Meten is weten.
Ik babbelde ooit in de jachthaven van Woerden met mijn buurman die botenbouwer was, over electrisch bediende boegschroeven, 12 Volt 5-600 Watt en hij vroeg mij wat ik zou inschatten voor dikte (kabels meestal ruim 10 meter lang).
Zo'n boegschroef loopt meestal iets langer dan een startmotor, om bijvoorbeeld zonder voorwaartse verplaatsing een draai te kunnen maken op een nauwe plaats, dat kan wel eens tot een minuut duren. Krijgt verder behalve net als bij een startmotor de korte maar gigantische aanloopstroom , iets minder te verzetten máár moet ook weer een stoot in tegenrichting geven om de draaibeweging af te remmen. Globaal dus niet zo gek veel verschillend van een startmotor.
Hij vroeg mij wat ik dacht van bruikbare kabeldikte en, met max. 1 Ampère per qmm bij lage gelijkspanning in gedachten, zei ik meteen: "minimaal 50q".
Hij grinnikte tamelijk goedkeurend en antwoordde: "maar wij monteren altijd 100q, geen verkeerde zuinigheid, gewoon op langere duur minder omkijken naar".
Nog: even met een schuifmaatje de dikte van het koper bekeken van de kabels op de accu van de auto van mijn vrouw. Moeilijk meten, maar toch wel ongeveer 1 cm diameter. Draadjes-snoer bevat natuurlijk lucht dus kan niet zonder meer worden teruggerekend (ik taxeer een factor 0,8 ofwel 1,25 andersom geteld) en bovendien was mijn meting grof, vlak achter de klemmen dus vervormd maar minder dan 50qmm zal de uitkomst vast niet zijn.
Hoe dik is dat fabrieks-origineel bij zware motorfietsen?