Ga eens op de ring A10 staan om 8:30 uur en tel de "bezorgers, klusjesmannen, aannemers en dergelijke". Of beter: Stel je voor dat er behalve die weggebruikers niemand anders op de weg is..
Nee hoor, IK sta daar nooit de boel te vervuilen.Ga eens op de ring A10 staan om 8:30 uur en tel de "bezorgers, klusjesmannen, aannemers en dergelijke". Of beter: Stel je voor dat er behalve die weggebruikers niemand anders op de weg is..
Ga eens op de ring A10 staan om 8:30 uur en tel de "bezorgers, klusjesmannen, aannemers en dergelijke". Of beter: Stel je voor dat er behalve die weggebruikers niemand anders op de weg is..
100% gelul. CO2 is plantenvoedsel. Er is veel te weinig CO2 in de atmosfeer op dit moment. Daardoor blijven planten zo klein en willen sommige helemaal niet groeien.
Ik hoor mijn schoonzus nog zeggen, enkel jaren terug, over de BTW verhoging naar 21% :
het gaat maar om een paar dubbeltjes, daar merk je niks van.
Inmiddels denkt ze daar nu wel iets anders over.
Wat bedoel je daarmee? Ik leef in een land met een BTW tarief van 25%.
Wat wil je daarmee doen? Doe eens een goed voorstel.En die scheepsmotoren dan, die op dikke stookolie lopen wat je eerst moet verwarmen voordat het de cilinder in wil lopen?
Maar in NL mogen jullie nog niet klagen.Ik bedoel daarmee te zeggen dat al die kleine beetjes op een gegeven moment een groot deel van je salaris opslokt.
Nucleaire aandrijving?[afbeelding]
De klassieke oplossing
Of de modernere oplossing. Mits optimalisering en plaatsen van meerdere kolommen valt er best wel veel meer brandstof te besparen, tot zelfs volledig autonoom op dat systeem te varen bij momenten dat er voldoende wind is.
Ooit eens iets gelezen (dacht begin jaren 90 ergens) van een experiment met een redelijk groot containerschip, voorzien van een 20tal kolomwindturbines op de zijkanten van het schip. Die konden voorzien in genoeg elektriciteit om de boot bij een gemiddelde wind op open zee volledig elektrisch aan te drijven bij een snelheid van 13 a 14 knotts (24 a 26 km/u).
De technologie was er dus, maar buiten het feit dat hij gevoelig trager was, konden er door de kolomturbines ook enkele 100'den minder containers op, en was het schip door de hoge kolommen die op de zijranden stonden ook minder stabiel.
De kostenbesparing woog niet op tegen de nadelen in die tijd. Dezer dagen zou dat wel het geval zijn.
Maar ook de klassieke oplossing zou een goede zaak zijn, terug naar zeilschepen. En ja, die kunnen ook tegen de wind in varen! Die kunnen misschien niet zo groot als de huidige ocaanreuzen gemaakt worden, maar best wel een stuk groter dan de oude schepen.
Je het vergt (veel) meer bemanning. Zet die vol met (langdurig) werklozen, en werklozen uit lageloonlanden. Die laatste zullen dat met veel plezier doen, zelfs aan een laag loon, want voor hun is een laag loon een hoog loon. Al die werklozen en laaggeschoolden op die schepen werken, maar hebben ook vrije tijd die ze op de boot doorbrengen. Dat kan deels gebruikt worden om ze een of andere bijscholing/cursus te laten volgen.
Een deel zal het leven op zee uitdagend gaan vinden en kunnen zich daarin opwerken, anderen zullen dankzij de gevolgde bijscholingen in een latere tijd elders kunnen opwerken.
In mijn ogen een win win situatie.
Dat viel mij ook al op. Aan de onbemande pompen blijft de benzineprijs zo tussen grofweg 1,45 en 1,53 fluctueren. Blijkbaar is dat het punt waarbij iedereen het meeste verdient en de burger gewoon door blijft tuffen.
Nucleaire aandrijving?
Maar in NL mogen jullie nog niet klagen.
België heeft gemiddelde lonen die 30 tot 40% lager liggen (voor arbeiders), en tot 50% lager voor hogere functies en ambtenaren.
Pensieoenen in NL zijn het dubbele of meer dan in België.
Buiten dat heeft België een veel hogere belasting druk dan in NL, hoort bij de hoogste in Europa.
Alleen in de fleetsector zijn de nieuwprijzen en belastingen lager dan in de meeste andere landen. En dat ze onze wegen maar houden in het stadium als die nu zijn, meer dan goede staat genoeg, want nog meer belasting betalen zet ons op straat ... en ik woon liever in mijn bijna onbetaalbaar klein huisje gelegen aan een putten-en-barsten-weg, dan op straat te leven op mooie gladde asfalt met mooie markeringen ...
Maar genoeg off topic, dit heeft al helemaal niets meer met emissie zones te maken ...
Ik bedoel daarmee te zeggen dat al die kleine beetjes op een gegeven moment een groot deel van je salaris opslokt.
Een niet onaanzienlijk deel van de co 2 uitstoot komt niet van het wegverkeer, dat zo makkelijk als zondebok wordt aangewezen, maar door ontbossing. Enerzijds schiet de co2 uitstoot dan omhoog, anderzijds verdwijnt de vegetatie, die via zonlicht (fotosynthese) co2 omzet in zuurstof en plantaardig materiaal. Een deel van de oerbossen moeten plaats maken voor palmolie plantages, omdat een of andere boomknuffdlaar dacht, dat dat de oplossing zou zijn voor vermindering van fossiele brandstoffen gebruik. Zure regen bestaat niet meer, maar kaalslag in de oerwouden wel. De bosbranden op Borneo zullen binnenkort wel wéér beginnen, als het droog genoeg is om aan te steken en heel zuidoost azie staat dan weer in de rookwolken. Een ban op palmolie als brandstof is beter voor het milieu dan welke milieuzone ook.Enige nuance:
Plantenvoedsel is pokon (mineralen als stikstof, zwavel), water en ook C02 (ook wel koolzuurgas genoemd).
Maar zoals iedereen met enige middelbare school biologie zou moeten weten: CO2 is geen giftig gas. Het is een noodzakelijk gas voor planten om te groeien (fotosynthese) maar als je er teveel van hebt, krijg je dus weer last van dat broeikaseffect.
Het gaat dus om de juiste verhoudingen.
Maar dat er te weinig CO2 zou zijn klopt niet. Het kan best zijn dat plantjes in een kas beter groeien met wat meer C02. Maar zou de hele atmosfeer gevuld zijn met zoveel CO2 dan zorgt dat dankzij het broeikaseffect voor een hogere temperatuur op aarde. Dat is een lastige balans.
Zolang de kernafval niet vrij komt zou dat idd ook kunnen denk ik.Nucleaire aandrijving?
In de buurt van mijn kinderen blijven. Ondanks ik ze maar om de 14 in het weekend heb kan ik het niet over mijn hart krijgen nu al naar verwegistan te verhuizen.Wat doe je daar nog?
Weet je nou ook al alles van scheepvaart?[afbeelding]
De klassieke oplossing
Of de modernere oplossing. Mits optimalisering en plaatsen van meerdere kolommen valt er best wel veel meer brandstof te besparen, tot zelfs volledig autonoom op dat systeem te varen bij momenten dat er voldoende wind is.
Ooit eens iets gelezen (dacht begin jaren 90 ergens) van een experiment met een redelijk groot containerschip, voorzien van een 20tal kolomwindturbines op de zijkanten van het schip. Die konden voorzien in genoeg elektriciteit om de boot bij een gemiddelde wind op open zee volledig elektrisch aan te drijven bij een snelheid van 13 a 14 knotts (24 a 26 km/u).
De technologie was er dus, maar buiten het feit dat hij gevoelig trager was, konden er door de kolomturbines ook enkele 100'den minder containers op, en was het schip door de hoge kolommen die op de zijranden stonden ook minder stabiel.
De kostenbesparing woog niet op tegen de nadelen in die tijd. Dezer dagen zou dat wel het geval zijn.
Maar ook de klassieke oplossing zou een goede zaak zijn, terug naar zeilschepen. En ja, die kunnen ook tegen de wind in varen! Die kunnen misschien niet zo groot als de huidige ocaanreuzen gemaakt worden, maar best wel een stuk groter dan de oude schepen.
Je het vergt (veel) meer bemanning. Zet die vol met (langdurig) werklozen, en werklozen uit lageloonlanden. Die laatste zullen dat met veel plezier doen, zelfs aan een laag loon, want voor hun is een laag loon een hoog loon. Al die werklozen en laaggeschoolden op die schepen werken, maar hebben ook vrije tijd die ze op de boot doorbrengen. Dat kan deels gebruikt worden om ze een of andere bijscholing/cursus te laten volgen.
Een deel zal het leven op zee uitdagend gaan vinden en kunnen zich daarin opwerken, anderen zullen dankzij de gevolgde bijscholingen in een latere tijd elders kunnen opwerken.
In mijn ogen een win win situatie.
Wat ben jij toch altijd negativistisch ingesteldWeet je nou ook al alles van scheepvaart?
Een LED lampje uit China zou er geen cent meer door kosten. De besparingen aan brandstof en onderhoudskosten van die scheepsmotor gaan dan naar de (lage)lonen van die bemanning.Luchtfietserij heet dat in goed Nederlands. Bovendien zou een LED vervangingslampje uit China misschien wel 1000 euro gaan kosten. Uiteraard zijn er in de jouw voorgestelde economie geen vliegtuigen meer, en geen vakanties meer naar Flippenland.
Al bijna 50 jaar varen er bootjes mee rond. Ik heb nog niet van een probleem gehoord.Zolang de kernafval niet vrij komt zou dat idd ook kunnen denk ik.
Dat soort problemen worden niet openbaar gemaakt.Al bijna 50 jaar varen er bootjes mee rond. Ik heb nog niet van een probleem gehoord.
Idd. Maar als je nu zegt "laat de scheepvaart nucleair varen" ga je een horde milieu activisten in het harnas jagen.Al bijna 50 jaar varen er bootjes mee rond. Ik heb nog niet van een probleem gehoord.
Maar wat doen we? 1: We subsidiëren tot in den treure een paar EV en PHEV slagschepen die uitsluitend voor de elite te gebruiken zijn. 2: We zorger ervoor dat mensen aan de onderkant van de samenleving hun eigen stad niet meer in mogen, maar bieden ze ook geen enkele toegankelijke manier om te vergroenen.
Al bijna 50 jaar varen er bootjes mee rond. Ik heb nog niet van een probleem gehoord.
Scheepsbemanningen komen al vele jaren uit lagelonenlanden, voornamelijk de Filippijnen.Wat ben jij toch altijd negativistisch ingesteld
Ik zeg toch helemaal niet dat ik alles van scheepvaart afweet
Ik haal alleen maar aan wat volgens mij een oplossing zou kunnen zijn.Een LED lampje uit China zou er geen cent meer door kosten. De besparingen aan brandstof en onderhoudskosten van die scheepsmotor gaan dan naar de (lage)lonen van die bemanning.
En het ging over wat te doen aan de scheepvaart, vliegtuigen is een ander verhaal ...
En het is niet Flippenland, het zijn De Filipijnen, ik noem u toch ook "genen hollander", maar wel een Nederlander ...
[me]Ohw wacht ... ik ben RR aan het quoten ... houdt u maar in DKP, want RR wordt negatiever met de dag, in alles, zelfs in motorrijden ... [/me]
Leest je vrouw mee? Dat klinkt beledigend ...
Mijn vrouwtje was nog maar 1 dag in België en....
, is een eindeloze en zinloze discussie, en heeft niks meer met millieuzones te maken ...