• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

mislukte zelfgemaakte onluchtingsschroef !HELP!

moarten

MF'er
Lid geworden
9 mrt 2005
Waarderingsscore
0
he allemaal hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen. Ik had dus een probleem met me remklauw, en dat was omdat mijn ontluchtings nippel was afgebroken. Dus ik heb deze toen uitmoeten boren, en heb er zo nieuwe schroefdraad er in getapt, en een mooi klein schroefje erin gedaan(zo 1 met alleen maar schroefdraad). Maar jet probleem is dus dat hij gewoon lekt bij deze schroef, dus hij lekt gewoon langs de schroef. En mij vraag was dus hoe ik dit goed dicht krijg met deze schroef, ik dacht zelf aan dat speciale tape wat je er dan omheen draaid. Maar ik hoop dat jullie betere ideeen hebben. Alvast bedankt en jullie zouden me hier echt heel erg meehelpen :} (heb nu nog genoeg tijd maar dit is echt me laatste vakantieweek).

Gefeliciteerd, je hebt vakkundig uw remklauw vern**kt.

Er moet echt een ontluchtingsnippel in. Hoe wou je anders je remmen ontluchten.
Ook heeft een nippel een puntje aan de onderkant zodat hij goed sluit op de zitting.

Ik zou een andere ophalen.

Niet gaan lopen klooien met gastape (zoals dat heet...). Is een beunoplossing...

Je moet sowieso een conisch uiteinde op je bout hebben, omdat ie daar op afdicht. Een andere oplossing lijkt me niet echt aan te raden met je remmen...Nieuwe (2e hands) klauw halen op Ebay??? Zijn vaak behoorlijk goedkoop.

Zoek voor de gein eens uit hoeveel druk er op je remsysteem komt te staan voor je met teflontape aan de gang gaat :+

Nou aangezien je op de punt van de ontluchtingsnippel afsluit is dat dus een metaal - metaal afsluiting en die worden gebruikt wanneer echt hoge drukken worden gebruikt. zoals de verstuiverleidingen bij een antieke diesel waar de drukken (bij een oude axiaal verdringer pomp) tot 300 bar oplopen.

Dus die remklauw is dus al verkloot tenzij je ook een metaal - metaal sluiting kan maken met een andere onluchtingsnippel welke een maatje groter is.

BTW, niet bepaald snugger wat je hebt gedaan met jouw gevolgde studie van HTS werktuigkunde.

Laatst bewerkt:
Hoeveel druk komt er op die ontluchting (ooit)?

Bij gebrek aan een conische sluiting wil inderdaad teflon tape (met extra slagen vlak onder de boutkop) wel eens helpen en/of een waterleiding-fiberring uit de doemarkt maar als daar meerdere atmosferen tegenaan komen duurt zoiets meestal erg kort.

Ja, goed woord: "beun-oplossing".

Als het aanlegvlak mooi glad is neem je toch een bout die er kwa lengte helemaal in kunt draaien.Onder de kop van de bout leg je dan een goed pasende koperen ring.Een koperring kan de druk met gemak aan,veel remleidingen worden ook via een banjobout met daar tussen koperen ringen gemonteerd. *D

Laatst bewerkt:
Tis niet de mooiste oplossing maar een passend boutje daar vijl je in de lengte aan het schroefdraad een klein plat kantje. Vervolgens een passend zacht koper ringetje op het boutje op deze manier zou het opzich geen problemen meer mogen zijn. Heb je alleen nog een klein probleem over met ontluchten want dat geeft een knoei boel omdat je je ontluchtingsslangetje niet kwijt kunt.

succes

oja en draai de boel niet kneiter vast hoeft geen olifant aan te hangen vast=vast.

he allemaal hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen. Ik had dus een probleem met me remklauw, en dat was omdat mijn ontluchtings nippel was afgebroken. Dus ik heb deze toen uitmoeten boren, en heb er zo nieuwe schroefdraad er in getapt, en een mooi klein schroefje erin gedaan(zo 1 met alleen maar schroefdraad). Maar jet probleem is dus dat hij gewoon lekt bij deze schroef, dus hij lekt gewoon langs de schroef. En mij vraag was dus hoe ik dit goed dicht krijg met deze schroef, ik dacht zelf aan dat speciale tape wat je er dan omheen draaid. Maar ik hoop dat jullie betere ideeen hebben. Alvast bedankt en jullie zouden me hier echt heel erg meehelpen :} (heb nu nog genoeg tijd maar dit is echt me laatste vakantieweek).

Dat is mij ook ooit overkomen, achteraf heel stom, die moet iets taps geboord en gesneden worden.
Koop maar in 1 x een nieuwe remklauw, heb ik ook gedaan, die licht nog op de vliering, kan er ooit nog wel eens op, zit op mijn ratbike, dus komt niet nauw, ik heb um zo gemaakt dat die wel afdicht en goed remt, maar ontluchten en vloeistof verversen gaat niet meer, tegen die tijd gaat de nieuwe (oude) klauw erop die op een markt kocht voor 10 euro.

Maar bij een "nette" fiets, informeer maar naar een klauw, want je kunt prutsen wat je wil, maar verkeerd geboord, krijg je niet fijn.
Alle tape's lossen op in remvloeistof, je kan er weinig tegen doen, ik heb er cyril omheen gedaan, om een dichte bout, dus geen nippel, en cyril is bestand tegen remvloeistof, al 2 jaar, maar ooit moet er toch die andere klauw op vanwege de verkeerde boring

Oud ontluchtingsgat gewoon helemaal afdichten. Hermetich. Lassen of met kneedbaar staal ofzo.

Je kunt tegenwoordig banjobouten met een afluchtsnippel bovenop kopen zodat je alsnog je remklauw ontluchten kan.

Het leven kan zo simpel zijn. 8-)

Ik heb ze gewoon bij Jos Smit in Haarlem gekocht.

Volgens mij moet elke zelfrespecterend motorboertje zoiets wel op voorraad hebben.

Is gewoon een banjo bout met een ontluchtingsventieltje.

Je bent namelijk niet de eerste die zijn ontluchtingsventiel afbreekt.

gewoon een koperen ring onder je bout monteren werkt prima *D ,ik heb de boel hier opgetapt naar M8 en daar zit nu een M8 inbusbout in met koperen ring eronder werkt verder prima :) (was wel een 2dehands klauw met een te vaste ontluchtingsbout, welke afbrak '( )

Laatst bewerkt:
Tip voor iedereen die te maken krijgt met een vastzittende ontluchtingsnippel: NIET proberen met veel kracht los te draaien, hij zal zeker afbreken. De remklauw rondom de nippel moet gloeiend heet gestookt worden. Dit kan niet met een camping-gasbandertje, je hebt een acetyleenbrander nodig. Die hebben ze bij elke (auto)-garage. Goed heet stoken, dan draai je het nippeltje zo los. Wel uitkijken voor die gifwolk die er dan uitkomt, hete remvloeistof-in-gasvorm wil je niet inademen. Het kost even moeite, maar het is goedkoper dan een nieuwe klauw. De bovengenoemde beun-oplossingen zijn voor mij geen optie, voor die paar tientjes ga ik mijn leven niet wagen.

Terug
Bovenaan Onderaan