaffen, moet je ook maar net kunnen betalen..
Ik had een dieselauto van 2000.Amsterdam gaat uit van diesels, van voor 1 jan 2000.
Dit gaat om voertuigen straks van 18 jaar of ouder, dat vind ik redelijk ruim. Ze zijn pas sinds 2006 met de invoering van euro iv norm een stuk schoner geworden.