Die feiten zijn er echt wel.
Maar ik ben het helemaal met je eens dat de uitvoering ongelooflijk hard rammelt. Die hiaten in de uitvoering worden met allerlei kulargumentatie rechtgekletst.
Normaal wil je dat maatregelen een bepaald doel moeten hebben, dat duidelijk geformuleerd is, meetbaar, etc.
Omdat dit zo hard rammelt, weet je uiteindelijk ook niet hoe het totaal effect uitpakt.
Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Er is toch wel het nodige verbeterd, sinds de jaren 70 toen het niemand nog iets leek uit te maken. Maar het is lastig om te zien hoe de maatregelen van de laatste 5 jaar uitwerken. Dat kan je pas zien na een tijdje.
Tesla's grote verdienste is niet zozeer dat ze gezorgd hebben voor een reductie in uitstoot of CO2 reductie. Maar hun verdienste is dat ze de elektrische auto salonfähig hebben geamakt. Niet langer een sullig golfkarretje. Tevens hebben ze de industrie laten zien wat er mogelijk is.
100% mee eens. In de 70-er jaren reden we nog massaal tweetaktjes en andere stinkende machines omdat deze indertijd de stand van de techniek vertegenwoordigden.
Maar op dit moment zijn we verouderde technieken aan het verbieden ten gunste van een techniek die slechts minimaal beter is. De stinkende diesel die voor de deur stinkt, ruilen we in voor een Tesla die benedenwinds van de centrale stinkt.
Daarnaast:
De oude auto levert een overzichtelijke berg afval op om hem te gebruiken, voor die Tesla moet eerst nog een enorme berg berg afval gecreëerd worden voordat hij eenmaal in elkaar staat. Voor die oude auto is een minimale investering noodzakelijk, voor die Tesla moet de eigenaar dertigduizend euro ophoesten en de rest van de mensheid zestigduizend.
Ik besef echt wel dat die vervuilende auto niet meer gemaakt mag worden, we hadden hem misschien zelfs nooit mogen bouwen. Maar het ding is gebouwd en het is onzin om het ding nu te verkopen aan Noord Afrikanen en zelf een nieuwe stinkert te kopen, want 'dan stinkt hij in Noord Afrika en heb ik er geen last van'. (Waarbij Noord Afrika slechts een voorbeeld is van een omgeving waar wij onze oudere auto's nu dumpen)
Ik zie ook ontwikkelingen als de elektrische fiets, de speed pedelec, de Zero. Vervoer wat met een fractie van de energie mensen vervoert. Toch worden energievretende voertuigen als de Tesla met extreme subsidies als het grote alternatief aangeboden. En deze gekte (in mijn ogen) wordt een stap verder het extreme ingetrokken door stadsbesturen die de oude, stinkende voertuigen niet meer in het centrum willen hebben.
Twee opmerkingen:
- CO2 is ook vervuiling.
- luchtverontreiniging verplaatst zich.
1 - Een auto maken levert je zo maar vijf ton CO2 op, nog voordat het kreng een meter gereden heeft. Als er x Kw gebruikt wordt om het ding zoveel kilometers te verplaatsen levert dat met de huidige techniek (vooral kolen- en gascentrales) zo veel CO2 op.
2- Of de auto nu bij de centrale stinkt of aan de uitlaat, het ding stinkt. Die dampen gaan de lucht in, de lucht verspreidt zich over heel Europa maar wij denken het centrum van Lutjebroek op de hei af te schermen door oude diesels te verbieden. En dat zonder glazen koepeltje over Lutjebroek.
En als laatste opmerking: een accu-auto geeft bij het rijden inderdaad een fractie minder vervuiling. De kolencentrale geeft per Kw minder vervuiling dan een automotor, zowel van CO2 als van andere bijprodukten zoals roet en NOx. In dat opzicht is een langzame vervanging van het fossiel gestookte autopark door auto's die met energieopslag werken een goed idee.
Maar het is meer de vraag of al die overbodige luxe (zo'n ding bouwen voor vijf man, met airco en lederen zetels) en ingebouwde veiligheid (vooral het idiot-proof maken) het offer van een schone toekomst waard zijn.
Ik ervaar het regeringsbeleid van dit moment als een "Ja, het heeft waarde die schone toekomst op te offeren voor dat deel van de bevolking die 'belangrijk genoeg' zijn om zichzelf per accu-aangedreven postkoets te verplaatsen. En die overtuiging komt vooral voort uit cijfers als 60% subsidie op een accu-auto, het energieverbruik van die accu-auto en de enorme berg verontreiniging die de bouw van zo'n accu-auto geeft.