Moeilijker starten

abbeyrules

MF'er
19 dec 2007
107
0
Zeist
Mijn Transalp 650 gaat steeds moeizamer starten. Hij wordt dagelijks gebruik t.b.v. woon-werk verkeer, maar het valt me op dat ik de startknop steeds langer ingedrukt moet houden voordat jij aanslaat. Daar waar hij vorig jaar al startte bij de eerste omwenteling, duurt het nu een tot meerdere seconden. Vanochtend had ik zelfs een extra poging nodig. De accu lijkt prima, aangezien langer doorstarten geen probleem is. Als de motor warm is, slaat hij wel direct aan.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik er aan kan doen?
 
Ik heb precies hetzelfde met mijn 999.
Ik dacht eerst accu slecht. Toen dacht ik dat misschien de startmotor even schoongemaakt moest worden.
Nu denk ik weer dat het de accu is.
Als hij straks op stal gaat maar eens even beide behandelen.

Soms, vooral als het koud is wil hij echt niet meer.
Na 3 keer proberen krijg hij de cilinders niet eens 1 slag rond.
Dan zet ik hem in zijn 1, snel vooruit steppen, koppeling los en uitrollen (zover dat kan, hij staat bijna in een keer stil).
Contact weer aan en dan pakt hij em meestal in een keer.
Al eens geprobeerd in een hogere versnelling? Wel op tijd weer vrijknijpen en/of terugschakelen als-ie echt aanslaat.
 
Laatst bewerkt:
als je wilt weten of het wel of niet aan de accu ligt: hang hem eens aan de lader en start hem eens terwijl hij aan de lader hangt

als hij dan wel inéénkeer start dan is het de accu

zo niet, dan kan het zijn dat:

er nieuwe bougies in moeten

als je carburateurs hebt, dat je deze schoon moet maken

dat hij ergens valse lucht trekt

dat je startmotor gebokt is

dat de kleppen gesteld moeten worden (als er eentje voortdurend een beetje open staat, en dus negatieve klepspeling heeft gaat hij ook moeilijker starten, en levert dat op langere termijn zelfs ernstige schade op)

of dat het aan het weer ligt, zet hem zoals eerder gezegd ook eens een nachtje binnen en probeer het daarna nog eens
 
Heb hetzelfde probleem met mijn XJ. Nu hij in een garage overnacht gaat het wel beter, maar het houdt nog steeds niet over. Eerder al een nieuwe accu gemonteerd, maar dit gaf geen verschil.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een accu met een hogere startcapaciteit, maar wel dezelfde maat als de standaard accu. Iemand tips hiervoor?
 
Zeg dat even tegen mijn jaren 70 Hema autolader wil je?

Dat ding draait met gemak een vt750 rond zónder accu.

Ik denk niet dat er nog veel zijn die een lader hebben, die dat aan kan.

Tegenwoordig heeft de meerderheid allemaal een druppellader als een Optimate oid.
Mijn motor hangt ook altijd aan de Optimate, maar die begint al te zeuren als ik maar net het contact aan zet met de optimate aan de accu.
 
Er is geen lader die de benodigde startstroom kan leveren om een motor te starten. Dus deze met zo'n actie schiet je geen bal op.

Oud spul werkt t beste, dat zien we wel weer.
Ik heb met mijn Gs wel eens dat ik t achterwiel n zwiepert moet geven (of n stukje moet lopen) voordat de starter zn werk wil doen. Komt met name voor als ik het achterwiel in versnelling rond draai. Dan moet ik hem in zn vrij even duwen. Dan komtie weer los en ist allemaal geen probleem!

Maar ik denk dat t bij jouw de accu is.

Greetz :W
 
Ik denk niet dat er nog veel zijn die een lader hebben, die dat aan kan.

Tegenwoordig heeft de meerderheid allemaal een druppellader als een Optimate oid.
Mijn motor hangt ook altijd aan de Optimate, maar die begint al te zeuren als ik maar net het contact aan zet met de optimate aan de accu.

Ik heb ook een optimate ( 3+ ) maar soms wil je gewoon ff wat "power" hebben, en dan hang ik de accu aan de Hema lader.
 
Ik had hetzelfde met mijn Transalp 650 vorige maand. Koud slecht starten maar startmotor ging wel prima rond. Wel goed starten als hij warm was. Nieuwe bougies hielpen een paar weken en toen niet meer, een nieuwe accu loste het probleem uiteindelijk op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan